Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:02

13
فروردین
بهار، بهترين بهانه برای تغيير غذایی (1)

بهار، بهترين بهانه برای تغيير  غذایی (1)

در روزها، هفته‌ها و ماه‌های سال جدید كه در اختیارتان می‌باشد، می‌توانید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و با تحلیل وضعیت موجود هر روز بیشتر از روز قبل در راستای پیشرفت در كسب و كار و تحصیل و سلامتی و رفاه گام‌های بلندتری بردارید.

دكتر سید ضیاء الدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آلمان، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران

 

به‌طور حتم همه ما در سال گذشته خیلی فرصت‌سوزی كرده و از موقعیت‌های متعدد در طول 365 روزی كه پشت سر گذاشته‌ایم آن طور كه باید و شاید استفاده وافی و بهره كافی نگرفته‌ایم و اینك با ای كاش و اگر و تاسف خوردن لحظات از دست رفته را یاد می‌نماییم، ولی آه و افسوس ذره‌ای از رخدادهای گذشته را تغییر نمی‌دهد.

همان طور كه تیری كه از چله كمان عبور كرده باشد، حرفی كه گفته شده باشد و یا سبویی كه شكسته باشد، قابل برگشت و ترمیم نمی‌باشند. ایام گذشته نیز با تمام فراز و فرودها و خاطرات نیك و بد و زشت و زیبایش چیزی برای افراد باقی نگذاشته است، ولی در واپسین لحظات باقی‌مانده دهه گذشته توصیه می‌شود آینده‌نگری نمایید و سال نو و ورود به دهه نود را هدفمند آغاز فرمایید.

در روزها، هفته‌ها و ماه‌های سال جدید كه در اختیارتان می‌باشد، می‌توانید با برنامه‌ریزی‌های دقیق فرصت‌ها را غنیمت شمرده، با تحلیل وضعیت موجود هر روز بیشتر از روز قبل در راستای دستیابی به قله‌های موفقیت و پیشرفت در كسب و كار و تحصیل و سلامتی و رفاه گام‌های بلندتری بردارید.

همت بلند دار كه مردان روزگار                                    از همت بلند به جایی رسیده‌اند
در این لحظه كه مشغول مطالعه این سطور هستید، چه پیر باشید چه جوان، دارا باشید یا ندار، كهتر باشید یا مهتر، فرقی برای دستیابی به آنچه كه آرزوی آن را دارید با یكدیگر ندارید. شما می‌توانید در گام اول وضعیت موجودتان را زیر ذره‌بین قرار داده، نیازهای عدیده و امكانات قلیل فعلی خود را مشخص نمایید.

به‌طور قطع آرزوهای شما بسیار و سطح آنها بسیار گسترده می‌باشد، ولی امكاناتتان محدود و معدود است، اما اگر همه ما با یك نگرش منطقی و به دور از هرگونه احساس و هیجان خودكاوی كرده و با دید انتقادی و اصلاحی به تجزبه و تحلیل وضعیت فعلی خود بپردازیم، با یك همچون تقسیم‌بندی روبه‌رو خواهیم شد: 

گام اول: تحلیل وضعیت موجود از نظر امكانات موجود یا قابل حصول و تعیین گستردگی سطوح نیازها
الف: موارد بیرونی: فرصت‌ها، تهدیدات
ب: موارد درونی‌: نقاط قوت، نقاط ضعف
گام دوم: چشم‌انداز(تا كجا قصد رسیدن داریم؟) 
گام سوم: رسالت ما در این راستا چیست؟ 
گام چهارم: ارزش‌ها

اگر بتوانیم نیازهای خود را در چهارچوب امكانات موجود یا قابل حصولمان از نظر اهمیت اولویت‌بندی كنیم و هدف قابل حصولی را برگزیده و برای آن برنامه‌ریزی نماییم، قابل اجراترین استراتژی‌ها را برگزینیم و نكات اصلی هر حركتی را تعیین و زمان آغاز و انجام آنها را مشخص سازیم و برای جلوگیری از سستی و كاهلی یا انحراف مسیر چك‌لیستی را جهت پایش پیشرفتمان به‌طور روزانه، هفتگی و ماهانه تعیین نماییم.

بدین تربیت تمام تهدیدات را با قدرت اراده و اندیشه به فرصت مبدل خواهیم نمود و نقاط ضعف احتمالی‌ خود را شناخته و برطرف خواهیم كرد و سرانجام نقاط قوت خود را به‌طور سیستماتیك و گام به‌گام افزون‌تر و گسترده‌تر خواهیم نمود. 

راستی در حال حاضر چه انگیزه‌ای شما را به تفكر و اندیشه واداشته كه به مسأله تغذیه خود و خانواده تحت نظارت و سرپرستی‌تان از زاویه دیگری نگاه كنید؟

بالاخره دریافته‌اید كه سهم غذا و تغذیه فقط منحصر به رفع گرسنگی ظاهری و لذت‌خواهی و لذت‌جویی و رضایت از رنگ، بو و طعم غذاها نمی‌باشد، چرا كه ریشه تمام بیماری‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها، تناسب اندام و بی‌قوار‌گی و روند رشد و بالندگی، مقاومت در قبال عوامل بیماریزا، افزایش امید به زندگی، تیزهوشی و كندذهنی، بی‌حوصلگی و افسردگی یا برعكس سرزندگی و شادمانی و سرور به نوع، میزان و كیفیت تغذیه شما و خانواده شما بستگی دارد.

گرچه مسائلی كه در زندگی خانوادگی شما یا خانواده‌های مشابه شما در ارتباط با تغذیه روزمره وجود دارند، پرشمارند، ولی من به‌عنوان نمونه از بین هزاران موضوع تغذیه‌ای، معضل بیماری چاقی كه زمینه‌ساز صدها بیماری دیگر و یا تشدیدكننده سایر عوارض و كاستی‌های زمینه‌ای مبتلا به هر كسی می‌باشد را انتخاب نموده‌ام و توصیه‌های قابل اجرا و اثربخشی را به شما عزیزان عرضه می‌دارم. 

نقش انگیزه در راستای دستیابی به اهداف

دستیابی به هرگونه هدفی حتی بهبود تغذیه، انگیزه قوی، صبر و حوصله و پایداری و پایمردی لازم دارد. اگر بر آن شده‌اید كه در سال نو و آغاز دهه 90 برای خود و فرزندانتان و به‌طور كلی اعضای خانواده محترمتان تغذیه متعادل، متنوع و متناسب را جایگزین بی‌برنامگی سال‌های گذشته نمایید، در مرحله نخست باید بینش همه اعضای خانواده نسبت به خوردن، آشامیدن و انجام فعالیت‌های بدنی سبك به‌طور بنیادی تغییر یابد.

طبیعتاً درصورتی این تغییر رفتار قابل حصول می‌باشد كه انگیزه قوی و دلایل قانع‌كننده‌ای برای فرد فرد خانواده شما به‌وجود آورده شود تا توان لازم برای چشم‌پوشی از لذت‌های آنی و پیشگیری از حسرت‌های دایمی را به‌دست آورند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -بهار، بهترين بهانه برای تغيير غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، دستیابی به اهداف، بهار، عید نوروز، برنامه ریزی سال جدید، اولویت بندی اهداف، بهانه های تغییر تعداد بازديد: 994 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز