Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:00

8
آذر
كاهش استرس با ورزش

كاهش استرس با ورزش

افراد مسن كه ورزش نمی‌كنند، در معرض حملات خاموش و پنهان هستند كه باعث برخی آسیب‌های كوچك مغزی می‌شوند و این آسیب‌ها كم كم منجر به از دست رفتن حافظه می‌گردند.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

ورزش‌های ذهنی- جسمی


یوگا، جزء ورزش‌های جسمی و ذهنی است كه باعث افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت بدن می‌شود و اگر با تكنیك‌های صحیح تنفس همراه باشد، به ریلكس شدن و احساس رضایت و خوشبختی می‌انجامد. ورزش‌هایی كه استرس را از بین می‌برند و نیاز به تحرك زیاد ندارند و هم زمان ذهن و جسم را درگیر می‌كنند، شامل تمرینات مدیتیشن و تنفس‌های عمیق است و هر دو مورد باعث كاهش فشارخون می‌شوند. در روزهایی كه ورزش نمی‌كنید، كار دیگری انجام دهید تا از استرس‌هایتان كاسته شود؛ مثلاً از مزایای ماساژ درمانی و رایحه درمانی بهره‌مند شوید.

سلامت شما موضوع بسیار مهمی است. اینكه وقت زیادی را صرف به‌دست آوردن سلامت بیشتر كنید، اصلاً احمقانه نیست. شما وقتی كه انرژی لازم برای مراقبت از خود نداشته باشید، چگونه خواهد توانست از دیگران مراقبت كنید. تناسب اندام را برای خود در اولویت قرار دهید. ورزش كردن نه تنها باعث كاهش و از بین رفتن استرس می‌شود، بلكه در درمان افسردگی و دلشوره و نگرانی نیز بسیار مؤثر است. زندگی هر یك از ما پر از مسائلی است كه ایجاد استرس می‌كنند. استرسِ كار، مراقبت از كودكان، استرس مخارج و هزینه‌ها و ... بنابراین بیش از هر چیز دیگری سلامت افراد را به خطر می‌اندازد؛

زیرا نه تنهایی سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌كند و خطر حملات و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین باعث افزایش كلسترول، قندخون، افزایش وزن و مشكلات پوستی می‌شود. انجام حركات ورزشی نه تنها جسم و روح شما را سبك‌تر و راحت‌تر می‌كند، بلكه كمك می‌كند تا شب‌ها راحت‌تر بخوابید و زندگی را بیشتر دوست داشته باشید. 

هر فرد با شرایط مناسب خود ورزش می‌كند:

كاهش استرس با تمرینات ساده كششی و یا انجام حركات ایروبیك میسر خواهد بود. برخی افراد از یك پیاده‌روی ساده، حتی به تنهایی لذت می‌برند. برخی دیگر دوست دارند به همراه دیگران ورزش كنند. ورزش كردن در كنار دیگران بیشتر به كاهش استرس كمك می‌كند و مسلماً پیاده‌روی كردن در دل طبیعت بسیار تأثیرگذارتر از پیاده‌روی در خیابان‌های شلوغ است.

ایروبیك و حركات كششی

هر گونه حركت ورزشی كه باعث خون رسانی بهتر به تمام قسمت‌های بدن شما شود (مثل ایروبیك)، باعث ترشح آندورفین و كاهش استرس می‌شود، بنابراین قبل از شروع ورزش بهتر است راجع‌به قلب خود و آسیب‌هایی كه ممكن است برخی از ورزش‌ها به آن وارد كنند، با پزشك مشورت كنید معمولاً پیاده‌روی كردن برای هر فردی سالم و بی‌خطر است.

هر روز 15 دقیقه سعی كنید كمی تندتر راه بروید. همین مقدار نیز به شما كمك می‌كند تا خود را از شر تنش‌های روزمره زندگی‌ رها سازید.برخی افراد معتقدند كه غیر از ایروبیك، انجام حركات كششی تأثیر فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد. انجام حركات كششی قبل از شروع ایروبیك بسیار مهم است، زیرا از احتمال بروز آسیب‌های ناشی از حركات ایروبیك می‌كاهد. حركات كششی باعث تحریك گیرنده‌های سیستم عصبی بدن می‌شوند و تولید هورمون استرس را كاهش می‌دهند. در ضمن باعث سفت شدن عضلات و افزایش جریان خون به آنها می‌شوند.

ورزش و حفاظت از مغز

افراد مسن كه ورزش نمی‌كنند، در معرض حملات خاموش و پنهان هستند كه باعث برخی آسیب‌های كوچك مغزی می‌شوند و این آسیب‌ها كم كم منجر به از دست رفتن حافظه می‌گردند. با ورزش كردن احتمال بروز این آسیب‌ها تا 40 درصد كاهش می‌یابد. مغز ما نیز همانند عضلات بدن نیاز به تمرین مرتب و همیشگی دارد تا سالم بماند و علی‌رغم پیری و كهولت سن، فرسوده نشود. محرك‌های ذهنی و ورزش‌های فیزیكی هر دو تأثیرات مثبت زیادی روی مغز دارند. مغز ما خود را كم كم با شیوه همیشگی زندگیمان سازگار می‌كند.

مغز انسان حتی با وجود پیری باز هم می‌تواند نورون‌های جدید بسازد. فعالیت فیزیكی باعث افزایش این عملكرد مغز می‌شود و به ساخت نورون‌های جدید می‌انجامد. فعالیت فیزیكی جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد، زیرا با ورزش و تحرك ضربان قلب و تنفس تندتر می‌شود و خون با سرعت بیشتری در تمامی بدن به حركت در می‌آید. با افزایش جریان خون در مغز، اكسیژن و گلوكز بیشتری به آنجا می‌رسد. ورزش‌هایی كه باعث افزایش اكسیژن در مغز می‌شوند، می‌توانند به حفظ و بهبود مهارت‌های ذهنی كمك كنند.

بهترین این ورزش‌ها، پیاده‌روی است. افرادی كه به‌طور مرتب ورزش و پیاده‌روی می‌كنند، بسیار كمتر دچار حملات و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.علاوه بر تمام مزایایی كه برای ورزش كردن برشمردیم، می‌توان به بهبود روحیه و خلق و خو نیز اشاره كرد. فعالیت فیزیكی به ما كمك می‌كند تا از افسردگی به شیوه‌های مختلف رها شویم. بالا رفتن دمای بدن هنگام ورزش كردن به آرامش بیشتر افراد منجر می‌گردد. با ورزش كردن حس اطمینان به خود و عزت نفس افزایش می‌یابد و در مجموع اخلاقیات بهبود می‌یابند. تمرینات ذهنی نیز تأثیر مثبتی در جلوگیری از فرسودگی و زوال ذهن دارد.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، ورزش و بیماری قلبی، درمان بیماری با ورزش، جلوگیری از بیماری، تغذیه مناسب با ورزش تعداد بازديد: 603 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز