Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 10:52

16
آذر
مانوآل تراپی در ورزش

مانوآل تراپی در ورزش

نواربندی (Taping) به روش كنزیولوژی (Kinesiology) یكی از روش‌های مانوآل تراپی (Manual therapy) می‌باشد. در این روش نوار بندی و میزان كشش (Tension) موجود در نوار از اهمیت خاصی برخوردار است.

يزدان يوسفی؛ فيزيوتراپيست

 

نواربندی (Taping) به روش كنزیولوژی (Kinesiology) یكی از روش‌های مانوآل تراپی  (Manual therapy) می‌باشد. در این روش نوار بندی و میزان كشش (Tension) موجود در نوار از اهمیت خاصی برخوردار است. به طور كلی برای عملیات نواربندی باید به نكات زیر توجه كرد: 

1- ارزیابی و تشخیص صحیح ضایعه 

2- میزان تانسیون مناسب در نوار

3- وضعیت اندامی كه باید عملیات مورد نظر روی آن انجام شود

4- جهت نواربندی

5- برش مناسب

پس از تشخیص صحیح توسط شخص درمانگر و بررسی نوع ضایعه، باید میزان تانسیون نوار انتخاب شود كه می‌تواند از 15 تا 100 درصد باشد. شخص درمانگر باید اطلاعات خوبی در مورد بیومكانیكال ناحیه مورد نظر داشته باشد تا اندام را حین عملیات در بهترین وضعیت قرار دهد و كارایی عملیات بیشتر شود. جهت نواربندی از موارد مهمی است كه باید به آن توجه شود؛ مثلا اگر بخواهیم عملكرد عضله‌ای افزایش یابد، جهت نوار بندی باید از مبداء به مقصد (Origin →Insertion) باشد و اگر بخواهیم كاهش عملكرد ایجاد نماییم، جهت نواربندی باید از مقصد به مبداء (Origin → Insertion) صورت گیرد. برش‌هایی كه در این روش از نواربندی استفاده می‌شود،‌ به صورت بادبزنی (I - Y– Fan) و شبكه‌ای  (Web) می باشد .

با كمك این روش درمانی می‌توان تصحیح مكانیكی را در عضو مورد نظر ایجاد نمود كه مستلزم ایجاد یك نیروی عمقی در نوار و بافت مورد نظر می‌باشد؛ به ‌عنوان مثال در ضایعات Maltracking patella انحراف كشكك می‌توان با كمك خاصیت ارتجاعی نوار، كشكك را به منطقه صحیح و مورد نظر هدایت كرد.

روش دیگر، تصحیح فضایی است. در این روش می‌توان با بلند كردن بافت‌، میزان گردش خون را افزایش داده و فشار را از روی گیرنده های درد برداشت. به ‌طور كلی این روش برای كاهش درد استفاده می‌شود.

 از دیگر اثرات نواربندی كینزیولوژی تصحیح لیگامـانی و تانـدونی است كه می‌توان با اعمال فشار روی تاندون یا لیگامـان مكانیسم كاهش فشار (Unload) ایجاد كرد؛ مثلا ضایعات آرنج تنیس‌بازان. تاثیر دیگر آن افزایش حس عمقی (Proprioception) است كه  نقش خود را در مراحل توانبخشی (Rehabilitation) نشان می‌دهد .

خاصیت ارتجاعی نوار كنزیولوژی این اجازه را به ما می‌دهد تا با كمك از حس پوستی محدودیتی در عضو مورد نظر ایجاد كنیم؛ مثل «Hyper Extension  knee» و یا ضایعاتی مانند «Dequrvain» كه آن را تحت ‌عنوان تصحیح عملكردی می‌شناسیم. با استفاده از نوار كنزیولوژی می‌توان به كاهش ادم و افزایش درناژ عضو لنف نیز كمك كرد. با توجه به حمل گره های لنفاوی ادم كنترل می‌گردد كه «Lymphatic correction» ‌نامیده می‌شود. 

در پایان باید خاطرنشان كرد كه این روش درمان فانكشنال می‌باشد؛ یعنی بیمار یا ورزشكاری كه تحت درمان است، می‌تواند به كار روزمره خود  ادامه دهد و حتی به ادامه درمان (استفاده از مدالیته‌های الكتروتراپی، ورزش‌های طبی و حتی هیدروتراپی) بپردازد.


برچسب ها: مآنوال تراپی چیست، روش های مآنوال تراپی، مانوآل تراپی در ورزش، درمان با مانوآل تراپی، درمان و مآنوال تراپی تعداد بازديد: 547 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز