Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 10:05

16
آذر
برای سلامت پشت‌ميز نشين‌ها

برای سلامت پشت‌ميز نشين‌ها

افرادی كه به صورت مداوم و زیاد از كامپیوتر استفاده می‌كنند، معمولاً با برخی مشكلات سلامتی رو‌به‌رو هستند.

تحريريه دنيای سلامت

 

افرادی كه به صورت مداوم و زیاد از كامپیوتر استفاده می‌كنند، معمولاً با برخی مشكلات سلامتی رو‌به‌رو هستند. در برخی از مشاغل، افراد مجبورند به مدت طولانی پشت كامپیوتر بنشینند و به صفحه آن نگاه كنند. لغت ارگونومیك از دو كلمه یونانی «ارگون» به معنی كار و «نومویی» به معنی قوانین معمولی، تشكیل شده است. ارگونومیك یعنی دانش تخصیص شغل متناسب با كارگر و نقطه مقابل نیروی فیزیكی كارگر متناسب با شغل او. افرادی كه شغل ساكن دارند و یا مجبورند برای مدت زمان طولانی یك نوع حركت خاص را مرتباً تكرار كنند و نوعی ایستایی دارند، پس از مدتی به آسیب‌های استرس تكرار یا (RSI) دچار می‌شوند. ارگونومیست، این مشكلات را مورد بررسی قرار می‌دهد و حركات و حالاتی را تعریف می‌كند تا ایستایی و حالت سكون به حداقل برسد و حتی‌المقدور از این نوع آسیب‌ها جلوگیری شود.

هر ساعت یك‌بار حركات كششی انجام دهید

هرگز بیش از یك ساعت در یك حالت ننشینید. به جلو خم شوید و دست‌های‌تان را بكشید؛ به‌طوری كه بازوهای‌تان روبه‌روی صورت‌تان باشد. زانوهای‌تان را نگه دارید و با حركت دست‌ آنها را از هم دور و به هم نزدیك كنید. كتف و شانه خود را بازی دهید. انگشتان خود را بكشید، بازوها و دست‌هایتان را نیز پیچ و تاب دهید و بكشید. برخی حركات كششی را به طور مرتب تكرار كنید.

در طول روز ورزش كنید 

دست‌ها، پاها، كمر و گردن خود را هر روز به مدت 10 دقیقه ورزش دهید. سعی كنید صبح‌ها زودتر بیدار شوید و كمی پیاده‌روی كنید. در حین كار كردن بهترین حالات ممكن را برای نشستن انتخاب كنید.

موقعیت قرار گرفتن دست و مچ دست، هنگام استفاده از موس 

موقعیت موس بالای كیبورد است. موس متناسب با دست ساخته شده و اندازه آن باعث می‌شود كه هیچ‌گاه به دست فشار وارد نیاید. استفاده از پد موس موجب استراحت مچ دست می‌شود. كیبورد را در یك موقعیت مناسب قرار دهید. طول میز و صندلی خود را تنظیم كنید. ارتفاع میز نباید بیش از حد زیاد یا كم باشد تا هنگام استفاده از كیبورد و موس خسته نشوید. اگر چپ دست هستید، موس و پد موس را در سمت چپ قرار دهید. میز و صندلی كارتان باید قابل تنظیم باشد و دست و پاهای‌تان به هنگام نشستن احساس راحتی كنند. به خصوص وقتی كه می‌خواهید حالت بدن خود را تغییر دهید، نباید احساس ناراحتی و فشردگی كنید. كمر، پاها، بازوها و گردن باید در موقعیت مناسبی باشند تا دچار خستگی و كوفتگی نشوند. كف پاها باید روی زمین یا جاپایی قرار گیرد تا خسته نشود. گوشی تلفن را نزدیك خود قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی از آن استفاده كنید. 

بهترین حالات ممكن در حین كار كردن عبارتند از

 دست‌ها، مچ دست‌ها و بازوها به صورت مستقیم و در یك مسیر، موازی با زمین باشند.  سر به صورت صاف یا كمی خم شده به جلو و در وضعیت كاملا متعادل باشد.  شانه‌ها كاملا راحت و بازوها به صورت كاملا طبیعی آویزان باشند.  آرنج‌‌ها نزدیك بدن باشند و با زاویه 90- 120 درجه باز شوند. پاها حتما با سطح زمین یا زیرپایی در تماس كامل باشند.  در حالت نشسته هیچ فشاری به كمر و مهره‌های آن وارد نشود (سعی كنید صاف بنشینید و هرگز قوز نكنید).  زانوها در طول یكدیگر و به سمت جلو باشند.

 

برچسب ها: نشستن پشت میز، نشستن درست پشت میز، سلامت ستون فقرات، ورزش محل کار، طرز نشستن در محل کار تعداد بازديد: 510 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز