Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 23:14

22
تیر
ورزش اكسیر جوانی (1)

ورزش اكسیر جوانی (1)

بخش اول- پای گذاشتن گیاهان به زندگی بشر، تقاضای انسان‌ها برای شناخت هرچه بیشتر گیاهان و خواص نهفته بی‌شمار آنها، واژه گیاه درمانی و داروهای گیاهی را به فرهنگ لغات بشر وارد کرده است.

دكتر محمد حسین صالحی سورمقی؛ استاد دانشگاه و محقق پیشكسوت در زمینه‌ گیاهان دارویی

 

 

پای گذاشتن گیاهان به زندگی بشر، تقاضای انسان‌ها برای شناخت هرچه بیشتر گیاهان و خواص نهفته بی‌شمار آنها، واژه گیاه درمانی و داروهای گیاهی را به فرهنگ لغات بشر وارد کرده است. هرچند که این ورود عمری هزاران ساله دارد، اما به مدت چند دهه فاصله‌ای عمیق را تجربه کرد که دوباره جایش را باز پس می‌گیرد.

این روزها با واژه گیاه درمانی و گیاهان دارویی زیاد مواجه می‌شویم و روزنه‌ امیدی برای درمان بیماری‌ها و کاهش آلام مردم گشوده شده است که همین عاملی شد برای اختصاص یافتن صندلی سلامت این شماره به گفتگو با دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران.

تواضع و خونگرمی از خصوصیات بارز ایشان است که در همان برخورد اول به چشم می‌آید. انرژی ایشان برای انتقال آگاهی‌ها و روحیه خستگی‌ناپذیرشان، مصاحبه ما را به گفت و گویی شیرین و صمیمی تبدیل کرد که در ادامه تقدیم شما خوانندگان عزیز می‌گردد:

اگرچه شما فرد کاملا شناخته شده‌ای هستید، لطفا جهت اطلاع بیشتر خوانندگان توضیحاتی پیرامون زادگاه، تحصیلات و دانشگاه خود بفرمایید؟

من محمد حسین صالحی سورمقی، متولد سال1333 در سورمق هستم. سورمق قبلا دهستانی از استان فارس در بین راه اصفهان- شیراز و در حقیقت نزدیک شیراز است. دوره دبستان را در دبستانی به نام نظامی تمام کردم و بعد دوره دبیرستان را به دلیل اینکه در آن زمان در سورمق دبیرستان نبود، در شهر آباده گذراندم. به خاطر علاقه زیاد به رشته تجربی و طبیعی از کلاس دهم به دبیرستان سعدی که تنها دبیرستان رشته تجربی بود، رفتم.

دیپلمم را در سال 1351 در همین دبیرستان گرفتم و همان سال در رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران قبول شدم. من درسم را تقریبا 6 ماه تا یک سال زودتر تمام کردم و در نتیجه در سال 1356 فارغ‌التحصیل شدم. بعد بلافاصله به سربازی رفتم. در سال 58 به محض تمام شدن سربازی به استخدام دانشکده داروسازی تهران درآمدم.

در آن زمان ما به عنوان مربی پذیرفته می‌شدیم و بعد از پنج سال اگر شرایطش را پیدا و امتیازات لازم را کسب می‌کردیم، برای گرفتن تخصص به خارج از کشور اعزام می‌شدیم. بنابراین چون آن زمان رشته‌های تخصصی در ایران نبود، من پذیرش را از دانشکده داروسازی برادفورد انگلستان گرفتم و برای اخذ درجه Ph.D به آنجا رفتم.

درجه Ph.D به طور متوسط در این رشته چهار و نیم سال یا بیشتر طول می‌کشد، اما من طی سه سال و نیم آن را تمام كردم. قبل از سال 1368 به ایران برگشتم و دوباره کارم را در دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه دادم و از همان زمان تا امروز در دانشگاه علوم پزشكی تهران کار می‌کنم و عضو هیأت علمی دانشگاه نیز هستم. در سال‌های بعد، رشته‌های تخصصی در ایران دایر شد كه یکی از آنها رشته فارماکوگنوزی بود كه ما دیگر برای این رشته‌ها دانشجو اعزام نمی‌کنیم.

دو رشته جدید هم در دو سه سال اخیر اضافه شده که یکی طب سنتی است و امسال وارد چهارمین سال تاسیس می‌شود که چون تعدادی از دروس آن به دارو‌های گیاهی مرتبط است، ما کمی آنجا مشارکت داریم. سال بعد، رشته داروسازی سنتی که مکمل آن است، ایجاد شد که در حقیقت آن هم وارد سومین سال تاسیس خود شده است که در آنجا هم همکاری دارم.

اما همکاری من در رشته تخصصی داروسازی سنتی که Ph.D می‌دهد، خیلی بیشتر از طب سنتی است؛ چون طب سنتی بیشتر پزشکی است و داروسازی سنتی رشته خود ماست. هم‌اكنون بنده در چهار رشته داروسازی عمومی، فارماکوگنوزی، طب سنتی و داروسازی سنتی همكاری دارم.

تمامی این رشته‌ها در دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌باشند؟

بله، تمام رشته‌ها در دانشگاه علوم پزشكی تهران هستند، منتها دانشکده طب سنتی با مشاركت چهار دانشگاه تاسیس شده است تا در آینده وقتی که نیروها زیاد شدند، هر دانشگاه مستقل عمل کند. دانشکده طب سنتی شامل چهار دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ایران و دانشگاه شاهد می‌باشد، ولی همه در دانشگاه علوم پزشكی تهران درس می‌خوانند.

داروسازی سنتی هم در سه دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز به طور مستقل تدریس می‌شود، ولی همکاری‌هایی هم در مواقعی که استاد كافی نیست و دروس مشترک می‌باشد، وجود دارد.

چطور شد که رشته داروسازی را انتخاب کردید و بعد برای تخصص رشته فارماکوگنوزی را برگزیدید؟

من کلا به طبیعت بسیار علاقه‌مندم و شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل همین باشد. مسأله دوم اینکه در دوره دبیرستان به غیر از علوم طبیعی در درس شیمی هم بسیار قوی بودم؛ در نتیجه رشته‌هایی که بیشتر به گیاهان و طبیعت و شیمی ارتباط داشت را خیلی دوست داشتم و رشته اول انتخابی من داروسازی بود؛ چون تا حدی اطلاع داشتم كه داروسازی مخلوطی از همه اینهاست و از طرفی می‌دانستم متنوع‌ترین شیمی‌ها در داروسازی هست؛ به این دلیل داروسازی رشته‌ای بود که تمام آن چیزی را که می‌خواستم داشت.

خوشبختانه در همان رشته هم قبول شدم. وقتی که دانشجوی رشته داروسازی شدم و از نزدیک همه چیز را متوجه شدم، برای تخصص رشته‌ای را انتخاب كردم که دقیقا و به طور تخصصی با گیاهان دارویی ارتباط داشته باشد. همان جا علاقه‌ام ممتد شد و ادامه رشته به این دلیل شکل گرفت...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- ورزش اكسیر جوانی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- ورزش اكسیر جوانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: طب سنتی، ورزش، ورزش و تغذیه، تغذیه مناسب، داروهای گیاهی، گیاهان و خواص آنها، خواص تغذیه مناسب تعداد بازديد: 801 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز