Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:13

23
آذر
طب سوزنی و بیماری های عفونی

طب سوزنی و بیماری های عفونی

از آنجایی که شخصا همیشه به دنبال پیشگیری هستم و آن را هزار بار بهتر و مقدم‌تر از درمان می‌دانم بر آن شدم تا مبحثی در مورد تقویت سیستم ایمنی به وسیله طب سوزنی تقدیم شما عزیزان کنم.

دكتر الهام اميرآذر

 

آیا طب سوزنی میتواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند؟ اصولا نیاکان ما راه‌‌های زیادی برای پیشگیری از بیماری‌‌ها می‌شناختند.

در دنیای چین باستان دریا گران به طور هفتگی یا ماهانه به خانه سر می‌زدند و نبض و زبان افراد خانه را چک میکردند و به این طریق به آن‌‌ها میگفتند که خطر چه بیماری‌‌هایی در آینده میباشند و بر ایشان داروی گیاهی یا طب سوزنی را تجویز میکردند و در قبال آن پول یا هدایایی دریافت میکردند، در ایران همه بچه‌‌ها - که مادر بزرگ‌‌ها و پدر بزرگ‌‌های امروزی هستند - بر پشت خود جای حجامت دارند که اغلب به طور روتین باید برای اهل خانواده انجام می‌شد.

این پیشگیری‌‌ها (که اکنون فراموش شده) مانع از بروز بسیاری از بیماری‌‌ها میشد و به اصطلاح «بوستر ایمیون سیستم» بود.

این عوامل بیماری‌زا یا پاتوژنتیک فاکتورها را درمانگران TCM (طب چین) سال‌‌ها قبل از این که باکتری‌‌ها و ویروس‌‌ها شناخته شوند، می‌شناختند.

پاتوژنتیک فاکتورها یا عوامل بیماری‌زا شامل: سرما- گرما- رطوبت می‌باشند.

مثلا وقتی با بدن خیس و عرق کرده بعد از یک ورزش در معرض یک باد سرد قرار بگیریم، منافذ پوست ما باز میشوند و به راحتی دچار سرماخوردگی می‌شویم.

همین باد سرد اگر به پشت گردن ما بخورد دچار درد و در عضلات گردن می‌شویم.

در طب سوزنی اولین خط دفاعی بدن به نام «وی چی» نامیده میشود. این انرژی که دقیقا زیر پوست بدن ما حرکت میکند، می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن 1 اثر بگذارد.

«وی چی» به انرژی کانال ریه ارتباط دارد و همچنین منافذ بدن را باز و بسته میکند. اگر منافذ باز بمانند عوامل بیماری زا می‌توانند به بدن ما نفوذ کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی نیاز داریم «وی چی» خود را بهبود بخشیم، کارهای زیر به این سهم کمک می‌کند

1- روش آب سرد روزانه (استفاده از آب سرد در پایان حمام)

2- ورزش

3- خواب خوب، منظم و سرشب (قبل از نیمه شب)

4- کاهش استرس

5- کاهش مصرف آنتی بیوتیک و داروها ...

6- استفاده از داروهای گیاهی در زمان بیماری

7- ایمان و اعتقادات معنوی

8- تغذیه مناسب

9- تمرینات تنفسی

10- در نهایت طب سوزنی به طور جلسات منظم ماهیانه

سرعت، شدت عوامل بيماری‌زا

تحقیقات علمی نشان میدهد که طب سوزنی می‌تواند گلبول‌‌های سفید خون را افزایش دهد و با این مکانیزم با سرعت و شدت به عوامل بیماری زا واکنش نشان میدهد و با آن‌‌ها به مقابله میپردازد.

همچنین دیده شده که طب سوزنی میتواند سلول‌‌هایی به نام (نچرال کیلر) را افزایش دهد، این سلول‌‌ها همان سلول‌‌های کشنده طبیعی هستند که با عوامل عفونی در بدن میجنگند.

بنابراین در افرادی که سیستم ایمنی آن‌‌ها به دلایلی مانند: 1- استرس طولانی مدت 2- عفونت‌‌های مکرر 3- استفاده زیاد از حد از استفاده از داروهای گیاهی توجه می‌شود.

علاوه بر موارد یاد شده طب سوزنی با مکانیزم‌‌های دیگری نیز باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود.

طب سوزنی علاوه بر افزایش گلبول‌‌های سفید و سلول‌‌های (نچرال کیلر)، چون گردش انرژی را در بدن تقویت میکند میتواند بدن را در برابر بیماری‌‌هایی که باعث ضعف و کندی حرکت انرژی در بدن میشوند محفوظ نگه دارد.

تحقیقات نشان داده که طب سوزنی به نفر کمک میکند تا تعداد سلول‌‌هاي T ( Tسل) را در بدن افزایش دهد. این سلول‌‌ها میتوانند باعث از بین رفتن باکتری‌‌ها و ویروس‌‌ها در بدن شوند.

وقتی سوزن به بدن وارد میشود. بدن آن را دشمن میپندارد و به دنبال روشی برای مقابله با آن می‌گردد، به همین دلیل است که گلبول‌‌های سفید - نچرال کیلر و سلول‌‌های T افزایش می‌یابد و به همین دلیل چند روز بعد از طب سوزنی سیستم ایمنی فرد در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت.

نقاط زیر می‌تواند به افرایش سیستم ایمنی در فرد کمک کند (این نقاط را میتوان به روش آکو پرشه تحریک کنید)

+ نقطه ub_36 (یا مثانه 36): این نقطه به افزایش سیستم ایمنی کمک می‌کند علی‌الخصوص ابتلا افراد به آنفولانزا و سرما خوردگی را کم میکند. محل آن نزدیک ستون مهره است.

در کتاب قدیمی«امپراطور زرد» هم در مورد آن چنین گفته شده: «نقطه مثانه 36 و نقاط مجاور آن دقیقا قبل از بیماری دچار بلوک و تبل شدن انرژی میشوند و طب فشاری یا طب سوزنی روی این نقاط میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود. شکل 1

+ نقطه  (کلیه 27): این نقطه با مکانیزم تقویت دستگاه تنفسی میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود.

+ ub_23 (مثانه 23) و مثانه 47: نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی میشوند بلکه باعث نشاط و شادابی ارگان‌‌های داخلی بدن میشوند همچنین این نقاط درد را کاهش می‌دهند.

+ رن 6 (Ren 6): به این نقطه دریای انرژی نیز میگویند. باعث تقویت عضلات شکم و روده‌‌ها می‌شود.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. سیستم ادراری و تناسلی را نیز بهبود می‌بخشد.

+ معده 36 (st 36): این نقطه یکی از مهم ترین نقاط بدن است که زیر زانو قرار دارد.

این نقاط علاوه بر تقویت سیستم ایمنی باعث تقویت معده میشود و نیز یکی از علل طول عمر در کسانی است که به طور مرتب از طب سوزنی استفاده میکنند.

+ کلیه 3 (k3): افزایش ایمیون سیستم و تقویت کلیه‌‌ها از کارهای این نقطه شگفت انگیز است. شکل 5

+ کبد 3 (ubliv_3): و روده بزرگ: شکل 6

+ روده بزرگ 4 (LI6): نقطه بسیار مهمی در تقویت ایمیون تیم است که آثار ضد التهاب و ضد درد آن شناخته شده است. شکل 7

+ رن 17 (liy_4): آخرین و مهم ترین نقطه است.

تقویت غده تیموس، کاهش اضطراب و تقویت سیستم ایمنی از کارهای آن است. وسط قفسه سینه (بین رو برست) جا دارد.

تمرینات تنفسی برای افزایش سیستم ایمنی

برای بیشتر از دو دقیقه تنفس‌‌های عمیق دارد کم بکنید و تمام توجهتان را روی آن تمرکز کنید.

بگذارید هر تنفس شما از تنفس قبلی تان عمیق تر و طولانی تر باشد.

سپس هر نوع تنش و استرسی را در هنگام بازدم از ریه‌‌ها خارج کنید. سعی کنید این کار با فشار زیاد انجام شود.

با هر تنفس احساس کنید که ذهنتان  شفاف‌تر و آرام‌تر میشود. ذهن شما ممکن است مقاومت کند و شروع به قضاوت کند ولی با چند نفس عمیق دیگر این سد نیز شکسته خواهد شد.

سپس تنفس خود را در شروع بازدم نگه دارید (حس کنید) احساس پری در کل بدن خواهید کرد و سپس به آرامی بازدم انجام دهید.

بگذارید احساس سرزندگی و آرامش این تنفس‌‌های عمیق و روح افزا سراسر بدن شما را در بر گیرد.

این تکنیک و مطالبی که بیان شد تنها گوشه‌ای از مکانیزم‌‌های طب سوزنی برای افزایش سیستم ایمنی در فرد است.

بسیاری از بیمارانی که به کلینیک مراجعه می‌کنند اظهار می‌کنند که امسال کمتر از سال‌‌های قبل دچار عفونت‌‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شده‌اند و کمتر نیاز به مشرف آنتی بیوتیک پیدا کرده‌اند.

به طور خلاصه

طب سوزنی باعث حرکت آزاد انرژی در بدن می‌شود و بلوک‌‌های انرژی را از بین می‌برد، باعث فزایش سلول‌‌هایی می‌شود که باکتری‌‌ها و ویروس‌‌ها را از بین می‌برند و به این طریق و حتی مکانیزهایی که هنوز در دست بررسی و تحقیق است به شما کمک میکند که کمتر بیمار شوید.

 

برچسب ها: طب مکمل، فواید طب سوزنی، درمان بیماری با طب سوزنی، طب سوزنی و بیماری های عفونی، تقویت سیستم ایمنی با طب سوزنی، تمرینات تنفسی برای افزایش سیستم ایمنی، درمان بیماری های عفونی تعداد بازديد: 1050 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز