Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:34

3
اسفند
كاربرد طب سنتی در ورزش

كاربرد طب سنتی در ورزش

طب سوزنی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان و كنترل دردهای عضلانی، مفاصل، استخوان‌ها و... به صورت مستقیم و یا آلترناتیو دارد كه می‌توان از آن برای درمان دردهای حاد و مزمن كه به دنبال ورزش رخ می‌دهند، كمك گرفت.

دكتر كتایون قربانی؛ پزشك عمومی و كارشناس ارشد طب سنتی چینی

 

طب سنتی چینی قدمتی بیش از 3000 سال دارد، ولی عمر آن در كشورهای اروپایی و آمریكا بسیار كوتاه است. در سال 1972 میلادی برای اولین بار این طب به آمریكا راه یافت و در سال 1975 مورد تایید ایالت كالیفرنیا قرار گرفت و تنها از سال 1988 به بعد رسما در كنار طب مدرن غربی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سنتی شرقی، بدن انسان را یك سیستم پیچیده و در گردش انرژی (QI) معرفی می‌كند كه در این سیستم روح و جسم انسان با یكدیگر هماهنگ هستند و بر هم خوردن این تعادل بیماری‌های گوناگونی را ایجاد می‌كند.

بر این اساس، طب سنتی دیدگاهی كاملا متفاوت جهت یافتن علل ایجادكننده بیماری‌ها داشته و برای درمان از شیوه‌هایی مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی، ماساژ درمانی، MOXA، TUINA و... استفاده می‌كند كه اغلب آنها تاثیر بسزایی در درمان بیماری‌ها و صدمات ناشی از ورزش نیز دارند. به طور كلی باید گفت، از طب سنتی جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های گوارشی، اعصاب، روماتولوژی، پوستی و... می‌توان كمك گرفت.

به عنوان مثال، طب سوزنی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان و كنترل دردهای عضلانی، مفاصل، استخوان‌ها و... به صورت مستقیم و یا آلترناتیو دارد كه می‌توان از آن برای درمان دردهای حاد و مزمن (دردهای بعد از تروما و یا دردهای ناشی از كاركرد زیاد مفاصل) كه به دنبال ورزش رخ می‌دهند، كمك گرفت.

مورد دیگری كه ورزشكاران در اغلب موارد با آن روبرو هستند، مشكلات سیستم اعصاب، از جمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و... می‌باشد. طب سنتی عدم تعادل روح و فكر انسان (SHEN) را دلیل اصلی اینگونه بیماری‌ها دانسته كه عوامل متعددی می‌توانند در عدم این تعادل دخیل باشند. در درمان اینگونه بیماری‌ها، در كنار طب سوزنی، داروهای گیاهی نقش بسیار كمك كننده‌ای دارند از محاسن این روش اینكه فاقد هرگونه عوارض جانبی می‌باشد.

بی‌شك، داشتن وزن مناسب یكی از دغدغه‌های ورزشكاران است؛ چرا كه در موفقیت آنها در رشته‌های مختلف ورزشی نقش مهمی دارد. افزایش و یا كاهش وزن از مواردی است كه توسط طب سوزنی امكان‌پذیر می‌باشد.

 

برچسب ها: طب سنتی، طب سوزنی، طب مکمل، طب سنتی چینی، طب سنتی و ورزش تعداد بازديد: 1067 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز