Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:20

8
اسفند
گیاهان موثر در اختلالات هورمونی خانم‌ها

گیاهان موثر در اختلالات هورمونی خانم‌ها

قوی‌ترین گیاهی که می‌تواند جای هورمون‌ها و به عنوان دارو مصرف شود و اثرات بسیار قاطع و خوب دارد، ترکیبات استثنایی است که در دانه‌های گیاه زنان یا پنج‌انگشت وجود دارد، اما برای راحتی مصرف، امروزه به شکل قطره و قرص درآمده است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد گیاهان موثر در اختلالات هورمونی خانم‌ها، بیان کرد: «چند عامل و از همه مهم‌تر سه عامل در به هم خوردن میزان هورمون‌ها در خانم‌ها تاثیر مستقیم و مهم دارند. یکی از این عوامل، تحرک است.

عدم تحرک در سال‌های اخیر باعث شده است اختلالات هورمونی به شدت افزایش پیدا کنند. دومین عامل مسائل روحی و روانی است؛ یعنی هر چه مشکلات روحی و روانی بیشتر باشد، اختلالات هورمونی هم بیشتر خواهد بود، بنابراین مقابله با مشکلات روحی و روانی به روش‌های دارویی یا غیر‌دارویی بسیار مهم است. مساله سوم نیز به تغذیه مربوط می‌شود که چه مواد مفید یا مضری دریافت می‌شود که در تنظیم هورمونی دخالت دارند».

وی گفت: «در اینجا سه گیاه موثر معرفی می‌شوند. اولین گیاه،‌ لوبیای سویا است که فرآورده‌های زیادی از آن هم به شکل مکمل‌های غذایی و هم به شکل شیر،‌ پنیر و یا ... به بازار عرضه شده است که می‌توانند در تنظیم هورمونی موثر باشند، البته باید در نظر داشت که این فراورده‌ها هیچ‌گاه به عنوان دارو برای مشکلات جدی نمی‌توانند موثر واقع شوند، ولی توصیه می‌شود که مصرف شوند، چون می‌توانند به تنظیم هورمون‌ها کمک کنند.

دومین محصول گیاهی که تاثیر آن بیشتر از سویا می‌تواند باشد، امگا-3 است که همه آن را شنیده‌اند. امگا-3 در حقیقت روغنی است که می‌تواند در روغن ماهی، روغن زیتون و روغن کتان باشد. در ابتدا فکر می‌کردند امگا-3 روغن ماهی بیشتر از روغن‌های دیگر است، ولی در سال‌های اخیر مشخص شده است که روغن کتان درصد امگا-3 بالاتری دارد و به همین دلیل به شکل فراورده‌های مکمل و به شکل کپسول‌هایی درآمده که تحت نام امگا-3 یا روغن کتان یا روغن بزرک و یا به نام فلکس (flax seed oil) می‌باشد که در داروخانه‌ها در دسترس است.

همچنین می‌توان از خود این دانه‌ها به طور طبیعی و به میزان روزی یک قاشق مرباخوری پر استفاده کرد که البته دانه‌ها باید پودرشوند. اگر این دانه‌ها پودر نشوند، دفع می‌شوند».

دکتر صالحی در ادامه اظهار داشت: «موثرترین دارو در رفع اختلالات هورمونی، گیاه پنج‌انگشت است که در 20 سال اخیر به نام گیاه زنان مشهور شده است. دانه‌های این گیاهان از سالیان قبل (قبل از اینکه هورمون‌های شیمیایی درست شوند)، برای تنظیم هورمون‌ها در دنیا استفاده می‌شدند. امروزه این دانه‌ها در کارخانه‌ها عصاره‌گیری و تبدیل به دارو شده‌اند. داروهای این گیاه به شکل قرص، ‌کپسول، قطره و شربت در دسترس است.

قوی‌ترین گیاهی که می‌تواند جای هورمون‌ها و به عنوان دارو مصرف شود و اثرات بسیار قاطع و خوب دارد، ترکیبات استثنایی است که در دانه‌های گیاه زنان یا پنج‌انگشت وجود دارد، اما برای راحتی مصرف، امروزه به شکل قطره و قرص درآمده که تحت نام «ویتاگنوس» در داروخانه‌ها در دسترس است. چون این دارو دارای عارضه جانبی نیست و تداخلی با هیچ غذا و دارویی ندارد، هم در ایران و هم در تمام دنیا به شکل قطره و قرص، بدون نسخه ارائه می‌شود.

قطره ویتاگنوس مقداری مزه نامطلوب دارد و ممکن است همه نتوانند آن را استفاده کنند، ولی قرص آن از این نظر مشکلی ندارد و هر دو شکل آن چون از یک گیاه می‌باشند، دارای یک اثر هستند. ویتاگنوس برای انواع و اقسام مشکلات خانم‌ها در یائسگی، قاعدگی، مشکلات فیبروم، کیست و تمام موارد مربوط به اختلالات هورمونی می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد».

 

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با آقای دکتر محمدحسین صالحی سورمقی در مورد گیاهان موثر در اختلالات هورمونی خانم‌ها اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، گیاهان دارویی موثر در اختلالات هورمونی، علل اختلالات هورمونی، درمان اختلالات هورمونی تعداد بازديد: 2027 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز