Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 17:23

25
دی
آیا استرس می تواند باعث تشنج شود؟

آیا استرس می تواند باعث تشنج شود؟

احتمالاً با استرس آشنا هستید. شما در زندگی روزمره خود با آن مواجه می شوید. چه با یک دوره چالش برانگیز در مدرسه سر و کار داشته باشید و چه با شرایط سخت خانوادگی، تأثیرات استرس بر بدن

تحریریه زندگی آنلاین : احتمالاً با استرس آشنا هستید. شما در زندگی روزمره خود با آن مواجه می شوید. چه با یک دوره چالش برانگیز در مدرسه سر و کار داشته باشید و چه با شرایط سخت خانوادگی، تأثیرات استرس بر بدن شما می تواند جسمی و روانی باشد. هنگامی که استرس دارید، علائم فیزیولوژیکی مانند تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون را تجربه می کنید. این یک پاسخ طبیعی به استرس است و بدن شما با گذشتن رویداد استرس زا به حالت عادی باز می گردد. با این حال، زمانی که بدن شما در معرض دوره‌های طولانی استرس قرار می‌گیرد، ممکن است شرایط پزشکی خاصی ایجاد شود و علائم برخی دیگر بدتر شود. همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث تشنج می شود. در حالی که افراد مبتلا به صرع، یک بیماری عصبی که باعث تشنج‌های مکرر و غیرقابل تحریک می‌شود، تشنج دارند، برخی افراد تشنج‌هایی دارند که نمی‌توان آن را به هیچ شرایط پزشکی مرتبط کرد. تحقیقات مداومی در مورد چگونگی ارتباط استرس با تشنج وجود دارد. این مقاله به این موضوع می پردازد که اگر مستعد تشنج هستید یا مراقب شخصی هستید که این پیوند چیست و چه معنایی برای شما دارد.

بیشتر بخوانید:

ترکیب طلایی برای سلامت روان

ارتباط بین استرس و تشنج

تشنج در اثر فعالیت غیر طبیعی در مغز ایجاد می شود. باعث می شود بدن شما با حرکات و رفتارهای غیرعادی ماهیچه ای واکنش دهد. همچنین ممکن است از دست دادن هوشیاری را تجربه کنید.تصور می شود که استرس در ایجاد تشنج، به ویژه در افراد مبتلا به صرع، نقش دارد.برای درک بهتر ارتباط بین استرس و تشنج، باید انواع مختلف تشنج و عواملی که باعث تحریک آنها می شود را بدانید.

تشنج عصبی

تشنج های عصبی در اثر بیماری های عصبی مانند صرع ایجاد می شوند. صرع وضعیتی است که با تشنج های مکرر و غیرقابل کنترل مشخص می شود. مشخص نیست استرس و تشنج چگونه به هم مرتبط هستند. یک نظریه این است که باعث ترشح هورمون‌های خاصی در مغز می‌شود که می‌تواند باعث تشنج شود. در یک نظرسنجی در سال 2013 در مورد عوامل محرک تشنج در افراد مبتلا به صرع، محققان دریافتند که 31.3 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که استرس عاطفی باعث تشنج آنها می‌شود. .

تشنج های غیرصرعی روانی (PNES)

مشخص نیست چه چیزی باعث بروز PNES می شود. برخی از تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند توسط استرس و اضطراب تحریک شوند  PNES  یک اختلال تبدیلی است. این به این معنی است که این وضعیتی است که باعث می شود استرس عاطفی باعث علائم فیزیکی شود. کاملاً مشخص نیست که استرس چگونه باعث بروز تشنج می شود.همچنین اندازه گیری میزان افزایش استرس تشنجی چالش برانگیز است. این تا حدی به این دلیل است که استرس بسیار فردی است و هرکسی آستانه‌های متفاوتی برای تحمل رویدادهای استرس‌زا دارد.

یک نظریه این است که استرس می تواند هورمون های خاصی را آزاد کند که می تواند باعث تشنج شود. زمانی که استرس دارید، احتمال اینکه به سختی بخوابید نیز بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی می تواند باعث بروز تشنج شود.

 بیشتربخوانید:

توصیه مهم به افرادی که مدام سردرد دارند

 

 

 

 

عوارض استرس و تشنج

استرس می تواند زندگی با شرایطی که باعث تشنج می شود، مانند صرع، چالش برانگیزتر کند. تحقیقات نشان می دهد که استرس عاطفی می تواند دفعات تشنج را در افراد مبتلا به صرع افزایش دهد.

استرس عاطفی معمولاً توسط رویدادها یا افرادی ایجاد می شود که ارتباط عمیقی با شما دارند. به عنوان مثال، جدایی می تواند باعث استرس عاطفی شود. ترس و اضطراب نیز اشکالی از استرس عاطفی هستند که به صراحت با تشنج مرتبط هستند. همچنین نشان داده شده است که استرس مزمن به طور قابل توجهی باعث تشنج در افراد مبتلا به صرع می شود.

تشخیص استرس و تشنج

هنگام تلاش برای تشخیص علت اصلی تشنج، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به طور کامل سابقه پزشکی و خانوادگی شما را بررسی می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری مغز مانند سی تی اسکن و MRI را سفارش دهند. برای هر دارویی که مصرف می کنید ضروری است که به پزشک خود فاش شود زیرا تشنج می تواند ناشی از عوارض جانبی شدید برخی داروها باشد.

درمان استرس و تشنج

هم PNES و هم صرع را می توان با دارو و روان درمانی درمان کرد. یک وضعیت روانی در اکثر موارد PNES ایجاد می کند. شناسایی علت روانی این بیماری اولین قدم در کمک به درمان آن است.

داروهای ضد صرع مانند کلونوپین (کلونازپام)، نورونتین (گاباپنتین) و سابیرل (ویگاباترین) توسط FDA برای پیشگیری از تشنج در افراد مبتلا به صرع تایید شده اند. این داروها همچنین ممکن است در موارد شدید PNES تجویز شوند.

بیشتربخوانید:

مقابله با استرس و تشنج

در حالی که کنترل استرس برای متوقف کردن کامل تشنج تضمینی نیست، اما نتیجه آن این است که اگر استرس بتواند دفعات تشنج را افزایش دهد، از بین بردن استرس و محرک های استرس نیز می تواند دفعات تشنج را کاهش دهد. افراد مختلف روش های مختلفی را برای مقابله با استرس دنبال می کنند. آنچه برای شما عالی است ممکن است لزوماً نتایج مؤثری برای فرد بعدی نداشته باشد. با این حال، برخی از تکنیک های جهانی برای مقابله با استرس عبارتند از:

نوشتن شرح حال: نوشتن به شما کمک می کند تا از آنچه که باعث استرس شما می شود آگاه باشید و به شما امکان می دهد عوامل استرس خود را شناسایی و درک کنید. اولین قدم برای از بین بردن محرک های استرس این است که بتوانید آنها را شناسایی و درک کنید.

به اندازه کافی بخوابید: یک فرد به طور متوسط هر شب حداقل به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد. برای فردی که مستعد تشنج است پیروی از این قاعده بسیار مهم تر است، زیرا کم خوابی می تواند باعث تشنج شود.

سخن نهایی

استرس عاملی است که اغلب برای عوارض در بسیاری از شرایط، از جمله صرع و سایر شرایطی که باعث تشنج می شود ، نادیده گرفته می شود. تشنج می تواند به طور قابل توجهی عملکرد روزانه شما را مختل کند، اما خبر خوب این است که می توان آن ها را با تشخیص مناسب، داروها و تغییر شیوه زندگی سالم به طور موثر مدیریت کرد.

ضروری است به یاد داشته باشید که استرس همیشه بد نیست. این پاسخ طبیعی بدن شما به فشارهای خارجی است و در برخی موارد می تواند مفید باشد، برای مثال در مواقع اضطراری یا خطر. آنچه مهم است این است که اطمینان حاصل کنید که برای مدت طولانی استرس ندارید، زیرا این می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

مدیتیشن را تمرین کنید: تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد مدیتیشن می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. اگر در مدیتیشن تازه کار هستید، می توانید با صرف پنج دقیقه در روز برای تمرکز بر تنفس و در لحظه بودن، آهسته شروع کنید.

بیشتر بخوانید:

با این دمنوش ها در طول روز پر انرژی باشید!

مواد غذایی مفید برای کاهش استرس

 

 

 

برچسب ها: سلامت روان، بیخوابی، صرع، اضطراب، تشنج، مدیتیشن، حمله عصبی تعداد بازديد: 104 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز