Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:00

18
فروردین
چگونه اطلاعات روزمره را براحتی در حافظه ثبت کنیم؟

چگونه اطلاعات روزمره را براحتی در حافظه ثبت کنیم؟

اطلاعات روزمره و آنچه شما دائما با آن سر و کار دارید و اطلاعات عمومی که شما سال‌ها آنها را به خاطر سپرده‌اید در بخشی از حافظه که بنام حافظه معنایی نام دارد ذخیره می‌شود.

حافظه معنایی، همان کتابخانه معلومات شخص شما می باشد. راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا اطلاعات جدید را راحت تر در این بخش از حافظه ذخیره نمایید:

الف) از قدرت تجسم خود استفاده  کنید. اگر در یک جمع دوستانه هستید، برای به خاطر سپردن نام فرد جدید تنها به یادآوری نام او برای خودتان اکتفا نکنید بلکه اگر  طرز پوشش فرد مورد نظر یا یکی از جنبه های شخصیتی اورا بخاطر بسپارید در به یاد آوردن مجدد او راحت تر خواهید بود.

همچنین هنگامی که لغات زیادی را باید حفظ نمایید بهترین راه این است که  به جای تکرار آنها، تصویری زنده و گویا از آنها در ذهن‌تان مجسم کنید. این کار سرعت به یاد آوری آنها را افزایش می دهد.

ب) حوصله کنید: خیلی از اوقات برای بخاطر سپردن سعی می کنیم سریع فقط با حفظ  یک مورد، سراغ لغت بعدی برویم و سروته قضیه را هم می‌آوریم.

بخاطر داشته باشید این روش مفید نیست. خیلی از اوقات اگر به مفهوم آن چیز و به آهنگی که دارد فکر کنید بخاطر سپردن آن برایمان راحت تر می شود.

بطورکلی  شیوه مفهومی بخاطر سپاری اطلاعات، باعث ثبت بهتر آن اطلاعات در ذهن شما می‌شود.

ج) طبقه بندی کنید: خیلی از مواقع همه ما با این جمله مورد خطاب قرار گرفته ایم «چندبار راجع به این مطلب صحبت کرده ایم، چطور به یاد نمیاوری؟» خیلی مواقع چیزی را بارها و بارها می‌شنویم، ولی باز هم در خاطرمان نمی‌ماند.

در اینگونه موارد بهتر است چارچوبی در حافظه خود  ایجاد کنید و اطلاعات جدید را در آن چارچوب قرار دهید.

بعنوان مثال هنگامی که چیزی می‌خوانید، به طبقه بندی ذهنی خود  فکر کنید و آنچه را که می‌خوانید، در چارچوب فرضی ذهن خود جایگزین نمایید.

د) مطالب را به هم ارتباط دهید: هنگام فراگیری اطلاعات جدید آنها را با مواردی که از قبل می‌دانید ربط دهید.

اگر فقط اطلاعات جدید را در ذهنتان جای دهید سریع‌تر از یادتان می رود. ولی اگر اتصال معنایی با اطلاعات قبلی تان برقرار کنید به یاد آوری آنهابرای ذهن شما آسان‌تر خواهد بود.

ه) قرینه‌سازی کنید: به خاطر سپاری مکان و موقعیتی که در آن اطلاعات جدید را می شنوید، در دفعات بعدی جهت یادآوری بسیار به شما کمک می کند.

و) حالت روحی خود را به خاطر بسپارید: احساس خود را در زمان فراگیری مطالب جدید به یاد داشته باشید و هنگام یادآوری همان احساس را در ذهنتان تداعی کنید.

ز) مسافرت کنید: سفرکردن راهی است برای ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید با تصاویر ذهنی موجود در حافظه که در موارد زیادی برای تقویت حافظه، متخصصان از آن استفاده می‌کنند.

 

برچسب ها: تقویت حافظه، حافظه معنایی، حفظ لغات، قدرت تجسم، به خاطر سپردن، طبقه بندی مطالب، ارتباط دادن مطالب تعداد بازديد: 1039 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز