Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:17

1
شهریور
چرا تنبلی؟!

چرا تنبلی؟!

با مطالعه این مقاله می‌توان به این نتیجه رسید که هنگام برخورد با یک فرد تنبل باید ریشه تنبلی او را شناخت و با حل مشکل اصلی، او را از دنیای مخرب تنبلی نجات داد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

"برای رسیدن به هدف هایم می دانم باید چه کنم، اما مهم نیست آنها را چقدر به خودم یادآوری کنم، در هرحال دست به کاری نمی زنم. تنبلی نمی گذارد!"

وقتی فردی در عین توانایی، کاری انجام نمی دهد و از تلاش کردن گریزان است، او تنبل است. اینگونه افراد از هر چیزی که تلاش و پشتکار نیاز داشته باشد فراری اند.

روانشناسان معتقدند که نمی توان تمام افرادی را که گوشه ای نشسته و دست به کاری نمی زنند، حقیقتا تنبل دانست.

مسائل دیگری در تنبل بودن فرد دخیل است که گاهی موضوع را پیچیده می کند. برخی از مشکلات زیر، فرد را به تنبلی می اندازد:

1- ترس از شکست

بسیاری از افراد با به تعویق انداختن کارهایی که آنها را به هدف‌شان می رساند، خود، مانع موفقیت شان می شوند.

این افراد معمولا نسبت به خود قضاوت بسیار ضعیفی دارند.

آنها می ترسند، اگر تلاش هم بکنند، به نتیجه ای نرسند و صرفا بی کفایتی شان مشخص خواهد شد و اوضاع‌شان بدتر می شود.

بنابراین تصمیم می گیرند هیچ کاری انجام ندهند.

2- ترس از موفقیت

ترس از موفقیت، برادر ترس از شکست، است. بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه نگران هستند که اگر موفق شوند، از سوی دیگران تهدید خواهند شد.

بنابراین با حرکت نکردن و انجام ندادن فعالیتی خود را از هرنوع تهدیدی مصون نگه می دارند.

به طور مثال زنی که همسرش مردی بسیار سنتی است، می ترسد درآمدی بیشتر از شوهرش داشته باشد که مبادا زندگی شان دچار آشفتگی شود.

3- به دنبال رفاه

همه ما به دنبال آسایش و رفاه هستیم. اما گاهی نمی دانیم آن را چگونه به دست آوریم و دست به رفتارهای بیهوده می زنیم و دیگران را وادار می کنیم برای ما کارهایی انجام دهند.

مثلا ممکن است هنگام مهمانی رفتن لباس مان را اتو نزنیم زیرا می دانیم همسر یا مادرمان نمی تواند این شلختگی را تحمل کند و به جای ما آن را اتو می زند و صرفا می گوید: " خیلی تنبل هستی."

4- ترس از توقع

افرادی که " استانداردهای پایینی برای زندگی شان در نظرمی گیرند" اغلب به گونه ای عمل می کنند تا جلوی توقعات بالای دیگران را بگیرند.

آنها معمولا برای خود برنامه ریزی نمی کنند تاجایی که اطرافیان شان برای آنها برنامه ای در نظر می گیرند و سپس بدون هیچ نگرانی و احساس مسئولیتی آن برنامه ها را که معمولا چندان سنگین هم نیستند انجام می دهند و از توقعات اضافی دیگر مصون می مانند.

5- پرخاشگری منفعلانه

ترس از دعوا و کشمکش با دیگران در اعماق وجود بسیاری از ما نهفته است و نگران هستیم که بیان ناراحتی و رنجش هایمان موجب آزردگی و جدایی شود و سپس احساس نارضایتی را به طور غیرمستقیم و از طریق تنبلی، به طوری که دیگران را برنجاند، نشان می دهیم.

6- افسردگی

علایم رایج افسردگی شامل عدم انگیزه، خستگی و فقدان احساس لذت (حتی مواردی که قبلا مورد علاقه فرد بوده است) می باشد.

افرادی که دچار افسردگی می شوند، حوصله انجام دادن کاری را ندارند و البته از وضعیت خود خشمگین هستند و این خشم، وضعیت روحی آنها را نیز بدتر می کند.

نفرت از خود به سبب تنبلی میان افرادی که به افسردگی مبتلا هستند رایج است.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، افسردگی، پرخاشگری، علل تنبلی، ترس از شکست، ترس از موفقیت، تنبلی و رفاه، ترس از توقع تعداد بازديد: 877 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز