Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:28

10
فروردین
در سال جدید قهر نکنید

در سال جدید قهر نکنید

گرچه بخشیدن اشتباهات دیگران در بهبود روابط ما با آنها و حتی در رشد آنها تاثیر بسزایی دارد، اما جالب است بدانید كه بخشیدن دیگران تا چه اندازه بر روح و روان خود ما موثر و برای خود ما ضروری است!

رکسانا خوشابی؛‌ کارشناس ارشد مشاوره

 

همه می‌دانند قهر كار خوبی نیست، اما در آستانه سال جدید قهر چهره زشت‌تری هم به خود می‌گیرد.

چرا قهر؟

اكثر ما در زندگی‌مان تجربه قهر و دلخوری را داشته‌ایم. گاهی خودمان در حل اختلاف‌های‌مان با كسی شكست خورده و رابطه را قطع كرده‌ایم و گاهی طرف مقابل این كار را انجام داده است. اما حواستان باشد كه قهر و قطع رابطه، آخرین راه حل در دوستی و رابطه می‌باشد و قبل از آن حتما لازم است از ابزارهای موفق‌تر و سالم‌تری استفاده كنیم و با گفتگو و كمی هم استفاده از ابزار جادویی بخشش روابطمان را اصلاح كنیم.

هر چه زودتر دیگران را ببخشید

گرچه بخشیدن اشتباهات دیگران در بهبود روابط ما با آنها و حتی در رشد آنها تاثیر بسزایی دارد، اما جالب است بدانید كه بخشیدن دیگران تا چه اندازه بر روح و روان خود ما موثر  و برای خود ما ضروری است!

به این دلیل بخشش را بعنوان یكی از بهترین درمان‌‌ها هم برای روح و روان خود و هم برای اصلاح و بهبود روابط توصیه می‌كنند.

اگرچه کینه، بخشی از طبیعت انسان است، اما این حالت نه تنها سلامت روان، بلکه سلامت جسمی ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع در یک مرکز روان‌شناسی بالینی با عنوان «عملیاتی برای بخشایش» مورد بررسی قرار گرفت.

طبق تحقیقات انجام شده، دکتر دین اورنیش پزشک و محقق معروف آمریکایی، بخشش را جایگزینی بسیار مناسب برای خشم و انتقام می‌داند. او می‌گوید: «خودخواهانه‌ترین کار برای خودتان بخشیدن دیگران است».

همچنین تحقیقات حاکی از آن هستند که بخشش، می‌تواند از راه‌های گوناگونی تأثیرات مطلوبی را از خود به جای بگذارد. یکی کاهش استرس ناشی از عدم بخشایش (کینه‌توزی) است كه آمیزه‌ای از ترشرویی، عبوسی، خشم، خصومت، نفرت و ترس را ایجاد می‌كند و این حالات تأثیرات فیزیولوژیکی خاصی مانند بالا بردن فشارخون و اختلالاتی همچون بیماری‌های قلبی - عروقی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و احتمالاً اختلال در کارکردهای سیستم عصبی و حافظه را از خود برجای می‌گذارند.

باقی ماندن در كینه ورزی یا دلخوری، بیش از اطرافیان تاثیر منفی بر خود ما دارد، بنابراین بهترین راه رهایی از كینه‌‌ها این است كه هرچه زودتر با گفتگو یا بخشش، آنها را از خود دور كنیم. راستش این كار باید در طول زندگی ما انجام شود و ربطی به سال جدید هم ندارد، اما حلول سال جدید بهانه به دست می‌دهد تا این فرایند را راحت‌تر طی كنیم.

از این بهانه بخوبی استفاده كنید و سال را با نیت سلامتی جسم و روان خود و دیگران، با شادی و آرامش شروع كنید و تبرك دهید و قهرمان صلح امسال، شما باشید.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، بخشیدن دیگران، آداب سال نو، تصمیم های سال نو، فواید بخشش تعداد بازديد: 1682 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز