اعظم كنجشكی
بیانگیزگی، خستگی یا حتی استرس ... از جمله سختیها یا مشکلاتی هستند که گریبان بیشتر کارمندان را گرفته است. این علائم اغلب پشت سوالاتی همچون " چرا من این کار را انجام میدهم؟"، " آیا نقش من در جامعه مفیدی دارم؟" و ... پنهان شده است.
پاسخهای که ما به این سوالات میدهیم، به نظر درست میرسند اما در باطن ممکن است نادرست باشند و در نتیجه کیفیت زندگی را پایین میآورند. در این مقاله ما دوازده راهکار آوردهایم که به شما کمک میکنند، در هر شغلی هستید و در محیطی که کار میکنید، شاد باشید و در عین حال پیشرفت هم بکنید.
به منظور موفق شدن، علت نارضایتیتان را در خودتان جستجو کنید
به منظور تغییر روحیه، قبل از هر چیز باید علت نارضایتی خودتان را بفهمید. پیدا کردن راه حل برای مشکلی که به خوبی شناخته شده نیست، بسیار دشوار است. از خودتان بپرسید که چه چیزی را در موقعیت کاری حال حاضرتان دوست ندارید. آیا مشکل در درآمدتان است یا نوع کارتان؟ شما میتوانید با شناخت موانع و با قرار دادن آنها در کنار الویتهایتان، وخامت اوضاع را بررسی و قضاوت کنید.
بعد از انجام دادن این بررسی، پیدا کردن راه حل و اجرا ساختن آن راحتتر میشود. شاید راهحل تغییر شغل، تصمیمگیری در مورد مسئولیتهای جدید باشد؛ حتی احتمال دارد ناچار شوید محل کارتان را عوض کنید.
برای خودتان هدف تعیین کنید
از خودتان بپرسید که در چه زمینه و حرفهای میتوانید، مفید باشید. این مساله روز به روز اهمیت بیشتری در زندگی روزانه ما پیدا کرده است. اینکه حرفه ما با اهداف ما همخوانی داشته باشند بر میزان درآمد و موقعیت شغلی مقدم است. بسیار اهمیت دارد که کاری که انجام میدهیم برای ما لذت بخش باشد و فقط در این صورت است که ما میتوانیم در حرفه خود موفق باشیم. بنابراین ضروری است که موقعیت کاری اکنون شما با ارزشهای شما سازگار باشد.
اگر شغلتان این شرایط ندارد، چه کاری برای سازگار کردن آن با خواستههایتان میتوانید انجام دهید؟ همیشه راهی برای تغییر اوضاع وجود دارد، حتی اگر به معنای تغییر شغل و زمینه کاری شما باشد.
در زمینه حرفه خود آموزش ببینید تا پیشرفت کنید
آموزش یکی از راههای ارتقای وضعیت شغلی است. اگر احساس میکنید مدتی است که در یک سطح ماندهاید و پیشرفت نمیکنید، مهارتهای جدیدی بیاموزید و به سمت پیشرفت و ارتقای شغلی گام بردارید.
بعد از چند سال باقی ماندن در یک پست، تغییر ایجاد کردن اجتناب ناپذیر است. این به شما بستگی دارد که کمی همت کنید و تخصص و تجربه خود را بهبود ببخشید.
حرفه خودتان را به صورت تخصصی آموزش دهید
آموزش صحیح در زمینه تواناییهای ما، میتواند به شکوفایی کاری را به ارمغان بیاورد. در نتیجه در حرفه خود متخصص میشویم. از طرفی یک متخصص میتواند دانش خود را به دیگران نیز منتقل کند. این رویکرد بسیار پر ارزش، میتواند ارتقای شغلی شما را به همراه داشته باشد: به این طریق شما میتوانید با دیدگاههای مختلف (حتی از طریق کارآموزی که در حال آموزش است) در رابطه به شغلتان آشنا شوید.
از طرفی در هنگام آموزش دادن، به جنبههای مختلف کارتان مسلطتر میشوید. اغلب موسسات فقط کمی از تجربههای پیشکسوتان در زمینه آموزش استفاده میکنند؛ در حالیکه آنها آموزگاران عالی برای کارمندان هستند. اگر از انجام دادن حرفه خود خسته شدهاید، به استقبال این چالش بروید و سعی کنید کارتان را به دیگران آموزش بدهید؛ آنچه که علاقه شما را نسبت به حرفهتان دوباره برخواهد گرداند.
خودتان لحظاتی لذت بخش را در کارتان خلق کنید
بندرت پیش میآید که ما فقط کارهای مورد علاقهمان را در حرفه خود انجام دهیم. اگر وظایف شما خسته کننده هستند، با این حال شما مختارید که وقتهای آزاد خود را مدیریت کنید. شما میتوانید زمانهایی را به انجام دادن کارهای مورد علاقهتان اختصاص بدهید. اگر فردی شصت درصد از زمانش را احساس مثبت و چهل درصد احساس منفی داشته باشد، انسانی شاد در نظر گرفته میشود. شما باید تقویم و برنامه کاری خودتان را طوری تنظیم کنید که بین لحظات شاد و غیر شادتان تعادل برقرار باشد.
روابط خود را با دیگران بهبود ببخشید
زندگی شغلی معمولا آشنایی با افراد مختلفی را در محیط کار برای شما به همراه دارد. روابطتان را با همکارتان بهبود ببخشید و محیطی شاد و پر انگیزه برای ادامه فعالیت خلق کنید. به حرفهای همکاران خود گوش بدهید و با آنها صحبت کنید. یک محیط دوستانه احساسات مثبتی را در شما ایجاد میکند.ما دقت کنید که تا چه حد به همکاران خود نزدیک میشوید. سعی کنید روابط را در حدی نگهدارید که به استقلال شما ضربه وارد نشود...
برای خواندن بخش دوم -رضایت از شغل- اینجا کلیک کنید.