Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:11

23
اسفند
سالی را كه گذشت، مرور كنید

سالی را كه گذشت، مرور كنید

در آستانه سال جدید، در این روزهای آخر، خود را، رفتارها و كارهایتان را، خطاها و اشتباهاتتان را، خوبی‌‌ها و بدی‌‌هایتان را مرور كنید. ببینید چه چیزهایی را یاد گرفتید و چه چیزهایی را باید یاد می‌گرفتید كه یاد نگرفته‌اید؟

ركسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

  

اگر بتوانیم در مرور گذشته، نقاط عطف و نقاط شكست زندگی خود را پیدا كنیم، گذشته ما تبدیل به تجربه مثبتی می‌شود كه از آن چیزهای بسیار خواهیم آموخت.  

گرچه هر سال سیصد و شصت و پنج روز دارد، اما تا چشم بر هم می‌زنیم این روزها می‌گذرد و سال جدید فرا می‌رسد، اما هر سال مانند مخزن بزرگی از تجارب و یافته‌‌ها است. ما در این سیصد و شصت و پنج روز چه كارهایی كرده‌ایم؟ اگر هر روز یك اشتباه، فقط یك اشتباه كرده باشیم، در پایان سال 365 اشتباه مرتكب شده‌ایم. اگر هر روز دل كسی را شاد كرده باشیم، 365 دل را به دست آورده و شاد كرده‌ایم و اگر هر روز ده صفحه كتاب خوانده باشیم سه هزار و ششصد و پنجاه صفحه كتاب خوانده‌ایم.

در آستانه سال جدید، در این روزهای آخر، خود را، رفتارها و كارهایتان را، خطاها و اشتباهاتتان را، خوبی‌‌ها و بدی‌‌هایتان را مرور كنید. ببینید چه چیزهایی را یاد گرفتید و چه چیزهایی را باید یاد می‌گرفتید كه یاد نگرفته‌اید؟ ببینید چه چیزهایی را اگر می‌دانستید، موفق‌تر بودید و چه عواملی موجبات شكست شما را فراهم كرده‌اند؟

 

یك سال را مرور كنید تا بدانید در چه مواردی اعتماد به نفس كافی نداشته‌اید؟ كجاها ترسیده‌اید و كجا از عدالت خارج شده‌اید؟ بهترین و بدترین رویدادهای سال 90 برای شما چه بوده و چگونه می‌توانید از وقوع رویدادهای بد مشابه جلوگیری كنید؟ از خود بپرسید آیا من همان آدم سال قبل هستم؟ آیا تغییر كرده‌اید، اگر تغییر كرده‌اید تغییر و تحول شما مثبت بوده است یا منفی؟

مرور گذشته، تنها محدود به پاسخ دادن به سوالات بالا نیست. گاهی لازم است احساسات جریحه‌دار شده خود را مرور كنیم. اینكه چرا ناراحت یا آزرده شده‌ایم و تبعات آزردگی ما چه بوده است؟ اینكه ناراحتی و آزردگی ما باعث شده رفتار ناپسندی داشته باشیم یا انرژی خود را هدر بدهیم یا حتی چگونه باعث سیاهی قلب و روان ما شده، حسادتمان را برانگیخته یا ما را افسرده كرده است؟

اگر مرور گذشته به دقت و بی‌طرفانه انجام شود، اگر بتوانیم در مرور گذشته، نقاط عطف و نقاط شكست زندگی خود را پیدا كنیم، گذشته ما تبدیل به تجربه مثبتی می‌شود كه از آن چیزهای بسیار خواهیم آموخت.

بسیاری از افراد از مرور گذشته و خطاهای خود وحشت دارند. آنها می‌ترسند با اشتباهات و كاستی‌‌های خود روبرو شوند. می‌ترسند خود را در آینه حقیقت ببینند و مشاهده كنند. آنها از تصاویر بد خود فرار می‌كنند و در نتیجه در سال بعد و در سال‌های بعد همچنان خطاها و اشتباهات خود را تكرار می‌كنند. بیایید از زمره این افراد نباشیم.

 

برچسب ها: سلامت روان، عید نوروز، مرور سال گذشته، مرور خاطرات گذشته، آداب سال نو، پندهای مهم، توصیه های روان شناسی تعداد بازديد: 1440 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز