Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:35

7
بهمن
توصیه های پزشکی در آلرژی به حشرات

توصیه های پزشکی در آلرژی  به حشرات

در خصوص آلرژی و انواع آن پرسش‌های بسیاری از سوی افراد مطرح می‌شود. در این میان یکی از مسائل مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که آیا آلرژی‌ها به حشرات درمان‌پذیر است یا اینکه صرفاً قابل‌کنترل است.

به قلم : دکتر شهرام سیدی - متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در خصوص آلرژی و انواع آن پرسش‌های بسیاری از سوی افراد مطرح می‌شود. در این میان یکی از مسائل مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که آیا آلرژی‌ها به حشرات درمان‌پذیر است یا اینکه صرفاً قابل‌کنترل است.در ادامه همین مقاله درصدد هستیم که از جنبه‌های مختلفی به مبحث آلرژی به حشرات ورود کنیم و در انتها به درمان این آلرژی نیز خواهیم پرداخت.

 

آلرژی چیست؟

آلرژی به واکنش‌هایی گفته می‌شود که بدن در برابر یک سری مواد سمی‌ای که وارد بدن می‌شود از خود بروز می‌دهد.

بسیاری از مواد و عللی هستند که باعث می‌شوند بدن واکنش‌هایی را از خود بروز دهد.

واکنش‌ها مثل عطسه کردن، ریزش اشک، تورم و التهاب و … است.

در طبیعت گرده‌افشانی گیاهان در فصول خاصی مثل بهار می‌تواند باعث بروز آلرژی در افراد شود.

اما در اینجا بحث اصلی ما آلرژی به حشرات و نیز راه درمان آن‌هاست.

 بیشتر بخوانید:

این بیماری پوستی دردسرساز است!

 

 

 

 

انواع عوامل آلرژی‌زا کدام‌اند؟

عوامل آلرژی‌زا متعدند ولی باید گفت در حالت کلی هر فردی در برابر عاملی خاص حساس است و همه افراد به‌تمامی عوامل آلرژی‌زا واکنش نشان نمی‌دهند. برای مثال برخی از افراد در مقابل عامل خاصی آلرژی پیدا می‌کنند درحالی‌که فرد دیگری هیچ حساسیت خاصی را در مقابل آن عامل ندارد در عوض مسئله دیگری در وی آلرژی‌زا خواهد بود.

گرده گیاهان درزمانی که درختان گرده‌افشانی می‌کنند.

انواع قارچ‌ها

ارتباط باپوست بدن حیوانات

گزیدن حشرات مختلفی همچون زنبور، مورچه، پشه و …

 

آلرژی به حشرات چیست؟ چه علائمی دارد؟

در مواردی که زنبور، پشه یا حتی مورچه روی پوست بدن گزش داشته باشد افرادی در برابر این اتفاق علائمی پوستی ازجمله علائم زیر از خود نشان می‌دهد که درواقع درنتیجه حساسیت به آن نوع حشره بوده است.

تورم

سرخی روی محلی که گزیده شده است

خارش

درد

کهیر زدن

 

احتمالاً شما هم در مواردی که پشه‌هایی پوست شمارا گزیده‌اند دچار این عارضه‌ها شده‌اید. مثلاً خارش در سطح پوست باعث می‌شود که بخارانید و درنتیجه‌ی این عمل پوست قرمز و ملتهب می‌شود.

البته باید این نکته را در خاطر داشته باشید که در غالب موارد این حساسیت‌ها بعد از مدت‌زمانی کوتاه از بین می‌رود. ولی این مسئله نباید باعث شود از مراجعه به دکتر سرباز زنید. متخصصین ایمونولوژی می‌توانند در این زمینه کمک‌های شایانی را داشته باشند و در بهبود وضعیت علائم واکنش‌های آلرژیک و نیز کاهش واکنش‌ها، راه‌های درمانی زیادی را می‌توانند توصیه کنند.

بیشتزبخوانید:

بهترین روش ها برای کنترل آلرژی در زمستان

 

 

 

چگونه می‌توان آلرژی به حشرات را تشخیص داد؟

انواع راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در تشخیص انواع واکنش‌های جسمی و پوستی در برابر حشرات به ما کمک کند. یکی از این راه‌ها این است که به پزشکان متخصص رجوع کنید . ازآنجایی‌که آنان با موارد زیادی درزمینهٔ های مختلف مواجه شده‌اند با یک سری معاینات ساده تا حد زیادی می‌توانند نوع آلرژی را تشخیص دهند اما در موارد چندی باید آزمایشات پوستی یا آزمایشات خونی انجام شود تا نتیجه مشخص گردد. این آزمایشات در صورتی انجام می‌شود که علل واکنش‌های پوستی شما قدری سخت قابل‌تشخیص یا اساساً ناشناخته باشند.

 

راه درمان آلرژی به حشرات کدام است؟

یکی از راه‌های درمانی ایمونوتراپی است. در ایمونوتراپی یکسری واکسن‌هایی مخصوص کاهش حساسیت به افراد تزریق می‌شود. این واکسن‌ها کارکردی که دارند این است که حساسیت بدن و پوست افراد را در مقابل نیش حشرات کاهش می‌دهد.

درواقع این واکسن‌ها تأثیرات آلرژیک تمامی مواردی که روی افراد اثر می‌گذارد را کاهش می‌دهد.

حال بسته به اینکه فرد به چه نوع ماده‌ای در طبیعت و یا به چه عاملی واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد واکسن‌های مختلفی تزریق می‌شود.

 *البته باید این مسئله را در پیش چشم و نظر خود داشته باشید که واکسن‌های مخصوص به کاهش علائم آلرژی در موارد بسیار زیادی نتیجه‌بخش بوده است و توانسته تعداد زیادی از افراد را درمان کند. اما در مواردی بسیار اندک این روش درمانی پاسخ مثبتی نداشته است.

بیشتربخوانید:

چاقی اوضاع را برای آلرژی‌دارها وخیم می‌کند

 

 

 

 

 

 ایمونو تراپی چه واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد؟

تمامی واکنش‌هایی که در اثر نیش حشرات ایجاد می‌شود ازجمله تورم و التهاب، خارش، جوش های ریز پوستی و غیره به تمامه با این روش درمانی کاهش‌یافته و روند بهبودی نیز تسریع می‌یابد.

 

نتیجه‌گیری

نکته‌ای که به‌عنوان سخن پایانی می‌توانیم مطرح کنیم این است که بسیاری از افراد هستند که از واکنش‌های آلرژیک در برابر حشرات و یا نیش آن‌ها بی‌اطلاع‌اند و در اثر اهمال‌کاری زمانی که واکنش‌های پوستی را تجربه می‌کنند با تصور اینکه احتمالاً پوست خود به خودی بهبود می‌یابد از مراجعه به پزشک پرهیز می‌کنند.

درحالی‌که باید بدانید در مواردی چند گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه همین واکنش‌های آلرژیک در ابتدای امر نه‌چندان مهم، توانستند بعدها مشکلات جدی و خطرآفرینی را برای افراد پدید بیاورند.

از همین رو توصیه ما این است که حتماً درصورتی‌که با مواردی از این قبیل مواجه شدید حتماً باید با پزشک متخصص در میان بگذارید. تا روند تشخیص و درمان در اولین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

 بیشتربخوانید:

اگر آلرژی فصلی دارید این موارد را جدی بگیرید

 

 

برچسب ها: آلرژی، آلرژی فصلی، حساسیت، کهیر، حشرات، خارش پوست، عطسه، تورم، گزیدگی، دکتر شهرام سیدی تعداد بازديد: 120 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز