Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 11:48

2
دی
هر آنچه که باید درباره سندروم آلرژی دهانی بدانید

هر آنچه که باید درباره سندروم آلرژی دهانی بدانید

آلرژی یکی از مشکلات آزاردهنده است که هرازگاهی ممکن است افراد درگیر آن شوند. این عارضه منجر به ایجاد علائمی نظیر عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، تورم شدید غیرعادی در گلو و مشکلات تنفسی می‌گردد.

دکتر شهرام سیدی - متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آلرژی یکی از مشکلات آزاردهنده است که هرازگاهی ممکن است افراد درگیر آن شوند. این عارضه منجر به ایجاد علائمی نظیر عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، تورم شدید غیرعادی در گلو و مشکلات تنفسی می‌گردد. این علائم بسیار شدید هستند و باید به‌سرعت درمان گردد، ازاین‌رو، مراجعه به‌موقع به بهترین متخصص آلرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. سندرم آلرژی دهانی یکی از عوامل ایجاد این عوارض می‌باشد. در مواردی شکل‌گیری تورم شدید و غیرعادی در گلو و مشکلات تنفسی نیز گزارش می‌گردد. در ادامه بیشتر در خصوص سندرم آلرژی دهانی توضیح داده‌شده است. اگر شما نیز به این مشکلات دچار می‌شوید، توصیه می‌شود که این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

بیشتزبخوانید:

بهترین روش ها برای کنترل آلرژی در زمستان

 

 

 

سندرم آلرژی دهانی چیست؟

سندروم آلرژی دهانی، عارضه شدیدی است که با مصرف برخی میوه، سبزیجات و حبوبات تازه، خام و پوست‌نکنده، منجر به بروز واکنش حساسیت در بدن فرد می‌گردد. این عارضه بسیار آزاردهنده می‌باشد و درمان سریع به‌منظور رهایی از عوارض آن نظیر خشکی،‌ خارش و تورم در دهان، زبان، گلو و صورت الزامی می‌باشد.

 

مهم‌ترین عوارض ابتلا به آلرژی دهانی

ابتلا به آلرژی دهانی ممکن است دارای عوارض خفیف مانند خارش گلو، خارش دهان، خارش لب‌ها یا زبان و تورم به‌ویژه لب و زبان یا عوارض شدیدتر نظیر تورم گلو، تهوع و استفراغ، هم‌چنین علائم اضافی می‌تواند کهیر و آسم باشد. در مواردی ممکن است کهیر هنگام پوست گرفتن، خرد کردن یا رنده شدن غذا و آسم در هنگام  مخلوط شدن یا سرخ کردن مواد خوراکی رخ دهد.

 

مزایای درمان آلرژی دهانی

با شناخت عوامل حساسیت‌زا و عدم مصرف یا استفاده از واکسن‌های مخصوص می‌توان از شر عوارض سندرم آلرژی دهانی به‌طور کامل رهایی یافت. این گزینه منجر به ایجاد افزایش کیفیت زندگی و سلامتی فرد می‌گردد.

 

دلایل ایجاد سندرم آلرژی دهانی

همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین دلیل ابتلا به سندرم آلرژی دهانی، مصرف میوه و سبزیجات محرک می‌باشد. این افراد باید دلایل ایجاد حساسیت و آلرژی را شناسایی نمایند و حتی‌الامکان از مصرف این مواد غذایی خودداری نمایند. سندرم آلرژی دهانی به‌طورکلی به دلیل پروتئین‌ها یا گرده‌های موجود در مواد غذایی اتفاق می‌افتد. آلرژی به گرده موجود در خوراکی‌ها معمولاً در فصل پاییز شدیدتر می‌باشد. گرده‌ها در میوه‌هایی نظیر خربزه‌ها و طالبی‌های خام، موز، خیار و کدوسبز وجود دارند. آلرژی دهانی بیشتر زمانی که میوه و سبزیجات خام و باپوست مصرف گردد، شدت می‌گیرد. همچنین یک سری از افراد به دلیل عواملی نظیر تماس با گرده‌ها، چمن‌ها، درختان و علف‌های هرز دچار سندرم آلرژی دهانی می‌گردند. شایان‌ذکر است که مصرف یک سری میوه‌ها ممکن است این آلرژی‌ها را شدیدتر نماید. در ادامه بیشتر در خصوص این موارد توضیح داده‌شده است.

 بیشتربخوانید:

چاقی اوضاع را برای آلرژی‌دارها وخیم می‌کند

 

 

 

آلرژی نسبت به گرده چمن

گرده‌های موجود در چمن می‌تواند منجر به  مشکلات شدیدی نظیر عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم، ایجاد تورم شدید و غیرعادی در گلو، و مشکلات تنفسی می‌گردد. با عدم مصرف خوراکی‌هایی نظیر صیفی‌جات، پرتقال، کیوی، سیب‌زمینی، برگ چغندر سوئیسی، گوجه‌فرنگی و گلوتن غلات ایجاد می‌گردد.

 

روش شناسایی آلرژی دهانی

با بررسی پوستی ساده و وجود حالت‌های غیرعادی در پوست دهان و ایجاد عوارضی نظیر عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، تورم شدید غیرعادی در گلو و مشکلات تنفسی، به‌راحتی می‌توان به  وجود چنین آلرژی‌هایی پی برد. همچنین یک سری پزشکان و مراکز تخصصی به‌منظور شناسایی و درمان آلرژی دهانی روش‌های قطعی‌تری مانند آزمایش پوست، آزمایش خراش، تست آلرژی و آزمایش خون را تجویز می‌نمایند.

 

آزمایش پوست یا آزمایش خراش

در این آزمایش خراشی در بدن بیمار به‌منظور اندازه‌گیری سطح واکنش ایجاد گشته و اقدام به تشخیص حساسیت می‌گردد.

در آزمایش پوست در قسمتی از بدن عصاره میوه و سبزیجات را قرار داده و واکنش بدن بررسی می‌گردد. در برخی مواقع پزشک متخصص اقدام به خوراندن مواد حساسیت‌زا به بیمار می‌نمایند.

 

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از روش‌های مؤثر شناسایی عوامل حساسیت‌زا می‌باشد و در این روش در ابتدا سطح آنتی‌بادی بدن اندازه‌گیری و سپس پس از انجام اقداماتی مجدداً سطح آنتی‌بادی بررسی می‌گردد. شایان‌ذکر است که در هنگام تشخیص اولویت با آزمایش پوست می‌باشد و در مواقع محدودیت از آزمایش خون استفاده می‌گردد.

 بیشتربخوانید:

آلرژی پاییزی را چطور درمان کنیم؟

 

 

 

 

روش درمان سندرم آلرژی دهانی

بهترین درمان آلرژی این است که در خصوص شناسایی عوامل حساسیت‌زا اقدام و حتی‌الامکان در خصوص عدم مصرف این مواد غذایی اقدام گردد، درصورتی‌که امکان حذف این عوامل از رژیم غذایی مقدور نباشد باید خوراکی‌ها را به‌صورت پوست‌کنده و پخته‌شده استفاده نمود. انجام این اقدامات حالت آلرژی‌زایی ماده خوراکی را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از واکسن‌های مربوط به آلرژی تأثیر به سزایی در عدم تشدید آلرژی دارد.

 

موارد اورژانسی آلرژی دهانی

در موارد شدید بودن آلرژی، ایجاد حس خفگی در فرد و شوک آنافیلاکسی الزامی است که فرد سریعاً به اورژانس رسانده شود.

 

اقدامات هنگام بروز آلرژی دهانی

در صورت افزایش اثرات آلرژی دهانی، درمان‌هایی نظیر شست و شوی دهان با آب توصیه می‌گردد.

داشتن خواب و استراحت مناسب می‌تواند علائم حساسیت را کاهش دهد.

مصرف نوشیدنی‌های گرم به دلیل از بین بردن و غیر فعال‌سازی پروتئین‌ها می‌تواند عوارض آلرژی را کاهش دهد.

مصرف داروهایی نظیر لوراتادین و آنتی‌هیستامین به‌منظور کاهش عوارض بسیار مؤثر می‌باشد.

استفاده از ایمونوتراپی یا عکس‌های آلرژی به‌عنوان یک روش درمانی آلرژی دهانی می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

اگر آلرژی فصلی دارید این موارد را جدی بگیرید

 

 

 

هزینه درمان سندرم آلرژی دهانی

همان‌طور که گفته شد، پیشگیری از آلرژی مهم‌تر از درمان است. لیکن هزینه درمان آلرژی دهانی به نوع آلرژی، آزمایش‌ها و تست‌های تشخیصی و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است. به‌منظور اطلاع دقیق، ضروری است که به مراکز تخصصی یا پزشک متخصص مراجعه گردد.

 

کلام آخر

سندرم آلرژی دهانی یک عارضه‌های شدید و آزاردهنده می‌باشد که منجر به کاهش کیفیت زندگی و خدشه‌دار شدن سلامت فرد می‌گردد. الزامی است که افراد مستعد آلرژی در خصوص عوامل حساسیت‌زا اطلاع یافته و اطلاعات جامعی در این خصوص داشته باشند.

 

 

برچسب ها: آلرژی، حساسیت، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی، حساسیت فصلی، اگزما، خارش پوست، عطسه، سندرم آلرژی دهانی تعداد بازديد: 136 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز