Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:27

19
خرداد
خواب بعد از 40 سالگی چه اهمیتی دارد؟

خواب بعد از 40 سالگی چه اهمیتی دارد؟

اساسا خواب پدیده ای مهم به حساب می آید که می تواند روی عملکرد مغز و حافظه تاثیر گذار باشد

خواب نقش مهمی در فعال کردن عملکرد شناختی و حفظ سلامت روانی دارد. همچنین با حذف مواد زاید از مغز، به حفظ سلامت این عضو بدن کمک می‌کند.

 

 تاثیرات سن روی خواب

به‌ گفته دانشمندان، با افزایش سن، اغلب شاهد تغییراتی در الگوهای خواب خود هستیم، از جمله مشکل در به خواب رفتن و کاهش کمیت و کیفیت خواب. این اختلالات خواب ممکن است منجر به زوال شناختی و اختلالات روانی در افراد میان سال و سالمند شود.

 میزان خواب کافی در شبانه روز

در تحقیقی که ۲۸ آوریل در مجله Nature Aging منتشر شد، دانشمندان  انگلیسی و چینی داده‌های حدود ۵۰۰ هزار بزرگ سال ۳۸ تا ۷۳ ساله را بررسی کردند. از شرکت‌کنندگان درباره الگوهای خواب و سلامت روان آن‌ها سوال شد و در یک سری تست‌های شناختی شرکت کردند.

با تجزیه و تحلیل داده‌ها، تیم تحقیقاتی دریافتند که خواب ناکافی یا بیش ‌از ‌حد، با اختلال در عملکرد شناختی مرتبط است. 7 ساعت خواب در شب، مقدار بهینه خواب برای عملکرد شناختی و همچنین سلامت روانی بود، به‌طوری‌که افراد در صورت خواب طولانی‌تر یا کوتاه‌تر، علایم بیشتری از اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کردند.

بیشتربخوانید:

باید و نباید‌های غذایی قبل خواب

دمنوش های آرامش بخش و خواب آور

مصرف این ویتامین ها بی خوابی را درمان می کند

 

 

 

 تاثیر خواب ناکافی بر مغز

محققان می‌گویند یکی از دلایل احتمالی ارتباط بین خواب ناکافی و زوال شناختی ممکن است  اختلال در خواب عمیق با موج آهسته باشد.

 تحقیقات نشان داده است که اختلال در این نوع خواب، می‌تواند باعث ایجاد «درهم‌تنیدگی» مغزی شود (مشخصه برخی از انواع زوال عقل). علاوه بر این، کمبود خواب ممکن است توانایی مغز را برای خلاص شدن از شر سموم مختل کند.

پروفسور باربارا ساهاکیان از دپارتمان روان پزشکی دانشگاه کمبریج و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «خواب خوب شبانه در تمام مراحل زندگی مهم است، به‌ویژه با افزایش سن این اهمیت بیشتر می‌شود. یافتن راه‌هایی برای بهبود خواب می‌تواند در میان سالی در حفظ سلامت روان و جلوگیری از زوال شناختی، به ویژه برای بیماران مبتلا به اختلالات روان پزشکی و زوال عقل، حیاتی باشد.»

 بیشتربخوانید:

راهکارهایی برای حل مشکل خواب‌ کودک

 

 

 

برچسب ها: روانشناسی، خواب، افسردگی، خواب کافی، اضطراب، خوابیدن، زوال عقل تعداد بازديد: 158 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز