Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:24

30
شهریور
دانستنی های مهم پیرامون بیماری آبله مرغان

دانستنی های مهم  پیرامون بیماری  آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری رایج در بین کودکان است. بالاخص افرادی که زیر سن 12 سالگی هستند. آبله مرغان در سراسر بدن به‌صورت نقطه‌هایی مثل تاول‌های خارش‌دار دیده می‌شود و علائم آن شبیه با علائم آنفولانزا می‌باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : آبله مرغان یک بیماری رایج در بین کودکان است. بالاخص افرادی که زیر سن 12 سالگی هستند. آبله مرغان در سراسر بدن به‌صورت نقطه‌هایی مثل تاول‌های خارش‌دار دیده می‌شود و علائم آن شبیه با علائم آنفولانزا می‌باشد. این علائم معمولاً بدون درمان بهبود می‌یابد. ولی به علت عفونت بسیار مسری است. بچه‌های مبتلا باید تا زمانی که علائم این بیماری التیام نیافته در منزل بمانند و استراحت کنند.

آبله مرغان در کودکان به‌وسیله ویروس زوستر آبله مرغان به وجود می‌آید. کودکان را می‌توان با تزریق واکسن آبله مرغان هم، مراقبت کرد. معمولاً در سنین 12 الی 15 ماهگی این واکسن تزریق می‌شود. مرکز کنترل و پيش‌گيري از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند برای مراقبت بیش‌تر، از واکسن یادآوری در سنین 4 تا 6 سالگی استفاده کنند.(CDC)  همچنين سفارش می‌کند به افراد 13 سال و مسن‌تر که تابحال هیچ‌وقت آبله مرغان نگرفته‌اند و واکسن آبله مرغان نزده‌اند، دو نوبت با فاصله 28 روز یکبار واکسن تزریق کنند.

فردی امکان دارد فقط یک مرحله از آبله مرغان را بگیرد و برحسب ظاهر علائمی نداشته باشد ولی ویروس (VZV) می‌تواند به‌صورت پنهان در بدن بماند و بعد از سال‌ها به‌صورت بیماری زونا خود را نشان دهد.استفاده از واکسن آبله مرغان، تا حدود زیادی شانس مبتلا شدن به آبله مرغان را در کودکان کاهش می‌دهد ولی امکان دارد در سنین بالاتر زونا در کودکان به وجود آید.

بیشتربخوانید:

ابتلا به زونا

 

علائم آبله مرغان در کودکان:

آبله مرغان در کودکان سبب قرمزی و خارشی پوست، ابتدا معمولاً در شکم یا پشت و یا صورت ایجاد می‌شود و بعد به تمام نقاط بدن گسترش می‌یابد. از جمله پوست سر، دهان، بینی، گوش‌ها، و اندام‌های تناسلی.

جوش‌های آبله مرغان اول به‌صورت نیشگون کوچک قرمز یا مانند جوش و یا نیش حشرات به نظر می‌رسد. درون جدار نازک تاول‌ها، مایع پرشده، گاهی دیواره تاول‌ها شکسته و ترک زخم باز می‌شود. و اثرهای زخم به رنگ قهوه‌ای است. تاول‌های آبله مرغان معمولاً کم‌تر از یک‌چهارم اینچ عرض دارند و پایه تاول‌های آبله مرغان متمایل به قرمز می‌باشد. و علائم آن بیش از 2 تا 4 روز طول می‌کشد. در کودکانی که دچار ناراحتی‌های پوستی هستند، جوش‌ها امکان دارد گسترده‌تر و شدیدتر باشد، مثل: اگزما.

یک یا دو روز پیش از پدید آمدن جوش‌های آبله مرغان، برخی از کودکان دچار تب، درد شکم، گلودرد، سردرد شده یا احساس ضعف می‌کنند. این علائم امکان دارد از چند روز قبل اتفاق بیافتد. و تب در حدود (37.7 و 38.8) درجه سانتی‌گراد باقی بماند. هر چند در مواردی هم امکان دارد درجه تب بالاتر باشد. در خردسالان اکثراً علائم بیماری آبله مرغان کم‌تر است و تاول‌های کمتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر و بزرگسالان به وجود می‌آید. معمولاً آبله مرغان یک بیماری در حد میانگین است. ولی بعضی از نوزادان، نوجوانان و بزرگسالان را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند می‌تواند شدیدتر تحت تأثیر قرار دهد.

در اثر بیماری آبله مرغان بعضی از مردم امکان دارد به عفونت‌های شدیدتر باکتریایی که پوست، ریه، مفصل‌ها استخوان‌ها، و مغز را درگیر کند، دچار شوند. حتی در کودکان هم گاهی با وجود سیستم دفاعی طبیعی بدن این عوارض شدیدتر می‌شوند. عفونت‌ها بیش‌تر در نزدیکی تاول‌های پوست به وجود می‌آید هر کسی که تابحال در زمان کودکی آبله مرغان نگرفته و یا واکسن آبله مرغان تزریق نکرده، امکان دارد در سنین بالاتر در معرض خطر مبتلا شدن به زونا باشد. که حدوداً بالای 20% از اشخاص را شامل می‌شود. بعد از عفونت، VZV  می‌تواند در سلول‌های عصبی در نزدیکی نخاع غیرفعال باقی بماند و بعداً فعال شود که در نتیجه به بیماری زونا منجر می‌شود. این بیماری همراه با خارش و یا سوزش و درد می‌باشد و به‌صورت یک جوش آتشین و تاول روی بدن به وجود می‌آید.

بیماری زونا گاهی وقت‌ها با داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و داروهای ضد درد درمان می‌شود و واکسن زونا هم‌اکنون برای افراد 60 سال و بالاتر هم موجود است.

 بیشتربخوانید:

غذا؛ داروی معجزه‌گر در بیماری تبخال

 

 

 واگیردار بودن بیماری آبله مرغان:

آبله مرغان واگیر است از حدود دو روز پیش از پدید آمدن جوش‌ها تا زمانی که تمامی تاول‌ها التیام یابند. کودکی که آبله مرغان گرفته باید حدود یک هفته به مدرسه نرود و در منزل استراحت کند تا این‌که تمامی تاول‌ها خشک شود و بیماریش التیام یابد، درصورتی‌که شما مطمئن نیستید که فرزندتان برای برگشت به مدرسه درمان شده می‌توانید از دکتر بپرسید. آبله مرغان بسیار مسری می‌باشد اغلب کودکان آبله مرغان را از خواهر یا برادری که آلوده شده می‌گیرند. به‌جز افرادی که پیش‌تر این بیماری را گرفته‌اند و یا واکسن آبله مرغان تزریق نموده‌اند. علائم نشان دهنده آبله مرغان در ديگر کودکان، حدود 2 هفته پس از آلوده شدن اولین فرزند صورت می‌گیرد.

 

کمک برای پیشگیری از گسترش ویروس:

اول مطمئن شوید که آیا کودکان دست‌هایشان را به‌طور کامل می‌شویند، به‌خصوص پیش از غذا خوردن و پس از استحمام کردن. تا آنجا که امکان دارد کودکی را که مبتلا به آبله مرغان است از خواهر و برادر خویش که تابحال آبله مرغان نگرفته و واکسن آبله مرغان نزده دور نگه دارید.

 

آبله مرغان و حاملگی:

زنان باردار و هرکسی که مشکلات سیستم ایمنی بدن دارند نباید در نزدیکی فرد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرند. درصورتی‌که یک زن باردار قبلاً آبله مرغان نگرفته نباید در نزدیکی شخص مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد، زیرا سریع به وی منتقل می‌کند. (بالاخص در 20 هفته اول حاملگی) که جنین امکان دارد در معرض خطر مبتلا شدن به نواقص مادرزادی قرار گیرد و همچنين مادر جنین هم در معرض خطر قرار می‌گیرد. درصورتی‌که زن باردار درست قبل یا پس از تولد فرزند آبله مرغان بگیرد، فرزند تازه متولد شده در معرض خطر قرار می‌گیرد. درصورتی که زن در زمان بارداری به زونا مبتلا شود، اصلاً خطری برای کودک در حال رشد وجود ندارد.درصورتی که یک زن باردار درست پیش از حاملگی، آبله مرغان گرفته باشد، بچه را باید مدت‌ها از خطر آلودگی محافظت کرد. برای این‌که مادر از طريق جفت یا شیر دادن امکان دارد بچه را آلوده کند. به افرادی که در معرض خطر شدیدتری هستند مثل نوزادهایی که مادران آن‌ها در دوره حاملگی آبله مرغان گرفته، بیماران مبتلا به لوسمی و یا دارای سیستم دفاعی ضعیف، کودکانی که داروهایی مصرف می‌کنند که سیستم دفاعی آنها را ضعیف نگه می‌دارد، در صورت ابتلا به آبله مرغان معمولاً برای ایمنی بیش‌تر، دوز IG آبله مرغان تزریق می‌کنند.

 

 پيش‌گيري از آبله مرغان:

پزشکان سفارش می‌کنند که کودکان باید واکسن آبله مرغان را در سنین 12 تا 15 ماهگی و نوبت یادآوری را در 4 تا 6 سالگی تزریق کنند. تزریق واکسن حدود 70 تا 85 درصد در پيش‌گيري از عفونت خفیف مؤثر است. و بیش‌تر 95 درصد در پيش‌گيري از عفونت نوع متوسط تا شدید مؤثر است. به‌طورکلی بچه‌هایی که واکسن زده‌اند نسبت به سایر، علائم کم‌تری از خود بروز می‌دهند بچه‌های سالم که آبله مرغان گرفته‌اند نیازی به تزریق واکسن ندارند و آن‌ها مادام‌العمر در این بیماری مصونیت دارند.

 

درمان آبله مرغان:

چون ویروس سبب آبله مرغان می‌شود. بدین ترتیب پزشک، آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کند. ولی درصورتی که زخم‌ها به‌وسیله باکتری آلوده شود امکان دارد آنتی‌بیوتیک لازم باشد. این در بین بچه‌ها بسی شایع است زیرا زخم‌ها و جوش‌ها را دستکاری می‌کنند.

برچسب ها: آبله مرغان، زونا، بیماری واگیردار تعداد بازديد: 218 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز