Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:29

21
بهمن
ابتلا به زونا

ابتلا به زونا

آیا كسی كه قبلا آبله‌مرغان نگرفته دچار زونا می‌شود یا نه؟ 

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر نگار بهروز       

زونا یك عفونت ویروسی پوست است كه در 10 تا 20 درصد از كل افراد جامعه در طول عمر اتفاق می‌افتد و افراد در هر سنی به آن مبتلا می‌شوند. در كودكان نرمالی كه قبل از سن دو ماهگی دچار آبله‌مرغان می‌شوند، میزان بروز آن افزایش می‌یابد.

زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا كه ایجادكننده آبله‌مرغان است، ایجاد می‌شود. ویروس واریسلا در طی یك حمله قبلی آبله مرغان وارد اعصاب پوستی شده، به گانگلیون‌های ریشه خلفی مهاجرت كرده و به شكل نهفته باقی می‌ماند و به علت عواملی مثل مصرف داروهای سركوب‌كننده سیستم ایمنی، خستگی، ناراحتی عاطفی، افزایش سن و پرتودرمانی و... فعال می‌شود و در این حالت زونا ایجاد می‌شود.

البته بعضی از بیماران، خصوصا كودكان مبتلا به زونا، هیچ سابقه‌ای از آبله مرغان ندارند. این بیماران ممكن است آبله مرغان را از طریق جفت دریافت كرده باشند. ابتلا به زونا از طریق تماس مستقیم با بیماری كه آبله مرغان یا زونای فعال دارد نادر است اگرچه مواردی گزارش شده است.

به دنبال تماس با چنین بیمارانی، احتمال بیشتری دارد كه عفونت در اثر فعال شدن مجدد عفونت نهفته ایجاد شود.ویروس مذكور می‌تواند در كسانی كه قبلاً دچار عفونت نشده‌اند، آبله‌مرغان ایجاد كند.

 

 

تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز