Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:59

23
مرداد
راهکارهای طلایی برای ترک سیگار

راهکارهای طلایی برای ترک سیگار

برای شناخت قدرت یک فرد به رفتار و خصوصیات او توجه می‌کنیم، وقت می‌گوییم ویژگی زنان قوی منظور قدرتی است که در شخصیت و رفتار آنها دیگران را جذب می‌کند.

محمد رضا دژکام - روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : برای شناخت قدرت یک فرد به رفتار و خصوصیات او توجه می‌کنیم، وقت می‌گوییم ویژگی زنان قوی منظور قدرتی است که در شخصیت و رفتار آنها دیگران را جذب می‌کند. از جمله این ویژگی: قدرت پذیرش آسیب‌پذیری, آزادی در انتخاب و مهارت نه گفتن را می‌توان اشاره کرد. 

زنان قوی و قدرتمند با زنان دیگر تفاوت‌هایی دارد، تفاوت‌هایی که در رفتار و شخصیت آنها به‌وضوح مشاهده می‌شود. شاید شناخت ویژگی زنان قوی راهی باشد برای افرادی که می‌خواهند همچون این افراد در تصمیم‌گیری‌ها و زندگی شخصی و کاری خود تأثیرگذارتر باشند.

 

پرسش مراجع

مدتی است که احساس می‌کنیم پسرمان سیگار می‌کشد! او 17 ساله است و در لباس‌هایش و نیز کیف و وسایل شخصی‌اش چندین بار سیگار پیدا کردیم. بارها به او گفتیم ولی او این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «من اصلاً سیگار نمی‌کشم و این سیگارها برای دوستانم است!» اما از بوی پیراهن و لباس‌هایش و نیز تغییر چهره‌اش پی برده‌ایم که او به ما دروغ می‌گوید نمی‌دانیم واقعاً چه‌کار باید بکنیم؟ لطفاً در این زمینه ما را راهنمایی کنید.

یکی از والدین مراجعه‌کننده

بیشتربخوانید:

ترک سیگار با گیاهان خوراکی طب سنتی

 

 

 

پاسخ روان‌شناس:

والدین عزیز و گرامی! یکی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه‌ی ما در سنین نوجوانی و جوانی، همین عادت به سیگار کشیدن است که آغازی است بر تمام اعتیادها! یادم هست که یکی از دوستانم نیز چندین سال پیش با همین سیگار کشیدن روزی 1 یا 2 عدد، به روزی یک پاکت رسید و پس از مدتی معتاد به تریاک و حشیش و شیشه شد و پس از آن زندگی‌اش از هم متلاشی شد و همسرش از او جدا گشت و خودش نیز اکنون در بدترین شرایط زندگی می‌کند.

نمی‌خواهم شما را نگران کنم، اما واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. در این سن پسرتان در یک مرحله‌ی گذار از بحران هویت است. باید او را درک کنید. سعی کنید با او صحبت کنید و ارتباط عاطفی و احساسی خاصی با او برقرار نمایید. برای او توضیح دهید که سیگار کشیدن نشانه‌ی شخصیت و بزرگ شدن نیست! بلکه آغازی است به اعتیاد در مقاطع بعدی. علل و یا عواملی را که باعث گرایش او به این عادت زشت و ناپسند شده، را پیدا کنید. یقیناً دوستان ناباب و تحریک آنان، عامل اصلی این موضوع می‌تواند باشد. او را به خاطر کاری که کرده سرزنش نکنید. به او بگویید که دیگر اشتباهش را تکرار نکند! به‌جای سیگار کشیدن و رفت‌وآمد با دوستان ناباب به چیزهای مثبت و تفریحات سالم بیندیشد. به او راهکارهای ترک سیگار را آموزش دهید. به خداوند توکل کنید. امیدوارم که مشکل‌تان حل گردد. شاد و سربلند باشید.

 

بحث بیشتر درباره سیگار کشیدن

سیگاری‌ها می‌توانند آن را ترک کنند. آنان می‌‌گویند که هر وقت بخواهید می‌توانند سیگار را کنار بگذارند. اما این حرف خیلی واقعیت ندارد. البته ترک سیگار ممکن است فقط کافی است به راهنمایی ما توجه کنید.

 

توصیه‌های طلایی برای آمادگی ترگ سیگار (4 توصیه طلایی):

  1. توصیه‌ طلایی اول: (اعتقاد و ایمان داشتن به خود!)

به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان و یقین داشته باشید. به خودتان قول بدهید که می‌توانید.

  1. توصیه طلایی دوم: (هیچ زمانی دیر نیست!)

برای ترک کردن سیگار لازم است بدانید که هیچ زمانی دیر نیست و به‌قول‌معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، پس باور کنید.

  1. توصیه‌ی طلایی سوم: (به خانواده و دوستان خبر دهید!)

اطلاع داشتن آن‌ها از تصمیم شما به آمادگی‌تان کمک خواهد کرد. آنان با انرژی مثبت دادن و همفکری با شما، سنگ صبور لحظات سخت شما خواهند بود.

  1. توصیه‌ی طلایی چهارم: (با هدف و انگیزه ترک کنید!)

از روی هوش و چشم‌وهم‌چشمی این کار را نکنید. دلایل و انگیزه‌های ترک خود را به‌طور کامل بنویسید و برای دیگران توضیح دهید. از نظر جسمانی و روانی زمان مناسب را ارزیابی کرده و سپس برای ترک اقدام کنید.

 بیشتربخوانید:

 

 

8 مهارت طلایی برای ترک سیگار

1 –  سعی کنید باورها، نگرش‌ها و اعتقادهای شخصی‌تان را درباره‌ی‌ سیگار کشیدن عوض کنید.

2- سعی کنید مهارت کمک گرفتن از دیگران را بیاموزید.

3- سعی کنید به هنگام وسوسه شدن، خود را شرطی کنید. یعنی به‌جای کشیدن سیگار، کار مثبتی انجام دهید و در قبال آن به خودتان جایزه بدهید.

4- سعی کنید روش‌های مبارزه با مشکلات و مسائل روانی و استرس را بیاموزید.

5 – سعی کنید با عشق زندگی کنید و به دیگران امید و عشق بورزید. متقابلاً از جانب دیگران هم عشق و امید کسب خواهید کرد.

6 – سعی کنید از مکانیسم دفاعی دلیل‌تراشی استفاده نکنید. خودتان را گول نزنید. با واقعیات روبرو شوید. شما می‌خواهید ترک کنید. پس فریب دادن خود یعنی خیانت به خودتان.

7 – سعی کنید اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس خود را بالا ببرید، نه این‌که آن را سرکوب کنید.

8 – سعی کنید فردی آینده‌نگر، با اندیشه، حسابگر و اقتصاددان باشید.

وقتی از بعد اقتصادی به موضوع نگاه کنید، خواهید دید که چه ضررهایی بابت همین سیگار کشیدن از ابتدا تاکنون متحمل شده‌اید.

 

راهکارهای طلایی برای موفقیت در ترک سیگار (5 راهکار طلایی):

اگر می‌خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید و به عبارتی از اعتیاد به آن رهایی یابید، باید به نکاتی توجه کنید.

داشتن شرایط و توصیه‌ها می‌تواند شما را در رسیدن به مقصود نهایی‌تان کمک و یاری کند. ولی راهکارها و توصیه‌های طلایی را خوب درک کرده و به آن‌ها عمل کنید. شما برای رسیدن به مقصودتان نیاز به داشتن جسم و روانی پر انرژی و سالم دارید. پس تغذیه و استراحت به اندازه‌ی کافی را سرلوحه‌ی اقدام خود قرار دهید. به روح و روان خود اندکی بیش از گذشته توجه کرده و آمادگی را در خودتان خلق کنید.

 بیشتربخوانید:

ترک سیگار خطر حمله قلبی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد

 

 

راهکار طلایی اول:

پشتوانه‌ای برای خودتان پیدا کنید. از دوستان مورد اطمینان خود بخواهید با دلداری دادن و تشویق به شما انرژی مثبت بدهند.

 

راهکار طلایی دوم:

از جسم و روان خود به خوبی محافظت کنید.

 

راهکار طلایی سوم:

برای رسیدن به هدف، دوستان خود را درگیر این ماجرا نکنید. شاید شرطی کردن و شرطی شدن از جانب دوستان، شما را مجبور این کند که بتوانید و بخواهید تلاش‌تان را چندین برابر کنید. برای این‌که به هدف‌تان برسید، حاضرید همه چیز را بپذیرید.

 

راهکار طلایی چهارم:

برای رسیدن به هدف، یک روز استثنایی را مدنظر قرار دهید. بیندیشید که شما برای آرامش و اثبات اندیشه‌هایتان باید در یک روز خاص کاری بزرگ انجام دهید. پس برای آن روز حیاتی آماده شوید.

 

راهکار طلایی پنجم:

سیگار کشیدن را برای خود سخت و دشوار تصور کنید. آرام و آهسته از کشیدن دست بردارید. سخت و دشوار است ولی می‌تواند به ممکن تبدیل شود. پس شما می‌توانید بگویید نه! به آینده و آسانی و راحتی زندگی‌تان را بیندیشید.

 

 

برچسب ها: اعتیاد، سیگار، مواد مخدر، ترک سیگار، ترک عادت تعداد بازديد: 216 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز