Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 20:47

4
تیر
تاثیر کرونا بر شنوایی

تاثیر کرونا بر شنوایی

شکی نیست که کرونا یا همان کوید-19 ترس زیادی در همه ما ایجاد کرده است. ممکن است دایما از خودمان بپرسیم «آیا ممکنه کرونا بگیرم؟» و «اگر مبتلا بشم، خوب میشم؟» این‌ها سوالاتی هستند که گاه و بیگاه در ذهن ما خطور می‌کند. ب

دکتر سعید ملایری - شنوایی‌شناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : برخی از مطالعات در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که کرونا می‌تواند باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود.

شکی نیست که کرونا یا همان کوید-19 ترس زیادی در همه ما ایجاد کرده است. ممکن است دایما از خودمان بپرسیم «آیا ممکنه کرونا بگیرم؟» و «اگر مبتلا بشم، خوب میشم؟» این‌ها سوالاتی هستند که گاه و بیگاه در ذهن ما خطور می‌کند. با وجود آنکه تعداد زیادی از افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند، بهبود پیدا می‌کنند، نگرانی‌های جدید این است که بعد از بهبودی ممکن است چه علایم یا عوارضی از این بیماری همچنان باقی بماند. مشخص شده که برخی از بیماران پس از ابتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. اما پاسخ این سؤال در مورد اثر بیماری کرونا بر روی حواس دیگر هنوز مشخص نیست: آیا ویروس کرونا می‌تواند باعث کم شنوایی شود؟ متخصصان اتفاق‌نظر دارند که اگرچه شواهد به دست آمده زیاد نیست، اما اطلاعات اولیه حاکی از وجود ارتباط میان کرونا و کم شنوایی است.

 بیشتربخوانید:

کرونا باعث ناشنوایی عصبی می‌شود

 

 

مطالعات انجام شده چه می‌گوید؟

نتایج مطالعه جدیدی که در مجله بین‌المللی شنوایی‌شناسی چاپ شده نشان می‌دهد که از یک گروه 121 نفری که به دلیل کرونا بستری شده بودند، 16 فرد بزرگسال پس از بستری شدن در بیمارستان، دچار کم‌شنوایی یا وزوز گوش شده‌اند. بااین‌حال، محققان اعتقاد دارند این یافته‌ها ممکن است هنوز قابل تعمیم به جامعه نباشد.

بسیاری از بیمارانی که دچار کم شنوایی شده‌اند، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت داشته‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز علائم جدی‌تر و عوارض ناشی از کرونا باشد. دکتر مونرو توضیح می‌دهد: “این افراد بیشتر مستعد آسیب بوده‌اند زیرا مشکلات دیگری نیز داشته‌اند.” او اشاره می‌کند که به دلیل حجم کم نمونه، این یافته‌ها را باید با احتیاط تفسیر کرد. دکتر استفانیا کوامپا، کارآموز گوش و حلق و بینی در بیمارستان ملی انگلستان، پرونده بیمار 45 ساله‌ای را که سابقه کم شنوایی نداشت و پس از گذراندن یک هفته در ICU به دلیل کرونا، دچار وزوز و کم‌شنوایی ناگهانی در گوش چپ شده بود را گزارش کرده است. متاسفانه کم شنوایی این بیمار پس از مصرف داروهای استروئیدی خوراکی بهبود نیافت.

 

هنوز زود است که نتیجه‌گیری قطعی داشته باشیم

اگرچه مواردی از این دست قطعاً نیاز به توجه بیشتری دارد، اما متخصصان اعتقاد دارند که هنوز برای نتیجه‌گیری خیلی زود است. این بیماری هنوز ناشناخته‌های زیادی دارد. همان‌طور که دکتر نیکلاس رید، استادیار اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی جان هاپکینز می‌گوید، “فضای رسانه‌ای در مورد کرونا آنقدر فعال است که شما هر روز شاهد اطلاعات جدیدی هستید و مردم ممکن است قبل از اینکه ما به اطلاعات دست پیدا کنیم، نتیجه‌گیری کنند. برخی از بیماران مبتلا به کرونا هم اظهار می‌کنند که دچار کم شنوایی شده‌اند، اما نمی‌توان تشخیص داد که آیا این احساس به دلیل خستگی و ضعف توجه ناشی از کرونا ایجاد شده یا واقعاً کم شنوایی اتفاق افتاده است.

 بیشتربخوانید:

تمام باورهای اشتباهی که در این یک سال از کرونا داشتیم

 

 

 اگر کم شنوایی ناگهانی رخ دهد

در حال حاضر، توصیه این است که اگر کسی در طول یا بعد از ابتلا به کرونا دچار کم شنوایی ناگهانی شود، باید همان مراحل درمانی معمول برای چنین کم‌شنوایی‌ها را دنبال کند. دکتر رید با تأکید بر اهمیت ارزیابی حرفه‌ای می‌گوید: “حتماً باید این موضوع را به پزشک خودتان اطلاع دهید تا امکان مدیریت کم شنوایی در اولین فرصت ممکن وجود داشته باشد.

درمان‌های شناخته شده برای کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی شامل استفاده از درمان‌های استروئیدی مثل داروی خوراکی پردنیزولون می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع درمان در کم‌شنوایی‌های ناشی از کرونا مؤثر بوده است.

 

  تشخیص کرونا از طریق لاله گوش

به نظر شما آیا تشخیص کرونا از طریق ناخن‌ها و لاله گوش امکان‌پذیر هست؟ با ظهور کرونا ویروس تعداد بیشماری از عوارض پزشکی و مشکلات سلامتی را تجربه کرده‌اند که بر سلامت روان آنها نیز تأثیر گذاشته است. از تجربه علائم خفیف تا شدید بسیاری حتی از تأثیرات طولانی مدت بر سلامتی خود شکایت داشته‌اند. با این گفته فرد باید مراقب خود باشد و از تمام علائمی که نشان‌دهنده ابتلا به ویروس کرونا است، آگاه باشد. اخیراً اعتقاد بر این است که ویروس کرونا می‌تواند از طریق ناخن‌ها و لاله‌های گوش شما نیز دیده شود. اگرچه ممکن است تعجب‌آور باشد، اما این می‌تواند به دلیل ارتباط بین ویروس کشنده و سطح اکسیژن خون شما باشد.

 

ویروس کرونا و سطح اکسیژن خون

همان‌طور که شناخته شده است کرونا ویروس جدید ممکن است باعث شود سطح اکسیژن خون شما در سطوح نگران‌کننده‌ای تغییر کند. ویروس کووید-۱۹ از راه سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود و از طریق التهاب باعث آسیب مستقیم به ریه‌های فرد می‌شود. این می‌تواند بر کارایی انتقال اکسیژن به جریان خون تأثیر بگذارد. گفته می‌شود اختلال در اکسیژن می‌تواند در سطوح مختلف ابتلا به ویروس کرونا رخ دهد و نه فقط برای بیماران جدی که به دستگاه ونتیلاتور وصل شده‌اند.

بااین‌حال، هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا سطح اکسیژن کم را تجربه نمی‌کند در برخی فقط علائم مشترک ابتلا به ویروس ایجاد می‌شود. همانطور که گفته شد با کمک پالس اکسی متر می‌توان سطح اکسیژن را در بدن خود تعیین کرد.

 

آیا ناخن‌ها و لاله گوش می‌تواند ابتلا به ویروس کرونا را نشان دهد؟

ناخن‌ها و لاله‌های گوش می‌توانند دیدی در مورد سطح اکسیژن خون شما فراهم کنند که همچنین می‌تواند نشان دهد که شما به ویروس کرونا آلوده شده‌اید یا خیر.

 با توجه به برنامه مطالعه نشانه‌ها و علائم می‌توانید سطح اکسیژن خود را با استفاده از یک پالس اکسی متر بررسی کنید که فرایند آسانی هم است که با تابش نور به لاله گوش یا ناخن‌های شما باعث می‌شود محدوده سطح اکسیژن در بدن تعیین شود. با این حال، بسیار مهم است که هنگام استفاده از اکسی متر لاک یا ناخن مصنوعی را پاک کنید زیرا می‌تواند روند کار را مختل کند.

 بیشتربخوانید:

واقعا معتادها کرونا نمی‌گیرند؟

چگونه بفهمیم به کرونای انگلیسی مبتلا شدیم؟

 

 

 

  علائم رایج ابتلا به ویروس کرونا

از زمان انتشار خبر ویروس کرونا در جهان افراد علائم مختلف و متنوعی را تجربه کرده‌اند.

 اگرچه این فهرست به افزایش و گسترش خود ادامه می‌دهد و هر روز به آن اضافه می‌شود، اما برخی از علائم رایج برای تشخیص کرونا همچنان یکسان هستند موارد زیر برخی از کلاسیک‌ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا است.

 تب سرفه خشک گلو درد آبریزش و گرفتگی بینی  درد قفسه سینه و تنگی نفس خستگی  عفونت دستگاه گوارش از دست دادن حس بویایی و چشایی

 

در پایان

همانطور که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده است فقط هنگام ظهور علائم باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. علاوه بر این، فرد باید اقدامات پیشگیرانه لازم را ادامه دهد. فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنید، ماسک بزنید و سطح‌هایی را که به‌طور مرتب لمس می‌شوند را ضدعفونی کنید زیرا ویروس کرونا بیماری است که می‌تواند همه را آلوده کند.

برچسب ها: شنوایی، گوش، کرونا، ویروس کرونا، عوارض کرونا تعداد بازديد: 209 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز