Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:22

28
اسفند
منشور پیشگیری و کنترل کرونا - بخش سوم

منشور پیشگیری و کنترل کرونا - بخش سوم

توصیه می‌شود هنگام ملاقات با مردم، رفتن به یک مکان عمومی، ورود به مکان‌های شلوغ یا سرپوشیده، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و غیره، ماسک بپوشید.

چه زمانی باید از ماسک استفاده شود؟

تحریریه زندگی آنلاین : توصیه می‌شود هنگام ملاقات با مردم، رفتن به یک مکان عمومی، ورود به مکان‌های شلوغ یا سرپوشیده، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و غیره، ماسک بپوشید.

 استفاده نکردن از ماسک: در مکان‌های شخصی یا فردی می‌توان از ماسک استفاده نکرد.

 

از چه ماسکی باید استفاده شود؟

 برای عموم مردم بجز کادر پزشکی و کادر درگیر بابحران توصیه می‌شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند.

 برای کارمندان در مکان‌های پرجمعیت مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، متروها، اتوبوس‌های عمومی، هواپیماها، قطارها، سوپر مارکت ها، رستوران‌ها و غیره و همچنین اعضای ارگان‌هایی همچون پلیس، نیروهای امنیتی، پیک‌ها و ... همین طور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه شده هستند، توصیه می‌شود از ماسک‌های جراحی پزشکی یا ماسک‌های محافظ ذرات مطابق با استانداردهای KN95 / N95 و بالاتر استفاده کنند.

 ماسک‌های کاغذی، ماسک‌های کربن فعال، ماسک‌های پنبه‌ای و ماسک‌های اسفنجی برای استفاده این افراد توصیه نمی‌شوند.

 

استفاده درست از ماسک چگونه است؟

استفاده درست از ماسک‌های یکبار مصرف پزشکی به شرح زیر است:

  1. گیره ماسک روی بینی قرار گرفته و لایه‌های ماسک به بیرون با به سمت پایین تا می‌شوند.
  2. لایه‌های تا شده را برای پوشاندن دهان، بینی، فک بالا و پایین باز می‌شوند.
  3. نوک دو انگشت خود را در امتداد نوار فلزی پل بینی از وسط به طرفین و به آرامی به سمت داخل فشار دهید تا جایی که نزدیک به پل بینی شود.
  4. ماسک را بصورت صحیح مرتب کنید تا ناحیه اطراف ماسک کاملاً به صورت بچسبد.
  5. ماسک پزشکی استاندارد ۳ لایه دارد؛ لایه بیرونی دارای لایه مسدود کننده آب برای جلوگیری از ورود قطرات به ماسک است؛ لایه میانی دارای یک لایه فیلتر است؛ از لایه داخلی در نزدیکی بینی و دهان برای جذب رطوبت استفاده می‌شود.

 

آیا می‌توان از ماسک فیلتردار استفاده نمود؟

بله عامه مردم می‌توانند از ماسک فیلتردار استفاده کنند، چرا که زدن این نوع ماسک می‌تواند از استفاده کننده آن محافظت کند.

خیر افراد مضنون یا مبتلایان به این بیماری نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند، به این دلیل که فیلتر نمی‌تواند از پخش قطرات تنفسی به سمت بیرون جلوگیری کند.

 

به چه مدت می‌توان از ماسک استفاده کرد؟

آیا حتماً باید از ماسک یکبار مصرف استفاده شود؟

در رابطه با عموم مردم، در شرایطی که با فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری تماسی نداشته‌اید، می‌توان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک مدت زمان مصرف را به اندازه مناسب افزایش داد و با در نظر گرفتن شرایط از آن دوباره استفاده کرد. حتماً باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از ماسک زدن نیز بر اساس قواعد دستها شسته شده و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری گردد. هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیا آلوده، آلوده شد یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل، آسیب یا بوی خاص گردید، حتماً باید به سرعت ماسک تعویض گردد.

 

ماسکی که چندبار مصرف شده را چگونه نگهداری کنیم؟

اگر نیاز به استفاده چندباره از ماسک هست، می‌توان آن را در محل پاکیزه، خشک و دارای تهویه هوای مطبوع آویزان کرد یا در پاکت کاغذی تمیز که امکان عبور هوا را دارد، قرار داد. لازم است که ماسک به طور جداگانه نگهداری شود، از تماس آنها با یکدیگر اجتناب گردد و استفاده کننده هر ماسک مشخص باشد.

 ماسک محافظتی استاندارد مصرف پزشکی را نمی‌توان شست و همچنین از مایع ضدعفونی کننده یا حرارت دهی و دیگر روش‌ها نیز نمی‌توان استفاده کرد. در ارتباط با سایر ماسک‌های غیرپزشکی مطابق دفترچه راهنمای ماسک عمل شود.

 

چگونه ماسک مصرف شده را دور بیاندازیم؟

 ماسک مورد استفاده توسط افراد عادی، ریسک پخش کردن ویروس کرونای جدید را ندارد، بعد از استفاده آن را داخل کیسه‌ی پلاستیکی گذاشته، در کیسه را بسته و براساس دستورات دسته بندی زباله‌های زیستی عمل شود. ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری از آنان، مانند زباله‌های بیمارستانی جمع آوری و رسیدگی شود. پس از دور انداختن ماسک، دست‌ها باید شسته شود.

 

ویروس زدایی

هر روز با استفاده از مواد ضد عفونی کننده حاوی کلر، لوازم اتاق خواب و روشور دستشویی را ضد عفونی کنید.

برای جلوگیری از آلودگی سایر البسه، لباس و رختخواب فرد قرنطینه شده را با آب گرم ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد و مواد شوینده خانگی به صورت جداگانه بشویید.

برای انجام این کار حتماً از دستکش استفاده شود و قبل و بعد از آن دست‌ها به خوبی شسته شود.

 

ترشحات و فضولات

 ترشحات تنفسی: هنگام عطسه و سرفه، همه افراد باید از ماسک پزشکی یا دستمال کاغذی یا آستین لباس خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند. بعد از عطسه و سرفه دست‌های خود را بشویید. دستمالی که مستقیماً جلوی دهان و بینی گرفته شده را دور بیندازید یا اگر قابل شست و شو می‌باشد باید به خوبی شسته شود.

 

 فضولات: هنگام تماس با دهان، ترشحات تنفسی، ادرار یا مدفوع فرد قرنطینه شده باید از دستکش یکبار مصرف استفاده شود. فضولات فرد قرنطینه شده باید در کیسه‌ای جداگانه گذاشته و در کیسه را گره زده و به سطل زباله جداگانه انداخته شود و هنگام کشیدن سیفون و شستشوی سرویس بهداشتی در آن را حتماً ببندیم.

 

بیشتر بخوانید:

منشور پیشگیری و کنترل کرونا - بخش اول

منشور پیشگیری و کنترل کرونا - بخش دوم

 

برچسب ها: مشکلات تنفسی، ماسک، زندگی آنلاین، کرونا ویروس، ویروس کرونا، مبتلایان به ویروس کرونا تعداد بازديد: 675 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز