Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 02:17

11
اردیبهشت
کاهش عفونت‌های بیمارستانی با مس

کاهش عفونت‌های بیمارستانی با مس

بروز بیماری سالک در نقاطی مانند چشم ممکن است موجب نقص آن عضو شود.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

نتایج یك آزمایش جدید نشان داده است كه فلز مس می‌تواند 97 درصد از باكتری‌ها را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها نابود كند.طبق نتایج اولیه یك آزمایش بالینی در چندین بیمارستان مختلف آمریكایی، سطوح مسی ضد میكروبی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) می‌توانند 97 درصد از باكتری‌هایی را كه عامل بروز عفونت‌های بیمارستانی هستند را از بین ببرند.

این بررسی‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد كه با روش فوق خطر ابتلا به عفونت 40 درصد كاهش پیدا می‌كند.نتایج این بررسی در اولین كنفرانس بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری و كنترل عفونت در ژنو ارائه شده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، یافته جدید در واقع تاییدی بر مطالعات قبلی است كه حدود چهار سال پیش توسط گروهی از متخصصان در سه بیمارستان آمریكایی انجام گرفته بود.

درآن مطالعات نیز تایید شده بود كه اگر سطوح بیمارستانی كه خیلی بیشتر در معرض تماس و آلودگی هستند با فلز مس ضدمیكروبی پوشیده شوند می‌توان رشد باكتری‌ها را كنترل كرد و در نتیجه نرخ بروز عفونت را كاهش داد.آمارها نشان می‌دهد كه عفونت‌های بیمارستانی پس از بیماری قلبی، سكته مغزی و سرطان، چهارمین عامل مرگ ومیر در آمریكا است.

طبق محاسبات مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا تقریبا از هر 20 نفری كه در بیمارستانهای آمریكا بستری می‌شوند، یك بیمار به این عفونت مبتلا می‌شود و در نتیجه سالانه 100هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به عفونت‌های بیمارستان از دست می‌دهند.

خوردن فراوان آب یخ باعث گرفتگی عضلات معده می‌شود

استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: خوردن ناگهانی و فراوان یخ و آب یخ، منجر به گرفتگی عضلات معده افراد می‌شود. دكتر «سیامك خالقی» افزود: افرادی كه با تشنگی شدید و كم آبی در بدن مواجه می‌شوند، حجم معده خود را با مصرف آب فراوان پر می‌كنند.

وی با بیان اینكه نوشیدن آب به مقدار زیاد منجر به دل درد در افراد می‌شود، گفت: تشنگی شدید باید با مصرف مایعات حاوی سدیم (مایعات نمك‌دار) مانند دوغ برطرف شود. این فوق تخصص گوارش به شهروندان توصیه كرد، برای پیشگیری از دل درد، آب نه چندان سرد و بدون یخ بنوشند و همچنین از نوشیدن ناگهانی این ماده حیاتی خودداری كنند.به گفته وی، استفاده از برخی نوشابه‌ها و مایعات نمك‌دار می‌تواند تشنگی افراد را تا حدود زیادی كاهش دهد.

احتمال بروز نقص در برخی اعضا مانند چشم بر اثر بیماری سالک

بروز بیماری سالک در نقاطی مانند چشم ممکن است موجب نقص آن عضو شود. دکتر طباطبائی معاون بهداشتی این دانشگاه با بیان‌اینکه بیماری سالک یک بیماری مشترک بین انسان و دام است گفت: بروز زخم ناشی از گزش پشه خاکی، در نقاط حساسی مانند چشم، لاله گوش، لب و بینی ممکن است موجب نقص ‌این اعضا شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد ممکن است آلودگی ثانویه موجب عفونت باکتریایی شده و جان بیمار را به مخاطره بیاندازد. وی افزود: شایع‌ترین نوع سالک، سالک روستایی است که توسط پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود. وی درباره علایم‌این بیماری گفت: بیماری در محل گزش پشه به صورت جوش کوچکی پس از 2 ماه ظاهر می‌شود که رفته رفته بزرگ شده و به زخم تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد :‌این زخم پس از حدود 8 ماه تا یکسال بهبود می‌یابد اما اثر زخم بر روی پوست باقی می‌ماند.  وی گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلاء به‌این بیماری استفاده از پشه‌بند در مناطقی است که پشه خاکی وجود دارد، استفاده از توری، حشره کش‌ها و دفع صحیح زباله جهت کاهش تولید مثل پشه خاکی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود:‌ این بیماری در بیشتر موارد با درمان موضعی و سرما درمانی بهبود می‌یابد اما در هر صورت جای زخم باقی می‌ماند و هر چه درمان زودتر شروع شود جای زخم کوچکتر خواهد بود.

 

برچسب ها: بیماری سالک، دل درد، فلز مس، سطوح مسی، عفونت های بیمارستانی، گرفتگی عضلات معده، نقص چشم تعداد بازديد: 609 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز