دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 21:46

بهمن
تاثیر معجزه‌گر شیرمادر در تقویت عضلات پا

كودكانی كه به اندازه لازم از شیر مادر تغذیه كرده‌اند وقتی به سنین نوجوانی برسند ماهیچه‌ها و عضلات قوی‌تری خواهند داشت.

تحریریه پزشک امروز

تاثیر معجزه‌گر تغذیه با شیر مادر در تقویت عضلات پاها در سنین نوجوانی پی برده‌اند. این متخصصان دریافته‌اند كودكانی كه به اندازه لازم از شیر مادر تغذیه كرده‌اند وقتی به سنین نوجوانی برسند ماهیچه‌ها و عضلات قوی‌تری خواهند داشت و از وضعیت جسمی بهتری برخوردار خواهند بود. نوجوانانی كه در كودكی شیر مادر خورده‌اند، عضلات پاهایشان بسیار قوی‌تر می‌شود.

این متخصصان اطلاعات 2 هزار و 567 نوجوان را با انجام مصاحبه‌هایی با والدین آنها بدست آوردند و مورد مقایسه قرار دادند. دكتر آرترو تاكید كرد: پیش از این رابطه بین تاثیر تغذیه با شیر مادر روی قدرت و عملكرد ماهیچه‌ها در هیچ مطالعه‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته است و در بررسی‌ها ما برای اولین بار این تاثیر سودمند كشف شده است.

شناسایی دقیق ارتباط ژنتیك با بروز استرس و افسردگی

دكتر سریجان سن، استاد و روانپزشك دانشگاه میشیگان از شناسایی عملكرد یك ژن خبر داده است كه با اختلالات استرس و افسردگی در ارتباط است.

دكتر سن می‌گوید این ژن كه یك ماده شیمیایی موسوم به «سروتونین» را حمل می‌كند، می‌تواند موجب بروز افسردگی شود و در برخی افراد مقاومت در برابر استرس را كاهش دهد. به گفته روانپزشكان، سروتونین به عنوان یك ماده شیمیایی تنظیم كننده خلق در سیستم مغز انسان شناخته شده است كه توسط ژن «HTTLPR-5» حمل می‌شود.

دكتر سن معتقد است افرادی كه حامل نوع كوتاه‌تر ژن حمل‌كننده سروتونین هستند، وقتی در هر وضعیت استرس‌زا و پرتنش قرار گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند. این ژن خاص روی عملكرد سروتونین تاثیر می‌گذارد و افسرده شدن به دلیل ناتوانی در غلبه بر استرس‌های گذشته حاصل عملكرد این ژن است. در این بررسی گسترده 54 مطالعه مختلف مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفته است كه بین سال‌های 2001 تا 2010 انجام شده‌اند و در تمام آنها بیش از 41 هزار نفر تحت آزمایش بوده‌اند.

پیاده‌روی سریع؛ رمز طول عمر با كیفیت

پژوهشگران با انجام تحقیقاتی اعلام كردند: پیاده‌روی سریع، عامل مهمی در تضمین طول عمر با كیفیت افراد است. محققان آمریكا با انجام پژوهشی بر روی 34 هزار فرد 65 سال به بالا دریافتند: افرادی که با شرایط لازم، سریع‌تر حرکت می‌کنند یا اینکه پیاده‌روی سریع را جزء برنامه‌های روزانه خود قرار می‌دهند، دارای طول عمر به مراتب بیشتر و با كیفیت‌تری هستند.

بر اساس نتایج این پژوهش‌ها، پیاده‌روی سریع در سن 65 سال و مخصوصا پس از 75 سالگی در كنار دارا بودن شرایط لازم، یکی از مهم‌ترین رموز افزایش طول عمر با كیفیت افراد است. همچنین 10 درصد افراد بالای 80 سال مورد مطالعه در این بررسی که پیاده‌روی سریع را در برنامه روزانه خود دارند، احتمالا قادر خواهند بود تا سن 90 سالگی عمر کنند.

ژن غول‌آسایی کشف شد

گروهی از دانشمندان انگلیسی با بررسی DNA اسکلت یک انسان غول‌پیکر ایرلندی موفق شدند یک جهش ژنتیکی را کشف کنند که با غول‌آسایی ارتباط دارد. این محققان با مشاهده اسکلت یک فرد غول‌آسا به نام «چارلز بارین» به دنبال ریشه‌های ژنتیکی و ارثی این بیماری گشتند.«

چارلز بارین» که همچنین با اسامی «غول ایرلند» و «چارلز او برایان» نیز شناخته می‌شود در قرن هجدهم می‌زیسته است وی با 2 متر و 54 سانتیمتر قد یک نمونه واقعی از پدیده غول آسایی در زمان خود بوده است. وی در سن 21 سالگی به لندن آمد و به دلیل متفاوت بودنش شهرت بسیاری کسب کرد و سرانجام یک سال پس از ستاره بودن مرد.

این دانشمندان با مطالعه بر روی DNA این اسکلت کشف کردند که یک جهش ژنتیکی در «غول ایرلند» وجود داشته که مشابه جهشی است که در چهار خانواده دیگر اهل ایرلند شمالی دارای افراد مبتلا به ژیگانتیسم نیز دیده شده و احتمالا از هزار و 500 سال قبل شکل گرفته است.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «این مقایسه‌ها بسیار دشوار بود. ما اطلاعات کمی درباره جغرافیای ایرلند شمالی داشتیم اما بعد از اینکه این جهش ژنتیکی در اولین خانواده دیده شد به غول ایرلند فکر کردیم و مطالعات خود را آغاز کردیم.

سپس خانواده‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم زمانی که به خانواده چهارم رسیدیم قادر بودیم بلافاصله به بیمار مبتلا به غول آسایی بگوییم که خانواده اش ریشه ایرلند شمالی دارند.» تاکنون دانشمندان می‌دانستند که در اثر تولید بیش از حد هورمون رشد در دوران قبل از بلوغ، ژیگانتیسم و در اثر ترشح زیاد آن در دوران پس از بلوغ آکرومگالی ایجاد می‌شود اما تاکنون جهش ژنتیکی مرتبط با این پدیده و ریشه‌های ارثی آن شناسایی نشده بود.

برچسب ها: سروتونین، تغذیه با شیر مادر، ارتباط ژنتیک و استرس، رابطه پیاده روی و طول عمر، جهش ژنتیکی تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0