Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 08:37

5
بهمن
انتقال دیابت دوران بارداری به کودک

انتقال دیابت دوران بارداری به کودک

نوزادی که از مادران با دیابت بارداری متولد می‌شوند سوخت و ساز پایین‌تری دارند به‌طوری که حتی با یک رژیم غذایی معمولی نیز فورا چاق می‌شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

نتایج تحقیقات پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد زنانی که از دیابت بارداری رنج می‌برند با خطر انتقال بیماری به کودکان خود مواجهند. محققان موسسه گاروان در سیدنی دریافتند زنانی که از دیابت بارداری رنج می‌برند با احتمال بیشتری مواجهند که کودکان آنها در سنین بزرگسالی با دیابت و مشکلات اضافه وزن روبه‌رو شوند.

برپایه این تحقیقات، نوزادی که از مادران با دیابت بارداری متولد می‌شوند سوخت و ساز پایین‌تری دارند به‌طوری که حتی با یک رژیم غذایی معمولی نیز فورا چاق می‌شوند. این دانشمندان کشف کردند دیابت بارداری موش‌های آزمایشگاهی در جنین آنها اضافه وزن و سایر مشکلات متابولیکی را برنامه‌نویسی می‌کند. همچنین تغییراتی در بیان برخی از نوروپپتیدها در مغز این موش‌ها مشاهده شد.

نوروپپتیدها تعادل انرژی و وزن بدن جنین را کنترل می‌کنند. این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «به تدریج که نوزادان دچار افزایش وزن می‌شوند در بدن آنها توانایی تولید و استفاده از انسولین کاهش می‌یابد که این یک علامت دیابت در مراحل اولیه است.»

این نتایج نشان می‌دهد که یک ارتباط مستقیم میان سطح قند خون در مادر در طول بارداری و ویژگی‌های متابولیکی کودک در سنین بزرگسالی ارتباط وجود دارد. همچنین نوزادانی که از زنان با دیابت بارداری متولد می‌شوند به دلیل ابعاد بزرگ بدن با احتمال بیشتری روبه‌رو هستند که با روش سزارین متولد شوند. دیابت بارداری به‌طور طبیعی از پایان سه ماهه دوم بارداری بروز می‌یابد. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری تولید هورمونی است که در جفت تولید می‌شود و «پلاسنتال لاکتوژن» نام دارد. این هورمون عملکرد انسولین را مختل می‌کند.

 راز خاصیت ضد سرطانی كلم بروکلی كشف شد

متخصصان آمریکایی موفق به کشف وجود مواد بیوشیمیایی موجود در كلم بروکلی شدند که راز خاصیت ضد سرطانی این سبزی است. متخصصان دانشگاه جرج تاون معتقدند بروکلی حاوی ماده‌ای موسوم به isothiocyanates است که با تشدید روند مرگ سلول‌های سرطانی، مانع از بروز سرطان می‌شوند. آنها دریافتند این ماده ژن موسوم به p53 که سرکوب‌کننده تومور سرطانی است را فعال می‌کند.

باكتری وبا در سال‌های اخیر دچار جهش شده است

محققان اعلام كردند باكتری وبا در سال‌های اخیر دچار جهش‌های مهمی شده و اپیدمی‌های طولانی‌تر و مرگ و میر بیشتر از عواقب آن بوده‌اند.

در تحقیقات جدید واكسیناسیون عمومی حتی پس از شیوع بیماری به عنوان راهی برای مهار اپیدمی‌ها عنوان شده است. پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشگاه ‌هاروارد معتقدند باكتری وبا طی 20 سال گذشته با 2 جهش عمده روبه‌رو شده است. نخست اینكه به نظر می‌رسد باكتری ایجادكننده عفونت در برابر انواع قدیمی‌تر آن ایمن‌تر و مقاوم‌تر شده و علایم بیماری نیز بسیار شدیدتر شده به همین دلیل است كه میزان مرگ و میر ناشی از آن در اپیدمی‌های اخیر بین یك تا 5 درصد بوده در حالی كه در گذشته كمتر از یك درصد بوده است.

آخرین نمونه اپیدمی وبا در اكتبر 2010 در‌هائیتی بود كه از آن زمان تاكنون منجر به بیماری 105 هزار نفر و كشته شدن 2 هزار نفر شده است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله حدود 3 تا 5 میلیون مورد وبا در جهان وجود دارد كه منجر به مرگ 100 تا 120 هزار نفر می‌شود.

پشه‌های آزمایشگاهی برای مقابله با مالاریا

مالزی با هدف مقابله با بیماری تب دانگ، پشه‌های آزمایشگاهی را در جنگل آزاد كرد. مقامات بهداشتی این كشور اعلام كردند در این آزمایش كه برای اولین بار با هدف مقابله با تب دانگ در قاره آسیا انجام می‌گیرد، حدود 6000 پشه اصلاح‌شده ژنتیكی در یك جنگل رها شدند.

این پشه‌های تراریخته كه از جنس نر هستند، قرار است پس از جفت‌گیری با ماده‌ها یا هیچ نوزادی نداشته باشند و یا طول عمر پشه‌های حاصل از این جفت‌گیری بسیار كوتاه‌تر باشد تا از این طریق جمعیت پشه‌های حامل این بیماری كاهش پیدا كند. به گفته متخصصان، فقط نوع ماده این پشه می‌تواند تب دانگ را منتشر كند كه در سال گذشته جان 134 نفر را در مالزی گرفته است. محققان می‌گویند سال گذشته آزمایش مشابهی در جزایر كی من انجام گرفت كه نتیجه آن كاهش چشمگیر جمعیت پشه‌ها در یك منطقه كوچك تحت مطالعه بوده است.

البته این اقدام انتقاد برخی از فعالان محیط زیستی در مالزی را برانگیخته است چون نگران هستند كه این كار پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی مثل ایجاد پشه‌های جهش یافته غیر قابل كنترل در آینده داشته باشند.

آلودگی هوا؛ عامل افزایش كلسترول خون

كارشناسان علوم پزشكی در آمریكا تاكید كردند كه بین آلودگی هوای ناشی از ترافیك و افزایش كلسترول خون رابطه مستقیم وجود دارد. این كارشناسان خاطرنشان كردند كه افزایش نرخ ابتلا به تصلب شرائین در بین جوامع انسانی فقط به دلیل رژیم غذایی نامناسب نیست بلكه عوامل دیگری مثل آلودگی هوا در این زمینه دخیل هستند. در این مطالعه برای دومین بار رابطه بین آلودگی هوای ترافیكی و بالا رفتن میزان كلسترول بد خون تایید شده است.

در بسیاری از شهرهای آلوده مثل پكن و توكیو و شهرهای دیگری كه درصد آلاینده‌های هوایی بالایی دارند مردم می‌توانند با استفاده از ماسك‌های مناسب از بروز این فاكتور خطرزا در بدنشان جلوگیری كنند.

 

برچسب ها: ديابت بارداري، راز خاصیت ضد سرطانی كلم بروکلی، باكتری وبا، مقابله با مالاریا، عامل افزایش كلسترول خون، افزایش كلسترول خون تعداد بازديد: 624 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز