Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:13

30
تیر
آیا تغذیه در بهبود پوست مؤثر است؟

آیا تغذیه در بهبود پوست مؤثر است؟

ویتامین‌ها بخشی از کل غذاهای دریافتی ما هستند و برای متابولیسم و عملکرد فیزیولوژی آن ضروری است، البته این بدان معنی نیست که ویتامین بخصوص وجود ندارد که برای پوست مفید باشد.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو

 

ویتامین‌ها بخشی از کل غذاهای دریافتی ما هستند و برای متابولیسم و عملکرد فیزیولوژی آن ضروری است، البته این بدان معنی نیست که ویتامین بخصوص وجود ندارد که برای پوست مفید باشد.

ویتامین‌ها نیزمثل هورمون‌هااندازه مشخصی دارند و نباید از حد معمول متجاوز شود.

بر اساس نتایج AAD (American Academyof Dermatology)، ویتامین‌ها، مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و دیگر ذخایر غذایی به طور مستقیم بر روی پوست تأثیر می‌گذارند و پوست از غذاهایی که می‌خوریم بسیار تأثیر پذیر است.

ویتامین‌های مؤثر در فعالیت پوست، ویتامین K, A, E, C و B Complex هستند.

ویتامین E, C به کاهش آسیب رادیکال‌های آزادی که در اثر نور خورشید، سیگار کشیدن و ... ایجاد می‌شود،کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد، کلاژن، الاستین و فیبرهای حمایت کننده در ساختمان پوست را تخریب کرده و باعث چین و چروک و علائم پیری می‌شوند.

میزان دریافت ویتامین C 500 تا 1000 میلی گرم در هر روز می‌باشد و آن را می‌توان از میوه‌ها، سبزی، کلم بروکلی، فلفل دلمه، گل کلم و اسفناج تأمین کرد.

کلاژن سازی

ویتامین C می‌تواند به لایه‌های پوست نفوذ کرده و باعث کلاژن سازی شود.

میزان مورد نیاز ویتامین E 400 واحد روزانه است که در دانه‌های روغن گیاهی و سبزی برگی شکل وجود دارد که در کاهش خشکی و زبری پوست مؤثر است.

ویتامین A برای ترمیم بافت پوست مؤثر است و در میوه‌ها و سبزی وجود دارد و در کاهش چین و چروک، کنترل خوب آکنه و بهبودی نسبی پسوریازیس مؤثر است.

کاهش ویتامین B می‌تواند به درماتیت، خارش و واکنش‌های پوستی و ریزش مو منجر شود، بنابراین در رژیم غذایی جهت بدست آوردن ویتامین B می‌توان از برنج، موز، تخم مرغ و ... استفاده کرد.

نیاسین از ویتامین‌های اختصاصی گروه B است که به رطوبت و جوانی پوست کمک می‌کند.

همچنین خاصیت ضد التهاب داشته و در خشکی و تحریک پذیری پوست و روشن‌تر شدن رنگ پوست مؤثر است.

ویتامین K به صورت موضعی در کاهش خطوط تیره دور چشم مؤثر است.

بیش از 2000 ترکیب آنتی اکسیدان در غذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین‌های C, E و بتاکاروتن و نیز ماده مغذی سلنیوم مهم هستند.

میوه‌ها، سبزی و غلات سبوس دار، دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

بتاکاروتن: پیش ساز ویتامین A است. این ترکیب در سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد و نارنجی یافت می‌شود.

از جمله هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو و زردآلو.

سلنیوم: بهترین منابع غذایی آن، ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم‌مرغ، مرغ و سیر است.

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست میوه‌ها وجود دارد شاید به همین دلیل است که مصرف میوه‌ها با پوست می‌توانند مفیدتر باشد از جمله این میوه‌ها سیب است که مواد فیتوشیمیایی موجود در سیب اثرات ضد سرطان دارد، در پوست سیب‌درختی 87 درصد بیشتر از مغز میوه است.

خیار میوه‌ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار باپوست میزان 5 میلی‌گرم سیلیکا به بدن اضافه می‌کند. این ترکیب خاصیت کلاژن دارد.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن، آنتی‌اکسیدان‌ها نقشی در کند کردن روند پیری ندارند و در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب توسط رادیکال‌های آزاد نیست.

 

برچسب ها: زیبایی، تغذیه و پوست، مراقبت از پوست، پوست زیبا، کلاژن سازی، ویتامین های مناسب برای زیبایی پوست، آنتی اکسیدان ها و پوست تعداد بازديد: 594 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز