Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 12:55

12
فروردین
ضرورت پیشگیری از اگزما و درماتیت ناشی از خانه تکانی عید

ضرورت پیشگیری از اگزما و درماتیت ناشی از خانه تکانی عید

گفتگوی اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر فریبرز صادق وزیری، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و عضو انجمن متخصصین پوست آمریکا

 گفتگو: رضا حسینمردی

 

تحریریه زندگی آنلاین : فریبرز صادق وزیری، متولد 1331 سنندج تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر زادگاه خود با موفقیت به پایان رساند و برای ادامه تحصیل پس از موفقیت در آزمون سراسری سال 1351 در رشته پزشکی پذیرفته و پس از سال‌ها تلاش در سال 1358 دانش‌آموخته طب عمومی دانشگاه تهران شد و برای ادامه تحصیل با پذیرش و موفقیت در آزمون تخصص، وارد رشته تخصصی پوست و مو  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد.وی درنهایت  با پس از گذراندن دوران دستیاری تخصص و همچنین موفقیت در آزمون بورد تخصص، دی‌ماه 1362 دانش‌آموخته تخصص پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد. دکتر صادق وزیری که اکنون از پیشکسوتان این رشته است، برای گذراندن طرح خدمت خود به استان سیستان و بلوچستان در سال 1362 اعزام شد و حضور ایشان در این استان محروم  نیز حدود یک دهه بعد از اتمام طرح نیز ادامه یافت. وی طی این سال‌ها در حوزه فعالیتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص بیماری‌های بومی ازجمله سالک و امراض پوستی و آمیزشی همکاری‌های درمانی و علمی انجام داده است و مدتی نیز مسئول درمانگاه بیماری‌های منتقلِ از راه جنسی این دانشگاه بوده است. وی در سال 1373 برای ادامه فعالیت‌های تخصصی خود به تهران بازگشت و مدیر گروه بیماری‌های پوست بیمارستان وزارت(شرکت) نفت در تهران شد که این دوران تا سال 1392 ادامه یافت.

وی همچنین علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و علمی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سال 1375 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران نیز فعال بود و به‌عنوان استادیار تا سال 1391 همکاری داشت سپس بازنشسته شد؛ ایشان اکنون در مطب شخصی به مداوای بیماران و مراجعان می‌پردازد. وی از سال 1363هجری شمسی عضو آکادمی متخصصین پوست آمریکا  و همچنین عضو انجمن متخصصین پوست ایران است.دکتر صادق وزیری دوره‌های فلوشیپی مختلفی پیرامون بیماری‌های پوست و مو در کشورهای  انگلستان و فرانسه گذرانده است و از آموخته‌های خود اکنون در جهت درمان بیماران کشورمان بهره می‌برد. با این مقدمه گفتگویی صمیمی با  پیشکسوت تخصص پوست و مو کشورمان  و عضو انجمن متخصصین پوست ایران و آمریکا در آستانه سال جدید و نوروز انجام دادیم.

بیشتربخوانید:

گیاهانی که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند

 

 

 

 

لطفاً بفرمایید بیشترین فعالیت علمی، پژوهشی و درمانی شما طی دوران خدمات در منطقه کم برخوردار سیستان و بلوچستان پیرامون چه زمینه از بیماری‌های پوست بوده است؟

در خصوص امراض بومی در استان سیستان و بلوچستان طی دوره‌ای که به‌عنوان پزشک و عضو هیات علمی  دانشگاه فعالیت درمانی انجام می‌دادم، پژوهش‌هایی را پیگیری کردم و متوجه شدم که ازدواج‌های خویشاوندی و فامیلی باعث افزایش برخی بیماری‌های پوست و مو وابسته به عوامل وراثتی  می‌شود. به‌عنوان‌مثال بیماری‌هایی مانند "گزلودرماپیگمنتوزوم" و "پورفیریا" نسبت به نقاط دیگر کشور در این استان  شایع‌تر بود. همچنین عارضه "اگزمای سرشتی" نیز در شهرهای مختلف و روستاهای زاهدان، زابل، چابهار، نقاط مرزی  از توابع  استان سیستان و بلوچستان بیشتر بود و اگزما همچنان شیوع دارد. در خصوص بیماری‌های عفونی پوست متأسفانه سالک و جذام در آن سال‌هایی که من زاهدان خدمت می‌کردم،  مقداری شیوع داشت اما اکنون تا حدودی تحت کنترل درآمده است.

من با اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت( وزارت بهداری وقت) همکاری داشتم؛ آن دوران  در مناطقی از زاهدان بخصوص روستاهای بین استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان اختصاصاً "بشاگرد" مواردی از بیماری جذام یا در اصطلاح "لپتوسپیروز" وجود داشت که این عزیزان را تحت پوشش درمان‌های رایگان و حمایت‌های اجتماعی قرار می‌دادیم. بهداشت‌کاران به این بیماران سرکشی می‌کردند ومجذومین را مراقبت می‌کردیم.

مردم خونگرم سیستان و بلوچستان انسان‌هایی خوب و تشنه محبت هستند. اگر احساس می‌کردند فردی صادقانه  و خالصانه به آنان خدمت ارائه می‌کند، آنان نیز از صمیم قلب لطف و مهربانی داشتند و اگرچه ازنظر توانایی مالی ضعیف بودند ولی برای جبران محبت تلاش می‌کردند.

در حال حاضر وضعیت درمان در آن استان چگونه است؟

به‌واسطه توسعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اکنون رسیدگی به امور درمانی بیماران بر عهده معاونت بهداشتی و به‌نوعی قسمت مدیریت بیماری‌های واگیر این دانشگاه قرارگرفته است و امراض تحت کنترل و نظارت است. من با تعدادی از همکاران در زاهدان در تماس هستم.

بیشتربخوانید:

درمان خشکی پوست با 2 لوسیون خانگی + طرز تهیه

6 نشانه بیماری پوستی

 

 

 

لطفاً در خصوص دوره‌های تکمیلی فلوشیپی و فوق تخصص که در انگلستان و مونپلیه گذراندید بیشتر توضیح بفرمایید؟

با توجه به شیوع عارضه خشکی پوست یا در اصطلاح اگزما در منطقه سیستان و بلوچستان، من علاقه فراوانی  به کسب دانش و اطلاعات در خصوص جدیدترین دست‌یافت‌های علمی و پزشکی پیرامون تشخیص و درمان انواعی ازاین‌گونه عارضه  پوستی داشتم به همین خاطر با اخذ پذیرش و معرفی‌نامه استاد فقید زنده‌یاد "دکتر عیسی رضایی" به لندن رفتم. انگلیسی‌ها ازنظر اخلاقی اصطلاحاً "دیرجوش" هستند ولی طی دورانی که آنجا بودم به من لطف داشتند. نکته جالب اینکه پس از اتمام دوره تحصیلی در انگلستان اساتید خیلی تمایل داشتند که همان‌جا بمانم ولی با مخالفت من مواجه شدند چون تأکید داشتم باید به کشورم ایران برگردم و بیماران برای بهره‌مندی از درمان‌های لازم به وجود من نیاز دارند.
مهم‌ترین دست‌یافت من از  بررسی‌ها پیرامون" اگزما سرشتی" این است که باید تا حد امکان ازدواج فامیلی انجام نداد چون عارضه پوستی " اگزما" در فرزندان متولدشده ازاین‌گونه ازدواج‌ها بیشتر است ولی نکته اینجاست که  چند ژن باعث بروز این عارضه می‌شود، البته از عوامل محیطی نیز نباید غافل شویم. عادات نادرست مانند وسواس در شستشوی مکرر یا تماس با برخی مواد شیمیایی و شوینده‌ها باعث افزایش شیوع عارضه خشکی پوست می‌شود. درماتیت سرشتی یا "اتو پیک درماتایتیس" به علت حساسیت به یک ماده مشخص مثلاً فلز نیکل یا سیمان نیز بروز می‌کند که باید پزشکان دقت کنند تا با گرفتن شرح‌حال مناسب و اطلاعات دقیق از بیمار  به تشخیص و درمان صحیح برسند. چون اگر ماده حساسیت‌زا دقیق مشخص شود راه درمان بیماری دقیق‌تر است و مریض زودتر نجات پیدا می‌کند.

ایام نوروز و زمان خانه‌تکانی عید را پیش روداریم.  برخی افراد در این روزها درگیر مشکلات پوستی مرتبط با تماس شوینده‌ها هستند، نظر و توصیه شما چیست؟

اگزمای پوست به دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شود؛ اگزما یا به دلیل عوامل درونی و وراثتی بروز می‌کند مانند اگزمای اتو پیک و درماتیت سبورئیک که به پوسته ریزی ناحیه عارضه دیده منجر می‌شود  یا اینکه   اگزما از نوع تماسی است و در اثر تماس با یک ماده خاص یا شیمیایی بروز می‌کند پس باید متوجه نوع ماهیت عارضه شد تا درمان‌ها درست انتخاب شود. من به خاطر دارم زمان فعالیت در بیمارستان وزارت نفت مراجعان متعددی از پرسنل شرکت نفت و یا کارگران فعال در مناطق نفتی برای درمان عارضه پوستی خود که اگزمای تماسی بود حضور پیدا می‌کردند که توصیه و درمان‌های لازم  تجویز می‌شد. گاهی نکات مرتبط با اگزما ساده و پیش‌پاافتاده است ولی درروند سریع بهبودی خیلی مؤثر است.

نکته مهم اینکه در روزهای سرد  فصل زمستان حتماً توصیه می‌شود که از مرطوب‌کننده پوستی یا کرم‌های آب‌رسان که باعث رطوبت رسانی شده و از خشکی پوست پیشگیری می‌کند به میزان لازم استفاده کرد در این میان کرم‌های مرطوب‌کننده ثمین ومدیلن  از کارایی لازم برای درمان خشکی پوست و اگزما برخوردار است و اکثر متخصصان نیز تجویز می‌کنند. فقط دقت شود که از شستشوی بیش‌ازحد و بی‌مورد تا جای ممکن باید پرهیز کرد. بر اساس مطالعات علمی و تجربی "سیندت بار"  یا "پن"  درماتولوژیک از اهمیت بالایی برای شستشو و بهداشت فردی به‌ویژه برای افرادی که مکرر دست‌های خود را شستشو می‌دهند برخوردار است و شوینده‌های غیر صابونی موسوم به "مدیپن"  یا "مدیپور" که خاصیت قلیایی ندارد و با اسیدیته خنثی پوست انطباق لازم  دارد توصیه می‌شود. در کنار شوینده مناسب پوست باید از کرم نرم‌کننده  دست استفاده کرد که به نظر من کرم مرطوب‌کننده ثمین یا مدیلن و کرم دست فیتووان کارایی لازم و کافی  دارد.  در موارد شدید اگزما از آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم می‌توان برای بیماران تجویز کرد که موجب خواب‌آلودگی فرد نیز نمی‌شود.

بیشتربخوانید:

7 ماده غذایی برای مقابله با خشکی پوست

فواید روغن کرچک برای پوست صورت

 

 

 

وجود دو ماده مهم "اوره" و "او سرین" در فرمولاسیون کرم‌های مرطوب‌کننده ثمین و مدیلن با درصدهای 3و 5 و 10درصد می‌تواند به‌عنوان نگه‌دارنده رطوبت بدن کمک فراوانی به رفع خشکی پوست و جلوگیری از  اگزما انجام دهد.  البته باید دانست، کرم‌های حاوی اوره و او سرین  با درصدهای بالاتر اصطلاحاً "کراتولیتیک" است  و جهت رفع ترک‌های پوست ازجمله ترک پاشنه پا و لایه‌برداری نواحی خشک و خشن‌پوست مانند قوزک پا کاربرد خوبی دارد؛ کرم  یا ژل حاوی 30درصد اوره خاصیت "کراتولیتیک" دارد و لایه‌های مرده و خشن سطح پوست را رفع می‌کند. کرم مرطوب‌کننده  ثمین حاوی درصدی از  اوره و او سرین برای پوست اطفال تجویز می‌شود و کارایی بسیار خوبی نیز دارد.

گاهی اوقات برای درمان مناسب اگزما، پزشکان باید داروی های ترکیبی یا در اصطلاح ساختنی، نسخه و تجویز کنند و چون کورتیکواستروئید ها در این زمینه کمک‌رسان است، کرم‌های حاوی کورتون را با درصد خاصی در پایه "او سرین" ترکیب می‌کنیم.

ایام سال نو با رسم و رسوماتی همچون خانه‌تکانی همراه است که باید تا جای ممکن افراد با مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌ها تماس نداشته باشند و تلاش کنند از این مواد فاصله بگیرند یا از دستکش‌های نخی و سپس لاتکس روی آن استفاده کنند که جلوی تماس مستقیم گرفته شود. در صورت حساسیت به مواد شوینده بدین شکل باید با استفاده از دستکش مناسب از تماس آسیب‌رسان و ایجادکننده اگزما جلوگیری کرد.

ایام نوروز به‌واسطه نظافت‌های خانه و محیط زندگی احتمال اگزما با خاک، شوینده‌ها، مصالح ساختمانی و سیمان بیشتر است. اگزمای اگزوژن ناشی از مواد خارجی در تماس با برخی مواد و فلزات ازجمله نیکل در تماس باپوست بروز می‌کند. درماتیت ناحیه پا نیز شایع است و توصیه می‌شود افراد از جوراب‌های نخی استفاده کنند و کفش مناسب بپوشند. برای افرادی که در معرض درماتیت تماسی قرار دارند استفاده از کفش‌های نخی توصیه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال گیوه یا در زبان مردم کردستان "کلاش" که نوعی کفش پارچه‌ای و نخی است انتخاب مناسبی خواهد بود.

برخی شوینده‌های عمومی مانند مایع ظرف‌شویی یا مایع شستشوی دست نیز موجب بروز نوعی حساسیت پوستی موسوم به حساسیت پوستی خانم‌های خانه‌دار" می‌شوند که برای این افراد باید ابتدا ماده حساسیت‌زا یا شوینده مذکور از زندگی فرد حذف شود سپس به مراقبت‌های پوستی و تجویز دارو در صورت نیاز اقدام کرد. باید از تماس مستقیم با ماده حساسیت‌زا اکیداً خودداری شود. استفاده از دستکش نخی توصیه می‌شود و بهتر است هرچند وقت یک‌بار این دستکش نیز تعویض شود چون احتمال دارد فرد به تعریق بدن خود نیز واکنش نشان دهد. مواد پاک‌کننده ، شوینده‌ها و مایع ظرف‌شویی در افرادی که زمینه ارثی اگزما، آلرژی و حساسیت دارند احتمال بروز حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.

شما در مورد شستشو و استفاده از شوینده بدن چه توصیه‌ای دارید؟

در ایران بیشتر افراد پوست خشکی دارند و حتی شاید نیمی از افراد به درجاتی از انواع خشکی پوست و اگزما دچار هستند. توصیه می‌شود این افراد که در معرض خشکی پوست قرار دارند از شستشوی بیش‌ازاندازه و به‌ویژه استفاده از شوینده‌های عمومی که خاصیت قلیایی دارند پرهیز کنند. لایه شاخی پوست به‌طور طبیعی هرچند وقت یک‌بار تجدید سلولی می‌شود و نیازی به استفاده از کیسه و لیف نیست. پوست بدن هر بیست‌وهشت روز یک‌بار تجدید سلولی و تازه‌سازی می‌شود. درمجموع استفاده از شوینده‌های غیر صابونی مانند کرم ژل یا شوینده‌های غیر صابونی لامینین، فیتووان، مدیپن و مدیپور توصیه می‌شود چون برحسب اسیدیته متناسب پوست خاصیت خنثی دارد و در موارد پوست‌های خشک  و حساس بسیار کاربردی خواهد بود.

بیشتربخوانید:

درمان خشکی پوست با 2 لوسیون خانگی + طرز تهیه

 

 

 

 

در مورد شامپو و شوینده "مو" چه توصیه‌ای دارید؟

شامپو برای پاک کردن آلودگی‌ها و چربی مازاد از سطح پوست سر و مو استفاده می‌شود بهتراست که از شامپوهای فاقد سولفات و محصولات فاقد ماده زیان‌بار "پارابن"  تهیه کنیم. شامپوهایی که بر پایه عصاره  گیاهان تولیدشده موسوم به شامپوهای تخصصی لامینین، تجویز می‌شود که برحسب نیاز از طریق داروخانه‌ها قابل تهیه است. اما در کنار آن استفاده از محلول‌های گیاهی تقویت مو نیز توصیه می‌شود. شامپوی حاوی "ماینوکسیدیل و کافئین" به‌واسطه آنکه این دو مواد مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرارگرفته است، انتخاب خوبی محسوب می‌شود. شامپو حاوی ماینوکسیدیل و کافئین موجب کاهش ریزش مو و تقویت دوام و ماندگاری موی انسان خواهد شد.

امروزه شامپوهای مختلفی  در کشور تولیدشده که  برای انواع مختلف پوست و مو توصیه می‌شود. در بحث مو استفاده از شامپوهای ضد شوره مدیلن حاوی ماده ضد شوره زینک پریتیون در انواع مختلف برای موهای خشک، معمولی و چرب  توصیه می‌شود چون شوره  یا پوسته ریزی  در انواع مختلف موی انسان با ویژگی‌های خاص خود بروز می‌کند. اگر شوره سر که درزمینهٔ اگزمای خفیف سبورئیک بروز می‌کند  درمان کنیم، رشد موها نیز بیشتر خواهد شد. شامپو فیتووان نوعی ماده ضد قارچ موسوم به کلیمبازول  دارد که در موارد شوره موی سر با منشأ قارچی نتایج خوبی خواهد داشت.

پیرامون مراقبت‌های پوستی در ایام  آفتابی پیش رو که بهار و تابستان است، چه توصیه‌ای دارید؟

اشعه خورشید طیف‌های مختلف مرئی، مادون‌قرمز و ماوراءبنفش  دارد. هر چه میزان طول‌موج کمتر می‌شود یعنی از سمت نور مرئی به سمت اشعه ماوراءبنفش می‌رویم زیان‌بار بودن اشعه و نور خورشید بیشتر خواهد شد. اشعه ماوراءبنفش در انواع "آ- بی-سی" دسته‌بندی می‌شود که اشعه ماوراءبنفش از نوع سی، خوشبختانه از جو زمین عبور نمی‌کند و به ما نمی‌رسد. اشعه ماوراءبنفش با طول‌موج‌های "آ، بی" مضر هستند و معمولاً کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت در برابر این نوع تشعشعات زیان‌بار استفاده می‌شوند. این اشعه زیان‌بار می‌تواند موجب سرطانی شدن پوست شود. کرم‌های ضد آفتاب با خاصیت پوشانندگی علاوه بر محافظت پوست در برابر اشعه زیان‌بار خورشید می‌تواند موجب یکنواخت شدن پوست و پوشش لک‌ها و ضایعات پوستی شود. انواعی از ضد آفتاب موسوم به مدیسان توصیه می‌شود که برخی رنگی و برخی با خاصیت پوشانندگی  و حالت کرم پودری است. باید بدانیم که بهتر است  ضد آفتاب از سنین کودکی مورداستفاده قرار گیرد تا از سنین پایین‌تر به محافظت از پوست کمک کنیم. عیار حفاظتی بین سی تا پنجاه توصیه می‌شود ولی از اس.پی.اف سی تا شصت تفاوت زیادی در قدرت حفاظتی مطرح نیست. برای نیمه اول سال که روزها طولانی‌تر است و اشعه زیان‌بار بیشتری به زمین می‌رسد، بهتر است از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی کمتر از پنجاه استفاده نکنیم.

در مورد کنترل ریزش مو و کاشت موی سر وابرو چه توصیه‌ای دارید؟

محلول  تقویت‌کننده  مو برای پیشگیری از ریزش مو کاربرد دارد و برخی پزشکان  مدتی بعد از کاشت مو این‌گونه درمان‌های کمکی و تقویتی را توصیه می‌شود. این محلول  حاوی عصاره‌های گیاهی ازجمله رزماری، گزنه، دم‌اسب، پروکپیل، آویشن باقدرت تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش آن است. البته استفاده از شامپو و محلول حاوی ماینوکسیدیل و کافئین نیز توصیه می‌شود.

لیزر تا چه حد و به چه شکل در درمان امراض پوست کاربرد دارد؟

لیزر انقلابی در درمان برخی بیماری‌های پوستی ایجاد کرده است. برخی ضایعاتی که درمان آن‌ها درگذشته محال بود امروزه با کاربردی شدن لیزرهای پوست در انواع مختلف اکنون قابل‌رفع و یا بهبود است. لیزرها به‌طورکلی دودسته هستند؛ گروهی از لیزرها اصطلاحاً"ابلیتیو" و گروهی دیگر غیر"ابلیتیو" هستند. لیزرها در طول‌موج خاصی از خود خاصیت درمانی نشان می‌دهند و اگر این طول‌موج برحسب ضایعه موجود تعیین و استفاده شود قدرت درمانی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال برای رفع ضایعات ماه‌گرفتگی پوست یا در اصطلاح همانژیوم باید از طول‌موجی استفاده کرد که توسط هموگلوبین جذب می‌شود و این طول‌موج قدرت از بین بردن گلبول‌های قرمز(هموگلوبین) زیر بافت سطحی پوست را دارد؛ در این خصوص  لیزر "پی.دی.آل"  یا لیزر "آی.پی.آل" توصیه می‌شود یا مثلاً لیزر دی‌اکسید کربن که  در طول‌موج تعیین‌شده برای رفع ضایعات یا جای اثر زخم‌های پوستی استفاده می‌شود و اگر بخواهیم خال یا ضایعه‌ای را از سطح پوست بدون خونریزی برداریم واقعاً لیزر دی‌اکسید کربن خدمت بزرگی کرده است. ؛ لیزر الکساندریت نیز برای رفع موهای زائد کاربرد خوبی دارد.

امروزه جوان‌سازی‌های پوست با استفاده از نسل جدیدی از تجهیزات و لیزر مقدور است. بدین ترتیب از لیزر "فراکشنال-  سی.او 2" یا استفاده از امواج فراصوت موسوم به "آر.اف" در مسیر جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. سوزن‌های بسیار ظریف به‌صورت قسمت، قسمت در بخش‌های سطحی پوست فرو می‌رود و امواج ماوراء صوتی در آن نواحی وارد می‌شود که بر اساس نوع دستگاه و تجهیزات مربوطه نام تکنیک و ابزار آن تفاوت دارد. عموم مردم آن را بنام هایفو، سیکرت، اینتراسل، آر.اف ... می‌نامند. اصل بر ورود لایه‌لایه انرژی امواج فراصوت جهت تحریک پوست به‌منظور کلاژن سازی می‌شود. اثر بجای مانده از جوش و آکنه، جای زخم، محل بخیه و جای آبله‌مرغان با این ابزار و تکنولوژی قابل‌رفع است.

پیرامون مخاطرات و تخلف برخی افراد سودجو در حوزه پوست و مو چه هشداری می‌دهید؟

متأسفانه در این زمینه افرادی هستند که ندانسته و یا بدون اطلاعات کافی از فیزیولوژی و آناتومی پوست، اقدام به مداخلاتی در امور پوست، مو و زیبایی می‌کنند که شاید دیگر نتوان پیامدهای آن را جبران کرد. متأسفانه ایجاد زخم و از بین رفتن بخشی از بافت پوست و یا آمبولی و گرفتگی عروق برخی نواحی صورت  در اثر تزریق ژل یا اصطلاحاً فیلر بخشی از این مشکلات و عوارض است. توصیه می‌کنم هم‌وطنان عزیز  به متخصصان پوست و پزشکانی که باتجربه و باسابقه هستند مراجعه و از این عزیزان مشورت و راهنمایی یا درمان بخواهند تا به نتایجی خوب برسند. گاهی اوقات هم‌وطنان دچار عوارض ناشی از ناآگاهی اشخاص مداخله‌گر در امور درمانی می‌شوند که جبران‌ناپذیر است.

نتیجه برخی از این مداخلات در امور پوست و موی مردم علاوه بر عوارض جبران‌ناپذیر در چهره و زیبایی افراد، متأسفانه حضور در دادگاه و شکایت‌های مختلف است. گاهی برخی از این پرونده‌ها به رسانه‌ها کشیده می‌شود و موارد متعددی نیز برای رفع عوارض بجای مانده روی چهره متأسفانه به مطب اینجانب مراجعه می‌کنند. مواردی که بیشتر به مطب من مراجعه شده در پی نادرست تزریق کردن ژل یا در اصلاح فیلر توسط افراد فاقد دانش و تجربه یا در مراکز آرایشگاهی و زیبایی بوده است ؛ همچنین استفاده نادرست و نابجا از لیزرهای پوست که در صورت ناآگاهی در میزان طول‌موج لیزر، مدت و نحوه استفاده از آن متأسفانه شاهد عوارضی روی چهره و بدن مراجعان و شاکیان ناشی از مداخلات  افراد غیرمتخصص بودیم. طول‌موج دستگاه لیزر مانند طول‌موج و فرکانس‌های یک دستگاه رادیو است که درمانگر باید بداند چطور آن را همانند یک رادیو تنظیم کند. انتخاب سایز تابش اشعه لیزر و طول‌موج، قدرت و شدت و مدت تابش متناسب با نوع ضایعه  و عمق آن، همچنین رنگ و جنس پوست بیمار، نیازمند دانش  و تجربه کافی است.

لیزر رفع موهای زائد هم به‌نوعی انقلابی در تخصص پوست محسوب می‌شود ولی پیشنهاد می‌کنم  قبل از اقدام به لیزر موهای زائد، به‌ویژه در خانم‌ها حتماً بررسی لازم آزمایشگاهی انجام شود تا اگر عامل و علت اصلی بروز موهای زائد اختلالات هورمونی است یا علل دیگری وجود دارد متوجه شویم. گاهی اولویت اصلی درمان اختلالات هورمون‌های جنسی در زنان است سپس در صورت لزوم اقدام به لیزر انجام شود که بتوانیم به نتیجه بهتری برسیم.

خال‌کوبی یا اصطلاحاً "تاتو" هنوز هم در بین برخی افراد متقاضی دارد. شما به‌عنوان یک متخصص پوست چه توصیه و هشداری دارید؟

بله جوانان بیشتر به تاتو و پرسیتگ تمایل پیدا کردند. هرروز افراد متعددی برای پاک کردن خال‌کوبی و تاتو روی قسمت‌های مختلف بدن خود به مطب مراجعه می‌کنند. بی‌شک نسبت به دهه گذشته خال‌کوبی در میان جوانان زیاد شده است  و من توصیه می‌کنم تا حد ممکن از این اقدام پرهیز کنند. قبل از هر اقدامی پیامدهای آن را سبک‌سنگین کنند و حتماً با یک متخصص پوست نیز مشورت داشته باشند. اینکه بدانند چه رنگ‌دانه‌هایی با چه ماهیت و منشأ برای خال‌کوبی استفاده‌شده است کمک بزرگی برای  هنگامی‌که قصد پاک‌سازی تاتو دارند خواهد کرد. برای پاک‌سازی خال‌کوبی نیاز است تا بدانیم چه رنگ‌دانه‌ای استفاده‌شده تا بتوانیم طول‌موج مناسب برای حذف رنگ‌دانه را انتخاب و اقدام لازم انجام دهیم. نحوه و طول‌موج لیزر جهت پاک‌سازی تاتو با ماهیت اصلی ماده رنگی ازجمله رنگ سبز یا قرمز یا مشکی با یکدیگر تفاوت دارد. در غیر این صورت نه‌تنها در درمان موفق نمی‌شویم بلکه حتی امکان بجای ماندن اثر لیزر یا در اصطلاح اسکار و جای زخم بافت آسیب‌دیده وجود دارد.

عارضه زگیل تناسلی  شیوع بالایی در جوامع دارد؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

بله متأسفانه  آلودگی جامعه  جوان با ویروس اچ.پی.وی یا در اصطلاح ویروس پاپیلومای انسانی شیوع بالایی پیداکرده است. برخی از این سروتیپ‌ها سرطان‌زا هستند و در صورت آلودگی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. توصیه می‌شود جوانان تا قبل از سن 35سالگی  واکسن ضدویروس پاپیلومای انسانی طی سه دوز استفاده کنند. خوشبختانه واکسن تولید داخلی هم وجود دارد و اگر ریسک بروز زگیل تناسلی کم شود، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم که از شیوع بالایی در جهان برخوردار است و به همین ویروس ارتباط دارد، کمتر خواهد شد.

در پایان این گفتگو بفرمایید طی این سال‌ها رمز موفقیت شما در چه بوده و مدیون چه کسانی هستید؟

رمز موفقیت من ایمان به خدا و اعتمادبه‌نفس است و من رمز موفقیت خودم را در تلاش  و کوشش میدانم. همچنین  زحمات و محبت‌های  پدر و مادرم هم بسیار مهم بود که در طول زندگی خود برای من از حمایت‌ها و کمک‌هایی که در توان داشتند هیچ‌گاه دریغ نکردند ولی افسوس که متأسفانه هر دو عزیز در قید حیات نیستند؛ روحشان شاد. پدر و مادر وظیفه‌هایی در برابر فرزندان خوددارند و اگر در این خصوص به وظایف خود به نحو مناسب عمل کنند بی‌شک نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. به لطف خدا من هم فرزندان خوبی دارم ، دخترم  خانم دکتر فروز صادق وزیری متخصص اطفال و نوزادان است و در مطب در کنار هم مشغول خدمت به بیماران و مراجعان  هستیم؛  دو پسردارم که یکی مهندسی عمران  فوق‌لیسانس مدیریت ساخت دارد و در همین زمینه کار می‌کند و پسر دیگرم نیز در دانشگاه تدریس می‌کند  و به لطف خدا همه موفق هستند. من بخش عمده موفقیت‌های خودم و فرزندانم را مربوط به تلاش‌ها و زحمات همسرم میدانم که خانه‌دار است و پیوسته برای ما  طی سال‌ها تلاش کرده است.

آرزو و سخن آخر شما چیست؟

آرزوی سلامتی، خوشبختی، امنیت و سعادت برای همه هم‌وطنانم دارم و از خداوند بزرگ در این راستا بهترین‌ها را به‌منظور رفاه حال همگان در سال جدید آرزومندم. امیدوارم در سایه لطف خداوند و رعایت نکات توصیه‌شده درزمینهٔ بهداشت و سلامت، هیچ‌گاه شاهد بیماری و امراض در کشور نباشیم. به‌طور حتم افزایش دانش و کسب مشاوره در استفاده مناسب از روش‌های درمانی و پزشکی به‌ویژه در خصوص مسائل پوست، مو و زیبایی می‌تواند نتایج خوبی ایجاد کند. در این مسیر هرگونه راهنمایی که از اینجانب بخواهند آماده پاسخگویی هستم.

تعداد بازديد: 50 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز