Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 09:51

23
مهر
نقش سلول‌های بنیادی در جوانسازی پوست چیست ؟

نقش سلول‌های بنیادی در جوانسازی پوست چیست ؟

سلول‌های فیبروبلاست نقش مهمی در حفظ داربست بافت پیوندی دارند و عملکرد اصلی آنها تولید پروتئین کلاژن می‌باشد. جدیدترین تکنیک در جوانسازی پوست استفاده از سلول‌های بنیادی پوست خود فرد به عنوان یک ماده پرکننده زنده است.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده : فوق تخصص پوست ، مو و جراحی زیبایی ، دبیر انجمن پوست ، استاد  پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : سلول‌های فیبروبلاست نقش مهمی در حفظ داربست بافت پیوندی دارند و عملکرد اصلی آنها تولید پروتئین کلاژن می‌باشد. جدیدترین تکنیک در جوانسازی پوست استفاده از سلول‌های بنیادی پوست خود فرد به عنوان یک ماده پرکننده زنده است که توانایی تکثیر و نیز تولید کلاژن را دارد که ماده اصلی قوام ظاهر جوان پوست می‌باشد.

در این روش ابتدا سلول‌های فیبروبلاست از قطعه کوچکی از پوست بیمار استخراج شده و در محیط کشت اختصاصی تکثیر می‌شود. سپس سلول‌های تکثیر شده مجدداً در محل گود شده پوست مانند چین و چروک‌ها یا جوشگاه‌های ایجاد شده پس از زخم یا محل آکنه یا جوشگاه‌های ناشی از آسیب تزریق می‌گردد. فیبروبلاست در محل تزریق شروع به تولید کلاژن کرده و محل فرو رفتگی یا نقص پوستی را پر می‌کند که این موضوع با میکروسکوپ الکترونی مورد تأیید قرار گرفته است.

 

بیشتربخوانید:

آیا لیزر در جوانسازی پوست موثر است؟

 

از این تکنیک در حال حاضر در کشورهای معدودی استفاده می‌شود و ایران جزو اولین کشورهایی است که این عمل را با موفقیت انجام داده است. در این روش سلول‌ها به طور تدریجی کلاژن‌سازی می‌کنند و لذا نتیجه در دراز مدت قابل مشاهده است.

در این روش که در واقع یک روش سلولی خویش سازگار می‌باشد، سلول‌ها متعلق به خود فرد است و لذا سیستم ایمنی فرد تحریک نمی‌شود و اثر دراز مدت آن از نکاتی است که ارجحیت این روش را نسبت به سایر روش‌های تزریق مواد پرکننده مثل تزریق اسید هیالورونیک نشان می‌دهند، زیرا پایداری اثر در پرکننده‌هایی مثل اسید هیالورونیک موقتی و در حد چند ماه بوده و همواره خطر تحریک سیستم ایمنی وجود دارد.

 

 در خصوص محصول سلول بنیادی که اخیراً معرفی کردید توضیح کامل‌تری به مخاطبین می‌دهید؟

RenuDermCell محصول سلولی اتولوگ است که جهت بهبود خطوط چین و چروک خط خنده، دور چشم، خط اخم و خط پیشانی و همچنین اسکار آکنه برخی نواحی با درجه خفیف تا شدید در بزرگسالان به کار می‌رود. با راه‌اندازی خط تولید این محصول، کشور ایران در رده 13 کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌های بنیادی پوست و محصولات پوستی قرار گرفت.

به دنبال تحقیقاتی که از سال ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی و پژوهشگران رویان در تولید فیبروبلاست، کراتینوسیت و ملانوسیت و تمام رده‌های پوستی آغاز کردند.

این سلول‌ها در درمان اسکارهای آکنه، اسکارهای اتروفیک، اسکارهای لیشمانیوزیز، زخم‌های مزمن، زخم‌های دیابتی و سوختگی‌های محدود مورد استفاده گسترده قرارگرفت که با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

مقالات منتشر شده از سال‌های ٢٠٠٨ - ٢٠١٥ توسط تیم پژوهشگران مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پوست و سالک و پژوهشکده رویان زیر نظر اینجانب زمینه‌ای را فراهم کرد تا منجر به تولید فراورده‌‌های سلولی گردد.

 

بیشتربخوانید:

میکرودرم و کاربرد آن در جوانسازی پوست

 

در حال حاضر مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی جزو معدود مراکزی است که سلول درمانی را در حوزه پوست به صورت فعال انجام می‌دهد و دارای دو کلین روم بالینی و تحقیقاتی و درمالب بسیار مجهز و دستگاه‌های بسیار پیشرفته می‌باشد.

همچنین خط تولید این محصول توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده و مجوز GMP را دریافت کرده است.

در سلول درمانی، سلول‌های فیبروبلاست از خود بیمار گرفته شده، تکثیر می‌شود و سپس به مناطق چین و چروک پیوند می‌شوند. با این روش (سلول‌درمانی) می‌توان با استفاده از سلول‌های فیبروبلاست خود فرد، بهبودهای مناسبی را درترمیم پوستی مشاهده نمود و از آنجایی که از سلول‌های خود شخص استفاده می‌شود، عارضه دفع سلول وجود ندارد. فیبروبلاست‌های تزریق‌شده موجب افزایش پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی و افزایش سنتز کلاژن شده و از این طریق بازسازی پوست را تحریک می‌کنند.

بنابراین شروع اثر محصول رنیودرم‌سل سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است. طول مدت اثربخشی این محصول با توجه به مطالعات صورت گرفته 3-4 سال است. این محصول با کمی اصلاح مشابه(LAVIV (azficel-T محصول شرکت آمریکایی فیبروسل است. از محصول رنیودرم‌سل به‌ویژه برای بهبود چین‌وچروک‌های متوسط تا شدید دور لب بزرگسالان استفاده می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

بوتاکس یا فیلر، کدام‌ یک بهتر است؟

 

 

 به نظر شما در جوانسازی صورت، روش‌های تهاجمی بهترند یا روش‌های غیرتهاجمی؟

این موضوع به خود فرد بستگی دارد که ترجیح می‌دهد با روش غیرتهاجمی، تغییری نسبی کند یا با جراحی پلاستیک تغییر قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشد. جراحی و لیفت صورت به خانم‌ها و آقایان زیر 50 سال توصیه نمی‌شود، زیرا بعد از 5 تا 10 سال نیاز به تکرار دارد و به هر حال احتمال ایجاد کلوئید و جوشگاه در این جراحی وجود دارد، البته میزان عوارض به تکنیک انتخابی و تبحر جراح نیز بستگی دارد. بیشتر مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند زیبای طبیعی داشته باشند و تکنیک‌هایی را ترجیح می‌دهند که آثار افزایش سن بر روی پوست را با حداقل عوارض و زمان کمرنگ‌تر کنند و من هم به عنوان متخصص در این حوزه با زیبایی طبیعی بسیار موافق‌ترم.

 

بیشتربخوانید:

بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

برچسب ها: سلول های بنیادی، جوانسازی پوست، چین و چروک پوست، کلاژن سازی، فیبروبلاست، دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده تعداد بازديد: 379 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز