Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:16

20
مهر
آیا لیزر در جوانسازی پوست موثر است؟

آیا لیزر در جوانسازی پوست موثر است؟

محرک‌ها شامل لیزرهای لایه بردار، مزولیفت، اندولیفت، رادیوفرکوئنسی، درماپن یا میکرونیدلینگ و امواج اولتراسوند است. در تمام این روش‌ها گرما ساختارهای قدیمی کلاژن را تخریب می‌کند

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده : فوق تخصص پوست ، مو و جراحی زیبایی ، دبیر انجمن پوست ، استاد  پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : محرک‌ها شامل لیزرهای لایه بردار، مزولیفت، اندولیفت، رادیوفرکوئنسی، درماپن یا میکرونیدلینگ و امواج اولتراسوند است. در تمام این روش‌ها گرما ساختارهای قدیمی کلاژن را تخریب می‌کند و کلاژنسازی جدید را در بافت‌های زیرین پوست تحریک خواهد کرد، البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد؛ مثلاً لیزرها تا حدی عمق نفوذ دارند یا رادیوفرکوئنسی نیاز به درجه گرمایی خاصی دارد و ممکن است عوارضی داشته باشد که البته میزان این عوارض در

روش‌های جدیدتر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

لیزرها از جمله لیزرهای CO2 فراکشنال، لیزر Er:YaG،LED که نوعی لیزر Diod است، IPL که نوعی نور متمرکز است و با تکنیک گرم کردن منجر به جوانسازی می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

میکرودرم و کاربرد آن در جوانسازی پوست

 

 

 تأثیر مزوتراپی در جوانسازی چیست؟

مزولیفت یک روش مزوتراپی است که به کاهش چروک‌ها و بهبود خاصیت کشسانی پوست و سفتی بافت آن کمک می‌کند. مزولیفت باعث کاهش افتادگی و چروک‌های پوست صورت و گردن می‌شود. این روش به تنهایی یا در همراهی با میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست کاربرد دارد.

 

 اندولیفت

اندویفت با لیزر روشی نوین به منظور تحریک بافت‌های عمقی جهت ساخت کلاژن‌های جدید به منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌سازی آن می‌باشد. در این پروسیجر، فیبری بسیار نازک (بدون نیاز به ایجاد سوراخ در بافت) وارد پوست می‌شود سپس در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده می‌شود. لیزر دایود از طریق فیبر دیگری به این فیبر متصل می‌گردد. با جابجا کردن فیبر در این ناحیه، انرژی لیزر دایود در طیف مادون قرمز تابانده می‌شود که منجر به سفت‌سازی سریع پوست، فعال‌سازی ساخت مجدد کلاژن‌ها، اصلاح زوایای صورت، گردن و بازوها، افزایش حرارت و تحریک ساخت عروق و فعال‌سازی عملکرد متابولیک ماتریکس خارج سلولی می‌شود. نور لیزر تولید شده پس از عبور از فیبر نوری وارد بافت می‌شود که منجر به سفت‌سازی آنی پوست، ذوب شدن چربی‌های انباشته شده موضعی، تحریک سنتز کلاژن‌ها که در اثر آن چند ماه بعد نمایان می‌شود. این لیزرها در آب و چربی جذب بالایی دارد و هرچه بافت از این نظر غنی‌تر باشد، جذب بالاتر و نتیجه بهتری خواهد داشت. بهبود الاستیسیته و سفتی پوست در این روش بارز است.

 

بیشتربخوانید:

بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

 

 

 

 یکسری روش‌های جوانسازی هستند که با ورود سوزن‌های متعدد به پوست جوانسازی می‌کنند. این روش‌ها چه نام دارند و چگونه اثر می‌کنند؟

درماپن و آراف فرکشنال هر دو روش‌های هستند که برای جوانسازی پوست بکار می‌رود و هر دو در این نکته مشترک هستند که سوزن‌های متعدد وارد پوست می‌شود. درماپن از وارد شدن متعدد سوزن‌ها به پوست به عنوان مکانیسم استفاده می‌کند و باعث ایجاد زخم‌های بسیار کوچک در پوست می‌شود. وقتی پوست به ترمیم این نقاط می‌پردازد کلاژن تولید شده و ناخوداگاه پوست جوان‌تر می‌شود. در مورد آراف فرکشنال وقتی سوزن‌ها وارد پوست می‌شوند بین سوزن‌ها انرژی رادیویی مبادله می‌شود که باعث گرم شدن پوست و کلاژن‌سازی می‌شود. در واقع درماپن صرفاً از وارد شدن سوزن‌های متعدد و مکرر برای جوان‌سازی استفاده می‌کنند، ولی آر اف فرکشنال با اینکه سوزن‌ها را وارد پوست می‌کند، اما مکانیسم اصلی جوان‌سازی آن ارتباط رادیویی بین سوزن‌ها و ایجاد گرما است. نکته دیگر عمق نفوذ سوزن‌ها در این دو دستگاه است. در درماپن حداکثر عمق نفوذ دو میلیمتر است، ولی در اکثر دستگاه‌های آراف فرکشنال عمق نفوذ تا سه و نیم میلی‌متر می‌باشد. از نظر اثر همین دو دستگاه با هم متفاوت هستند. آراف فرکشنال اغلب باعث سفت شدن پوست و لیفت پوست می‌شود، اما درماپن باعث جوانسازی سطحی پوست و شفاف شدن پوست می‌شود. مصرف خوراکی ترکیباتی از جمله پلی‌ساکاریدهای غضروفی که در بعضی از قرص‌ها امروزه در بازار یافت می‌شود، نیز در مطالعات در جوان‌سازی پوست اثر‌بخشی داشته‌اند.

 

بیشتربخوانید:

بوتاکس یا فیلر، کدام‌ یک بهتر است؟

 

 

 روش‌هایفوتراپی

ساز و کار مورد استفاده در روش‌هایفوتراپی، بر اساس اولتراسوند ساده یا همان امواج صوتی است. با این تکنولوژی، پزشک انرژی امواج صوتی را در عمق دلخواهی در لایه‌های زیرین پوست متمرکز می‌کند، بدون اینکه آسیبی به سطح پوست برساند. استفاده از اولتراسوند پیش از این نیز در علم پزشکی سابقه داشته (بعنوان مثال دستگاه سونوگرافی) و از این جهت، از بی‌خطر بودن این سازوکار اطمینان حاصل شده است. این روش در یک جلسه و بدون تحمل درد و زمان و هزینه زیاد، از بهترین شیوه‌های حال حاضر در دنیا برای لیفت صورت است.

اثر‌ هایفوتراپی 3 ماه پس از آغاز درمان مشاهده می‌شود و در از بین بردن پلک‌های افتاده و آویزان، از بین بردن چین وچروک‌های صورت، چروک‌های ریز و چین خوردگی‌های باریک اطراف چشم مؤثر است. این روش شلی پوست گردن و گونه‌ها را تا حدودی برطرف می‌کند و به رفع غبغب، محکم شدن پوست صورت و کاهش عمق خط خنده و رفع افتادگی گوشه‌های لب کمک می‌کند. مزیت ‌هایفوتراپی نسبت به سایر روش‌ها در این است که بدون اینکه هیچ‌گونه جراحی انجام بگیرد لیفت صورت در یک یا چند جلسه انجام می‌شود. در صورتی که تعداد شات بر اساس افتادگی صورت به اندازه لازم باشد، تاثیرگذاری‌ هایفوتراپی تا 1 سال ماندگارخواهد بود.

 

برچسب ها: جوانسازی پوست، میکرونیدلینگ، دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، اندولیفت، هایفوتراپی، مزوتراپی، جوانسازی پوست با لیزر تعداد بازديد: 418 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز