Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:28

21
فروردین
روش‌های نوین جراحی زیبایی بینی

روش‌های نوین جراحی زیبایی بینی

امروزه به دلیل تقاضای زیاد مردم در امر جراحی زیبایی بینی و درآمدی که از این مجرا نصیب پزشکان می‌شود، شاهد انجام امور جراحی توسط افراد غیرمتخصص هستیم که اشتباهات آنها، خطرات متعددی را برای طالبان این عمل‌های جراحی به دنبال دارد.

تحریریه زندگی آنلاین - دکتر کیـوان خوشخو : امروزه به دلیل تقاضای زیاد مردم در امر جراحی زیبایی بینی و درآمدی که از این مجرا نصیب پزشکان می‌شود، شاهد انجام امور جراحی توسط افراد غیرمتخصص هستیم که اشتباهات آنها، خطرات متعددی را برای طالبان این عمل‌های جراحی به دنبال دارد که برخی از آنها جبران‌ناپذیر است. بسیاری از مراجعین به مطب‌های متخصصین گوش و حلق و بینی افرادی هستند که یک یا دوبار عمل جراحی زیبایی انجام داده‌اند ولی هم از ظاهر خود ناراضی هستند و هم دچار مشکلات تنفسی شده‌اند و حالا می‌خواهند که این خرابکاری‌هایی که پزشکان غیرمتخصص یا سودجو مرتکب شده‌اند را اصلاح و جبران کنند که البته برای برخی از این افراد دیگر کاری نمی‌شود کرد و ساختار تنفسی بینی آنها تخریب شده و اصلاح شدنی هم نیست. باتوجه به این مشکلات که تعداد زیادی از افراد را درگیر خود کرده است، به سراغ آقای دکتر کیوان خوشخو متخصص گوش، حلق، بینی و جراحی زیبایی بینی رفتیم تا برای پیشگیری از تکرار این موارد راهکارهای مختلف و استاندراد جراحی زیبایی بینی را به خوانندگان ماهنامه دنیای سلامت معرفی نمایند.

 بیشتر بخوانید:

رینو‌پلاستی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آقای دکتر اوضاع جراحی بینی ایران را چگونه توصیف می کنید؟

همانطور که می‌دانید ایران یکی از کشورهایی است که مخاطبان زیادی برای عمل جراحی زیبایی دارد اما متاسفانه واقعیت این است که به دلیل سودجویی برخی افراد اوضاع نابسامانی در جراحی زیبایی در کشور حاکم است. اشتباهات جراحان گاهاً خسارات غیر قابل جبرانی به همراه دارد به خصوص اولین جراحی که روی بینی هر فرد انجام می‌شود، بسیار مهم است و به سختی می‌توان اشتباه جراحی را جبران کرد. حتی بعضاً ماهرترین جراحان هم از پس‌ترمیم دوباره و حل مشکل بر نمی آیند. متاسفانه متقاضیان بسیاری جهت ترمیم بینی به ما مراجعه کرده‌اند که فرم نامناسب بینی موجب وسواس فکری و افسردگی در آنها شده بود.

 

آقای دکتر یکی از سؤالات رایج مخاطبان ما در مورد تکنیک های جراحی به روش باز و بسته است. لطفاً در این مورد توضیح دهید.

اساساً جراحی بینی به دو روش بسته و باز انجام می شود. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خودش را دارد که انتخاب هر یک از این روش‌ها به نوع و فرم فعلی بینی و نتیجه دلخواه بستگی دارد.

در روش بسته، ناحیه زیر بینی باز نشده و برشی در ظاهر و پوست بینی ایجاد نمی شود و جراح صرفاً با برش داخلی در سوراخ های بینی جراحی را انجام می دهد. این روش به دلیل پیچیدگی و سختی مورد استقبال جراحان نیست، اما برای متقاضیانی که خواهان بینی طبیعی هستند، گزینه مناسبی است به ویژه که اثری از بخیه روی پوست بینی باقی نخواهد ماند. اما به هر حال این روش هم محدودیت هایی دارد که به طور مثال در برخی  بینی های دارای انحراف و شکستگی روش بسته کارآمد نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

در روش باز، پوست زیر بینی برش خورده و پوست از روی بینی جدا می شود و جراح راحت‌تر می تواند تغییرات را بر روی بینی اعمال کند. این روش برای جراح راحت تر و از طرفی تسلط جراح نیز بیشتر خواهد بود اما لازم به ذکر است این روش علی رغم مزایای ذکر شده، می تواند تورم و کبودی بیشتری داشته باشد. هرچند که در برخی جراحی ها توصیه ما روش باز خواهد بود.

 

* اگر در اتاق عمل و در حین جراحی ورم اتفاق بیافتد جراح با فشار کوچکی به بینی می‌تواند ورم آن را بگیرد و جراح هنگام بخیه زدن می‌تواند به سادگی فرم شش ماه آینده بدون ورم بینی مراجعه کننده را ببیند. بنابراین پزشک می‌تواند بر اساس نتیجه اسکن سه بعدی، به درستی در اتاق عمل کار کند

 

آقای دکتر شما به عنوان یکی از جراحان بینی و مسلط بر هر دو روش در ایران کدام روش را توصیه می کنید؟

همانطور که ذکر شد انتخاب روش جراحی برای من بستگی به نوع و فرم بینی دارد. متقاضیانی که به من مراجعه می کنند محدود به یک روش جراحی نیستند. مراجعه کنندگان بنابر فرم بینی و تغییراتی که مد نظر دارند، با روش بسته یا باز جراحی می شوند. اما چیزی که در جراحی خیلی به ما و متقاضی کمک می کند استفاده از اسکن سه بعدی در تمامی جراحی ها بوده است. این تکنولوژی که خیلی نوپا بوده و در آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گرفته خوشبختانه به ایران هم راه پیدا کرده، هرچند که هنوز تعداد زیادی از جراحان زیبایی به دلیل تعهد دادن به بیمار یا عدم آشنایی کافی با این روش، خیلی توجه نمی کنند یا حتی گاهاً این روش را غیر علمی خطاب می کنند.

 

این روزها یکی از سؤالات رایج متقاضیان جراحی بینی استفاده از روش اسکن سه بعدی است که هم به نوعی ناشناخته و هم مزایا و معایب این روش کامل شفاف نشده است. لطفاً در این مورد هم توضیح دهید

 

بیشتر بخوانید:

فرم‌دهی بینی بدون جراحی

عموماً سه عامل اصلی در نارضایتی جراحی بینی وجود دارد که می توان این موارد را با وجود این تکنولوژی کاهش داد.

1) جراحی‌های غیرضروری:

حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که نیازی به جراحی ندارند و کاندید مناسبی برای جراحی نیستند، اما بدون توجه به فرم صورت خود اصرار به انجام جراحی‌های زیبایی دارند.

این گونه جراحی‌ها هرچه‌ قدر هم که خوب انجام شوند، در نهایت با نارضایتی مراجعه کننده همراه خواهد بود.

2) عدم فهم مشترک بین متقاضی و پزشک نسبت به نتیجه کار:

مراجعه کننده می‌گوید:"دکتر، بینی خیلی خوب می‌خوام" و پزشک هم در پاسخ می‌گوید: " بینی خیلی خوب به شما تحویل می‌دهم". مشکل اینجاست که خوب در ذهن افراد با هم متفاوت است. فرم خوب، طبیعی، نیمه فانتزی و فانتزی از نظر پزشک زمین تا آسمان با نظر متقاضی متفاوت است.

3) خطای جراح:

متاسفانه عموماً جراحان در طی روز جراحی‌های زیادی انجام می‌دهند که میزان خطا را در عمل جراحی بالا می‌برد و با وجود اینکه در ابتدا متوجه خواست مشتری شده‌اند در حین جراحی درخواست را به درستی به خاطر نمی‌آورند.

با استفاده از تکنولوژی سه بعدی افراد چهره نهایی بعد از عمل خود را به صورت سه بعدی در تناسب با دیگر اعضای صورت در همه زوایا می‌بینند و تصمیم بهتری اتخاذ می کنند. از طرفی این الگوها می‌توانند سندی محکم محسوب شوند و جراح به صورت مکتوب می‌داند که چه قولی به فرد داده‌ و جراح در اتاق عمل به درستی می داند برای رسیدن به خواسته متقاضی، چه تغییری در کدام ناحیه باید ایجاد کند.

 

آقای دکتر سوالی که مطرح می شود این است که طراحی سه بعدی با ورم بینی در حین جراحی تداخلی ندارد؟!

خیلی از مردم فکر می‌کنند که در حین جراحی بینی‌شان ورم دارد و رسیدن به فرم طراحی شده کمی نامعلوم خواهد بود، اما باید بگوییم که این باوری اشتباه است. همانطور که در بسیاری از کتاب های جراحی آمده است، به طور کلی ورم به دلیل خروج آب های میان‌بافتی اتفاق می‌افتد که دو ساعت بعد از ضربه ایجاد می‌شود. بنابراین اگر در اتاق عمل و در حین جراحی ورم اتفاق بیافتد جراح با فشار کوچکی به بینی می‌تواند ورم آن را بگیرد و جراح هنگام بخیه‌زدن می‌تواند به سادگی نتیجه نهایی بدون ورم بینی را ببیند. بنابراین پزشک می‌تواند بر اساس نتیجه اسکن سه بعدی، به درستی در اتاق عمل کار کند.

 

در پایان چه صحبـــــت و تــــــــوصیه مراقبتی بــــرای متــــقاضیان جـــــــــراحی بینــــــی دارید؟

واقعیت این است که در عمل جراحی زیبایی بینی، درصد قابل توجهی از موفقیت به جراح بستگی دارد اما مراقبت خود بیمار در دوران نقاهت در نتیجه کار مؤثر است.

ما به درستی و با صبر و حوصله به مراجعین درباره این دوران و مراقبت‌های مربوطه‌اش توضیح خواهیم داد تا بهترین نتیجه ایجاد شود. مراجعین باید در زمان‌های ذکر شده به پزشک مراجعه کنند، چسب بینی خود را تا زمان تعیین شده روی بینی‌ حفظ کنند و در این کار صبر و حوصله کافی داشته ‌باشند، رژیم غذایی، ماساژ بینی، پرهیز از ورزش های سنگین و سایر نکات ایمنی را باید رعایت کنند.

ما همیشه با مراجعین رو راست خواهیم بود، جراحی با استفاده از تکنولوژی سه بعدی معجزه نیست اما می‌توانیم اطمینان دهیم که با این روش  خطاهایی که موجب نارضایتی مراجع کننده می‌شود تا حد بسیار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

برچسب ها: جراحی بینی، مشکلات تنفسی، جراحی زیبایی، جراحی پلاستیک، عوارض جراحی بینی، زندگی آنلاین، فرم دهی بینی، دکتر کیـوان خوشخو تعداد بازديد: 517 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز