Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:28

28
آذر
درمان لك‌های پوستی با طب سوزنی

درمان لك‌های پوستی با طب سوزنی

طب سوزنی که طب چین باستان است قدمتی به بلندای تاریخ بشریت دارد. بعضی متون قدمت آن را به هزاران سال قبل نسبت می‌‌دهند.

دكتر الهام امیرآذر

 

 

طب سوزنی که طب چین باستان است قدمتی به بلندای تاریخ بشریت دارد. بعضی متون قدمت آن را به هزاران سال قبل نسبت می‌‌دهند. همه شما تا کنون از طب سوزنی در درمان چاقی شکم، درمان میگرن و حتی آرتروز شنیده‌اید و حتی شاید آن را برای درمان بیماری خود به کار برده‌اید. اما امروز می‌‌خواهم شما را با یکی از اثرات کمتر شناخته شده طب سوزنی آشنا  کنم و آنهم کاربرد آن در زیبایی صورت، جوانسازی پوست، چین وچروک و حتی درمان لک می‌‌باشد.

اگر چه قدمت استفاده از طب سوزنی در جوانسازی و بیماری‌های پوستی به سلسله سانگ دیناستی در چین بر می‌‌گردد. یعنی 960-1270بعد از میلاد مسیح. ولی این روش به دلیل گرانی مدت‌ها فقط مخصوص خانواده سلطنتی و اشراف بوده و افراد عادی  قادر به انجام آن نبوده‌اند. امروزه در بسیاری از کشور‌‌های اروپایی، آمریکا و کانادا این روش  بسیار پرطرفدار شده است. لک صورت که به نام‌های دیگری از جمله کلاسماوملاسما ولنتیگو  نیز خوانده می‌‌شود. در واقع هیپر پیگمانتاسیون پوستی است که بیشتر در نواحی گونه و اطراف دهان شیوع بیشتری دارد.

از دیدگاه طب کلاسیک عواملی مانند: اختلالات اندوکرین، قرص‌های ضد بارداری، حاملگی، بیماری‌‌های کبدی مزمن کمبود المانها و ویتامین‌‌های ضروری در بدن و حتی تومور‌‌ها می‌‌توانند در ایجاد آن تاثیر گذار باشند. ولی از دیدگاه طب سوزنی علل ایجاد لک به سه دسته بالا تقسیم می‌‌شوند:

استرس روحی

در واقع هر نوع استرس علی‌الخصوص خشم و عصبانیت می‌‌تواند باعث رکود در جریان انرژی کبد شود. وقتی انرژی نتواند به راحتی در بدن حرکت کند. انسداد ایجاد می‌‌شود که خود عامل تغییر رنگ  تدریجی پوست است. بیمارانی که دچار رکود در انرژی کبد هستند - و در کلینیک هم زیاد دیده می‌شوند - اغلب از علائم دیگری نیز رنج می‌‌برند.

این علائم ممکن است: یبوست و اختلالات قاعدگی، قاعدگی‌‌های دردناک و حتی افسردگی باشد.

خستگی زیاده از حد و افراط در مسایل جنسی

در این حالت کانالی که آسیب می‌‌بیند کلیه است این عوامل در واقع به اسانسی  بدن -که جایگاهش در کلیه‌‌هاست- آسیب می‌‌رسانند.

نکته مهم

اگر درمان لک فقط به صورت محدود شود.احتمال عود و برگشت آن وجود دارد. بیمار پس از درمان -در همان جلسات اولیه- احساس سبکی و بهبود  عمومی در بدن می‌‌کند که نشانگر باز شدن انسداد‌‌ها و  ایجاد جریان ازاد در بدن  می‌‌باشد. استفاده از کاپینگ یا بادکش  همزمان با طب سوزنی می‌‌تواند اثرات درمانی را افزایش دهد. کاپینگ یا بادکش درمانی روشی بسیار کار امد در درمان لک است . می‌‌توان از بادکش‌‌های پلاستیکی-یکبار مصرف- و یا کاپهای شیشه ای  روی بدن و به منظور کمک به رفع انسداد استفاده کرد.

اسانس چیست؟

اسانس یا جوهر از دیدگاه طب چینی ماده‌ای حیاتی در بدن هر فرد است که از پدر و مادر به فرزندان می‌رسد و بدن قادر به تولید آن نیست. جایگاه آن در کلیه‌‌هاست، اسانس  نقش اساسی در تولید اسپرم اقایان و تخمک در خانم‌‌ها دارد. بنابر این اسیب به اسانس  می‌‌تواند ایجاد ضعف در -یین- بدن  کند و به این ترتیب تغییردر رنگ پوست  ایجاد شود که منجر به لک صورت می‌شود. در این بیماران ممکن است علاوه بر لک. درد کمر، درد زانو، گرگرفتگی، تعریق شبانه و حتی ناباروری دیده شود.

درمان لک

خوشبختانه نتایج درمان لک با طب سوزنی بسیار درخشان است. زیرا پزشک تواما به درمان موضعی و درمان علل زمینه‌ای می‌‌پردازد.

رژیم‌‌های نامناسب

خوردن غذاهای فریز شده در طولانی مدت، فست فود، مواد غذایی با ماندگاری بالا، زیاد خوردن لبنیات و غذاهای خام و سرد مانند سالاد... غذاخوردن در ساعات پایانی شب، پرخوری و زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب و شیرینی می‌‌تواند در کانال انرژی طحال اختلال ایجاد کند.

طحال ارگانی مهم در هضم و جذب غذا از دیدگاه طب چینی می‌‌باشد. بنابراین در این   اختلال غذا به درستی هضم و جذب نمی‌شود و در بدن مایعی غلیظ به نام بلغم یا دمپ ایجاد می‌‌گردد. این مایع به دلیل غلظتش می‌‌تواند در کانال‌های انرژی رکود ایجاد کند و همانطوری که اشاره شد رکور عامل اصلی ایحاد لک و تغییر رنگ پوست می‌‌باشد.این اختلال ممکن است به همراه علائم گوارشی نظیر: نفخ شکم، کاهش اشتها، چاقی و تغییر در وضعیت اجابت مزاج باشد.

درمان موضعی

به این ترتیب که دور تا دور لک با سوزن‌های مویی شکل پوشانده می‌‌شود. این سوزن‌ها به قطرهای 7  تا 20 میلیمتر هستند و در هنگام سوزنکاری بیمار احساس درد و ناراحتی نمی‌کند. بر عکس بسیاری از بیماران احساس آرامش را تجربه می‌‌کنند. مدت  نیدلینگ از 20 تا60 دقیقه متفاوت است.

درمان زمینه بیماری: همانطور که گفته شد بر اساس اینکه علت بیماری در کدام کانال کبد، طحال یا کلیه باشد، پزشک نقاط مناسب را انتخاب می‌‌کند که ممکن است بر روی دست و پا و یا شکم  بیمار باشند. می‌توان همزمان به درمان موضعی و زمینه‌ای پرداخت.

تعداد جلسات بر حسب سن بیمار و شدت لک، مدت زمان به وجود آمدن آن و همکاری بیمار بین 7 تا 15 جلسه متغیر است. آ ثار درمانی از همان جلسات اولیه قابل مشاهده است. درمان در هفته اول  سه و سپس  دو بار در هفته می‌‌باشد که البته  روش کار در پزشکان متفاوت است.

 

برچسب ها: طب سنتی، طب سوزنی، لک های پوستی، درمان لک پوستی، درمان لک با طب سوزنی تعداد بازديد: 6913 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز