Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 00:17

16
دی
غذاهای ویژه برای سلامت موها

غذاهای ویژه برای سلامت موها

موها علاوه بر شستشو و رعایت نكات بهداشتی و استفاده از شامپوهای مناسب، باید تغذیه مناسبی هم داشته باشند و این به عادات غذایی ما مربوط می‌شود و اینكه چه نوع غذایی مصرف می‌كنیم.

انسیه كریمی

 

 

وقتی برای خرید شامپو به داروخانه یا سوپرماركت می‌رویم، با دیدن انواع و اقسام آنها به قدری گیج می‌شویم كه انتخاب برایمان مشكل می‌شود. ویتامینه، پروتئینه، نرم‌كننده، دارای ویتامین‌های B، روغن نارگیل، حنا و سدر، تقویت‌كننده ریشه مو، رشد سریع، دارای مواد مغذی و ... اما واقعا این شامپوهای حاوی مواد مغذی و ویتامین، برای رشد موها مفیدند یا رشد و تقویت موها به این عوامل بستگی ندارد و موها از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در خون تغذیه می‌شوند.

موها علاوه بر شستشو و رعایت نكات بهداشتی و استفاده از شامپوهای مناسب، باید تغذیه مناسبی هم داشته باشند و این به عادات غذایی ما مربوط می‌شود و اینكه چه نوع غذایی مصرف می‌كنیم. آیا به اندازه كافی آب می‌نوشیم و یا مواد حاوی ویتامین و پروتئین و مواد معدنی لازم از طریق تغذیه مناسب به بدن ما می‌رسد؟

علاوه بر استفاده از این شامپوها لازم است سری هم به آشپزخانه بزنید. موها هر ماه حدود 5/3 سانت رشد می‌كنند و ساختمان موها، پوست و رشد ناخن‌ها به آنچه می‌خوریم، بستگی دارد.

اگر رژیم غذایی خوب و سالمی داشته باشیم، سلول‌های بدن، از جمله موها، سالم‌تر و قوی‌تر رشد می‌كنند. رژیم غذایی متعادلی كه حاوی میزان كافی پروتئین و آهن باشد، تاثیر خوبی بر رشد موها دارد.  اما نباید برای اینكه موها ضخیم‌تر شوند یا سریع‌تر رشد كنند، از مكمل‌های غذایی بیش از اندازه استفاده كنید. مكمل‌های حاوی مواد مغذی مانند ویتامین A، در موارد نادرست حتی سبب ریزش موها هم می‌شوند.

به جای اینكه برای زیبا شدن موهای‌تان در داروخانه‌ها و مغازه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی به دنبال شامپوها و صابون‌های مختلف بگردید، سری به آشپزخانه بزنید و مواد مغذی را در غذا جستجو كنید. برای داشتن موهای سالم ده نوع غذای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ماهی

ماهی، به خصوص ماهی سالمون، به خاطر داشتن اسید چرب امگا 3، پروتئین، آهن و ویتامین B12، برای رشد موها بسیار مناسب است. كمبود یا نبود امگا 3 می‌تواند موجب خشكی پوست سر و در نتیجه ریزش موها شود.
افراد گیاهخوار می‌توانند دانه‌های گیاهی را كه سرشار از امگا 3 هستند، در رژیم غذایی خود بگنجانند.

سبزی‌های برگ سبز

سبزی‌های برگ سبز، مانند اسفناج و كلم بروكلی، سرشار از ویتامین A و C می‌باشند و بدن ما به این مواد نیاز دارد. این مواد موجب ترشح سبوم در موها می‌شود سبوم ماده روغنی و چربی است كه به وسیله فولیكول‌های مو ترشح می‌شود و حالت‌دهنده طبیعی موهاست. همچنین سبزی‌های برگ سبز سرشار از كلسیم و آهن هستند.

حبوبات

حبوبات، از جمله لوبیا و عدس، موادی هستند كه برای رشد و سلامت موها لازم‌اند. این مواد نه تنها سرشار از پروتئین (كه لازمه رشد موهاست)، بلكه حاوی آهن، روی و بیوتین می‌باشند. كمبود ماده بیوتین موجب شكننده شدن موها می‌شود. انجمن تغذیه امریكا مصرف سه فنجان یا بیشتر عدس و لوبیا را در هفته برای همه افراد توصیه می‌كند.

خشكبار

هیچ فكر می‌كردید خشكبار، مانند گردو، بادام و پسته روی سلامت موها تاثیر داشته باشند؟ افرادی كه موهایی نرم و شكننده دارند، بهتر است خشكبار بیشتری مصرف كنند. اگر تارهای موی‌تان نازك است، می‌توانید برای ضخیم‌تر شدن و همچنین درخشندگی آنها خشكبار استفاده كنید. خشكبار سرشار از ماده سلنیوم (ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر(است و موجب سلامت موها می‌شود. به طور كلی مغزها، حاوی اسید آلفالینولئیك (نوعی اسیدچرب امگا 3) هستند و به نرم شدن و حالت گرفتن موها كمك می‌كنند. مغزها همچنین منبع روی می‌باشند و كمبود روی در بدن موجب ریزش موها می‌شود.

مرغ

گوشت مرغ و انواع ماكیان حاوی پروتئین می‌باشد كه برای رشد موها لازم است. كمبود پروتئین در بدن یا مصرف پروتئین‌هایی كه كیفیت خوبی ندارند، موجب شكنندگی و ضعف ساختمانی موها و حتی تیره‌شدن آن می‌شود. گوشت مرغ همچنین سرشار از آهن است كه موجب تقویت موها می‌شود.

تخم‌مرغ

برای داشتن موهایی سالم تخم‌مرغ غذای خوبی است و فرقی نمی‌كند پخته باشد یا خام. تخم‌مرغ منبع بسیار غنی از پروتئین بوده و به دلیل داشتن بیوتین و ویتامین B12، یك ماده مغذی برای رشد موهاست.

غلات

سعی كنید برای صبحانه بیشتر از نان تهیه شده از گندم و جو استفاده كنید. غلات به دلیل داشتن روی، آهن و ویتامین‌های گروه B، موجب تقویت موها می‌شوند. اسنك‌های حاوی غلات و گندم نه تنها غذاهایی مقوی و انرژی‌زا هستند، بلكه مانند یك شامپوی ویتامینه عمل می‌كنند .

میوه‌های دوستدار مو

بارها و بارها از مزایای میوه شنیده‌ایم و می‌دانیم كه میوه‌ها سرشار از انواع متعدد ویتامین هستند. وقتی می‌توانیم منبع طبیعی ویتامین‌ها را در میوه‌ها پیدا كنیم، چرا باید دنبال انواع مصنوعی آنها در شامپوها بگردیم تا موهایمان تقویت شوند؟ سیب، پرتقال، انگور، خیار، موز و ... همه و همه موجب شادابی و طراوت پوست و سلامت موها می‌شوند.

لبنیات كم‌چرب

لبنیات كم‌چرب مانند شیر و ماست و دوغ، سرشار از كلسیم هستند و كلسیم ماده معدنی مهم برای رشد موهاست. لبنیات همچنین دارای كازئین است كه نوعی پروتئین ضروری برای رشد موهاست. سعی كنید در وعده غذایی روزانه خود پنیر و ماست را حتما بگنجانید.

هویج

هویج منبع عالی از ویتامین A است كه پوست سر را تقویت كرده و برای بینایی لازم است. از آنجایی كه برای داشتن موهایی درخشان باید پوست سر سالم باشد، نیاز به ماده‌ای است كه به سلامت پوست سر كمك می‌كند.

پس وقتی غذاها در داشتن موهایی سالم و زیبا نقش مهمی دارند، چرا به جای مصرف ویتامین‌های طبیعی سراغ انواع شامپو و صابون‌های ویتامینه برویم؟ یك رژیم متعادل حاوی میوه و سبزی، پروتئین، حبوبات، غلات، اسید چرب، ماهی و لبنیات به داشتن موهای سالم كمك می‌كنند. با این رژیم غذایی كه كالری كمی دارد، نه تنها دچار چاقی نمی‌شوید و در مدت كوتاهی وزن اضافی خود را از دست می‌دهید.

 

برچسب ها: غذاهاي مفيد براي مو، مواد مغذي براي موها، ويتامين هاي مفيد مورد نياز مو، میوه‌های دوستدار مو، موهایی سالم و زیبا با غذاها تعداد بازديد: 531 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز