Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:30

15
تیر
کارهای مناسب سالمندی

کارهای مناسب سالمندی

هستندکه حتی فکرش را هم نمی کنید که می شود آنها را در سنین بالای 65 سال یعنی در دوره سالمندی انجام داد.

تحریریه زندگی آنلاین : در سال 2007 یعنی از زمانی که فیلم سطل آرزوها (لیست ارزوها) به نمایش درآمد این ایده در جهان شکل گرفت که هر فردی درهر سنی بیاید و برای خودش لیستی از آرزوهایی که باید انجام داده درست کند. آنهایی را که می تواند انجام دهد به مرور با الویت بندی شروع کرده و مابقی را سطل آرزو بیاندازد. سود حداقلی اینکار گذشتن روحی از آن آرزوهاست و سود حداکثری اش اینکه ممکن است بتوان آنها را عملی کرد.

به زبان ساده ، یک سطل آرزو, لیستی از تمام اهدافی است که می خواهید برای رسیدن به آنها یا رویاهایی که می خواهید در زندگی خود قبل از مرگ برآورده کنید ، تحقق یابد.دروهله اول ممکن است فکر کنید که تهیه این لیست سخت است و یا امکان برآورده شدن آنها وجود ندارد. البته به احتمال بالا برای برخی از آرزوها ممکن است اینگونه باشد اما برای اغلب آنها؛ خیر.ما در اینجا سعی می کنیم لیستی از آرزوهای عمومی که بتواند به افراد سالمند و مشتاق به زندگی کمک کند به شما ارائه کنیم. تهیه این لیست برای شما یک هدف مشخص می کند. و این هدف شما را از تنهایی و کسالت و بیماری دور می کند.

 بیشتربخوانید:

شادترین دوران زندگی از نگاه سالمندان

 

 

 

 

 

چگونگی تهیه لیست آرزوهای شما

تهیه یک لیست به خودی خود ساده است ، زیرا درمورد کارهایی که می خواهید انجام دهید ، اطلاعات مناسب و کافی دارید. پیشنهاد ما برای شروع به این روش است:

قدم اول: رویا پردازی

اولین قدم این است که به تمام چیزهایی که می خواهید در عمر مانده از زندگی خود انجام دهید ، فکر کنید. یک کاغذ آماده کرده و یارایانه خود را باز کنید ، یک قلم زیبا انتخاب کنید و با اولین ایده ای که به ذهن تان می رسد شروع کنید و آن را بنویسید. 

مواردی که می خواستید در دوران جوانی انجام دهید چه بود؟ افراد و آشنایان دیگر چطور ؟ چیزهایی که می خواهید چیست؟ برای دیدن کدام مکان ها دلتان می رود؟ به این شکل نوشته های زیادی می توانند در آن لیست ارزشمند قرار گیرند. 

قدم دوم: الهام گرفتن و مشورت با دیگران

گاهی انتخاب آرزوها از درون یک لیست بلندبالا دشوار است. گاهی ممکن است حتی تصور انجام نیمی از اینها در زمان باقیمانده عمر دشوار باشد. خوشبختانه ، ما در عصری مدرن هستیم که اطلاعات در اختیار مان به سادگی قرار دارد. کتاب های مختلف واینترنت و افراد مجرب می توانند ما را در تکمیل این لیست همراهی کنند.  

بیشتربخوانید:

بازنشستگی پویا با آینده‌نگری

 

 

 

 

قدم سوم: واقع بینی

واقع بین باشید. بعد از تهیه لیست با درنظر گرفتن بودجه ، زمان و امکانات را در نظر داشته باشید. نکاتی را در لیست خود که می تواند شما را به چالش بکشد ، را بررسی کرده و سعی کنید آنها را الویت بندی کنید.

  ما ایده خود را برای یک لیست آروزهای سالمندی در اینجا آورده ایم. اینها مواردی هستند که ما فکر می کنیم همه باید در لیست خود داشته باشند. اینها را هم بررسی کرده و درصورت لزوم در لیست خود از آنها استفاده کنید. یادتان باشد ایده های زیر را می شود هم در داخل و هم در خارج از کشور پیاده سازی کرد:

سفرهای مذهبی

خوشبختانه همین ایران خودمان پر است از مکان هایی که دیدن آنها برای هر فردی در دنیا، یک آرزوست. مکان های مذهبی (برحسب اعتقاد) مانند سفر به مشهد مقدس یا حتی آتشگاه های یزد. گاهی اوقات این مکان های مذهبی ارزش های تاریخی بسیاری نیزدارند که این موضوع می تواند سفر مذهبی را جذاب تر کند.

آخر هفته هایی جذاب

تجربه استفاده از فضای باز مانند رفتن و بازدید از دریا در جنوب و شمال کشور، دریاچه های بسیار، دره ها ، جنگل ها ، کویر و… در این سفرها بهتر است در حالی که از مناظر زیبا لذت می برید ، قدم بزنید و در هوای تازه تنفس کنید و  البته از تاریخ آن نیز مطلع شوید.

بیشتربخوانید:

بیماری آلزايمر از منظر روانشناختي

 

 

 

 

جشنواره های بومی

ما جشنهای محلی بسیار زیادی در کشور داریم. از جشنواره انار و پسته گرفته تا جشنواره های ورزشی و تفریحی مانند کشتی های چوخه و طناب کشی. رفتن به این جشنها روحیه شما را برای ادامه دادن افزایش چشمگیری می دهد.

سر و سامان دادن به امور شخصی

تعیین و تهیه مواردی که در زمان نبود شما لازم است اجرا شود ممکن است خوشایند نباشد، اما پس از رفتن شما بدون آنها ممکن است خانواده خود را به دردسر بیاندازید. تهیه وصیت نامه ، لیستی از طلب ها و بدهی های شما، لیست امانات نزد شما یا از شما نزد دیگران،لیست اموال و املاک و مستقلات.

و از همه مهمتر کارهایی که نیاز است بعد از رفتن شما به دقت بررسی و انجام شود. مثلا نحوه برگزاری مراسم مربوط به شما و … با این کار به خانواده خود آرامش خاطر زیادی می دهید. در ضمن نیت خود را درخصوص اهدای عضو به وضوح در آن بیان کنید.

کارهای تفریحی

رفتن به یک باشگاه ورزشی و دیدن یک مسابقه ویژه.  

ورزش کردن

شروع یک کار ورزشی جدید و یا تکمیل رشته های ورزشی که قبلا آنها را کنار گذاشته اید.

فوتبال، اسکواش، گلف، بدنسازی، دوچرخه سواری، پیاده روی و یا هم موضوعی که به آن علاقه دارید مناسب خواهد بود. ورزش نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه برای معاشرت و ملاقات با افراد جدید نیز بسیار موثر می باشد.

 بیشتربخوانید:

شادترین دوران زندگی از نگاه سالمندان

 

 

 

 

 

ساز و آواز

هیچوقت برای شروع دیر نیست. با رفتن به کلاس های ساز و آواز نه تنها به ارزوی خود می رسید بلکه بیماری های زیادی از جمله دمانس و آلزایمر را به تأخیر می اندازید.

همراهی با خانواده و فامیل

حتما اجتماع و دوره های خانوادگی داشته باشید. خانواده مهمترین اجتماع در زندگی است. متاسفانه با بزرگتر شدن خانواده و همچنین زندگی های مدرن باعث دورشدن اعضای خانواده از یکدیگر شده است.

برچسب ها: ورزش، سالمندان، سرگرمی، شغل، آلزایمر، بازنشستگی، روابط اجتماعی، پیری، کارآفرینی تعداد بازديد: 79 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز