Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 23:18

7
دی
مدیریت افسردگی در سالمندان

مدیریت افسردگی در  سالمندان

نگهداری از سالمند در منزل یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرزندان می‌باشد. اهمیت به امنیت، از بین بردن احساس گناه، ارتباط عاطفی و سایر نیازهای عاطفی اساسی سالمندان نیازهایی هستند

تحریریه زندگی آنلاین : نگهداری از سالمند در منزل  یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرزندان می‌باشد. اهمیت به امنیت، از بین بردن احساس گناه، ارتباط عاطفی و سایر نیازهای عاطفی اساسی سالمندان نیازهایی هستند که برای کمک به از بین بردن احساس افسردگی در سالمندان مورد نیاز هستند. بدن بیمار تنها چالشی نیست که سالمندان با آن روبرو هستند. افسردگی نیز مشکلی است که بسیاری از افراد سالمند مجبورند با آن مبارزه کنند. افسردگی شرایطی است که نه تنها وضعیت جسمی فرد سالمند را بدتر می‌کند بلکه بر روند بهبودی آنها از بیماری‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در دنیای پرمشغله کنونی، اعضای جوان‌تر خانواده معمولاً به دلیل مسئولیت‌های خانه یا محل کار، کمتر می‌توانند به نیازهای روحی و جسمی اعضای سالمند که به بیمارهای مزمن مبتلا هستند توجه نمایند.

 بیشتربخوانید:

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی

این شرایط اغلب منجر به احساس نادیده انگاشته شدن، فقدان ارزش شخصی و اختلالات ذهنی در بین افراد سالمند می‌شود. در مقایسه با یک بزرگسال میانسال، یک فرد سالمند به حمایت عاطفی بسیار بیشتری نیاز دارد. حمایت عاطفی از افراد سالمند باید شامل اقدامات ویژه‌ای برای مقابله با حالات منفی ذهنی مانند تنهایی، درماندگی، بی‌حوصلگی و عصبی بودن باشد. محققان با بررسی وضعیت سالمندان افسرده به این نتیجه رسیده‌اند که سالمندان 10 نیاز عاطفی اصلی دارند که لازم است در هنگام نگهداری از سالمند افسرده این موارد مورد توجه قرار گیرد:

 

1-احساس امنیت:

بیشتر افراد سالخورده نسبت به یک فرد میانسال آسیب‌پذیرتر هستند و از نظر امنیت مدام تحت اضطراب زندگی می‌کنند.مهم است که فرزندان و اطرافیان از نظر جسمی و روحی احساس امنیت را برای فرد سالمند فراهم کنید. این کار می‌تواند شامل اطمینان از امنیت محیط خانه سالمند در تمام ساعات شبانه‌روز باشد.

 

2- نگهداری از سالمند افسرده با توجه کافی به نیازهای سالمند:

سالمندان، مانند كودكان خردسال به دلیل ناتوانی در مقابله با سرعت دنیای واقعی، نیاز به توجه مداوم دارند. به سالخوردگان خود توجه زیادی کنید زیرا خوشبختی آنها در گرو احساس ارزشمند بودن ناشی از توجه اطرافیان آن‌ها می‌باشد.

بیشتربخوانید:

بیماری های روانی در سالمندان

 

 

3-استقلال و كنترل:

حتی وقتی كه بیشترین توجه و كمك را به سالمند می‌کنید، بیشتر سالمندان همچنان خواهان استقلال یا كنترل زندگی خود هستند. برای اموری که خودشان می‌توانند انجام دهند، دادن آزادی و استقلال بسیار مهم است. ازاین‌رو، به آنها اجازه دهید کارهای روزمره ساده را در زندگی خود انجام دهند كه این امر می‌تواند به آنها احساس استقلال و كنترل دهد و آنها را خوشحال كند.

 

4-نگهداری از سالمند افسرده با ایجاد و حفظ ارتباط عاطفی:

برخی از افراد سالمند به دلیل نداشتن احساس مثبت نسبت به خود تمایل به قطع ارتباط عاطفی با افراد اطراف خود دارند.

مراقبان و پرستار سالمند باید ابتکاراتی را برای از بین بردن این احساس سالمند نموده و سالمند را به حفظ ارتباط عاطفی با دیگران تشویق نمایند

 

5- رفع احساس گناه:

افراد سالمندی که با فرزندان خود زندگی می‌کنند، به‌ویژه گروهی که از نظر اقتصادی به فرزندان وابسته هستند معمولاً به‌شدت احساس گناه می‌کنند که سبب تحمیل فشار اقتصادی به فرزندان خود شده‌اند. از سویی دیگر به همین ترتیب، فرزندان یا اقوام که از افراد وابسته سالخورده خود مراقبت می‌کنند، گاهی احساس گناه می‌کنند که قادر به ارائه مراقبت و پرستاری در سطح دلخواه و ایده آل مورد نظر خود نیستند.اگر نشانه‌هایی از چنین احساس‌های گناهی در بین سالمند و اطرافیان او وجود دارد، لازم است که همگی با یکدیگر صحبت کنند و به یکدیگر بفهمانند که چنین احساساتی کاملاً غیرضروری است و تا آنجا که لازم و ممکن باشد همه در کنار یکدیگر حضور خواهند داشت و از یکدیگر پشتیبانی خواهند نمود.

 

6-احساس تعلق به گروه:

افراد سالخورده‌ای که در جامعه فعال هستند و در گروه‌های اجتماعی عضویت دارند از زندگی شادتری نسبت به افراد دیگر برخوردار هستند. به همین دلیل، عضویت در یک گروه یا انجام فعالیت‌های اجتماعی نه‌تنها احساس تعلق و لذت را برای سالمند فراهم می‌کند بلکه به آنها کمک می‌کند تا با افراد همفکر ملاقات و تعامل داشته و افکار مشترکی داشته باشند.با عضو نمودن سالمند در انجمن‌های سالمندان می‌توان تأثیر شگرفی بر کاهش افسردگی در سالمندان گذاشت.

بیشتربخوانید:

تغییرات هورمون ها در سالمندی

 

 

 

7-دوستی و صمیمیت:

درست مثل نوجوانان و جوانان، افراد سالمند نیز برای داشتن زندگی شاد و پر انرژی نیاز به داشتن دوستی و محبت دارند. اطرافیان سالمند مخصوصاً جوانان بهتر است با ایجاد پیوندهای دوستانه با افراد سالمند فرصتی پیدا کنند تا با آنها به گردش و تفریح رفته و با ایجاد معاشرت و ارتباط دوستانه به بهبود وضعیت روحی و جسمی سالمند کمک نمایند.

 

8-حریم خصوصی:

سالمندان، مانند افراد عادی زندگی خود را سپری می‌کنند و هنوز هم می‌خواهند در زندگی خود سطح خاصی از حریم خصوصی را داشته باشند. برای نگهداری از سالمند افسرده به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید و محیطی را ایجاد کنید که احساس کنند حریم خصوصی آنها مورد احترام واقع شده و طبق خواسته آنها تهیه شده است. دلیل این امر این است که در بعضی موارد، اختصاص دادن فضای اختصاصی به سالمند تنها چیزی است که یک سالمند برای مقابله با شرایط افسردگی نیاز دارد.

 

9-احساس صلاحیت و کارآمد بود:

با افزایش سن، حفظ حس صلاحیت و احساس توانایی و کارآمد بودن در سالمند کار مشکلی است. با این وجود، ایجاد احساس توانمند بودن و شایستگی در این سن برای کمک به خوشبختی و نگهداری از سالمند افسرده  بسیار مهم است.این کار را می‌توان با یادآوری موفقیت‌های زندگی سالمند انجام داد و احساس شایستگی را در مقایسه با سایر افراد گروه‌های سنی مشابه ایجاد کرد.

 

10-نگهداری از سالمند افسرده با ایجاد هدف‌های کوتاه و بلندمدت:

غالباً یک فرد سالمند تمایل به از دست دادن هدف در زندگی دارد و احساس می‌کند معنایی برای زندگی کردن او وجود ندارد. بااین‌حال، داشتن این حس اصلاً درست نیست. در عوض، یک مراقبار و پرستار سالمند باید به دنبال نشانه‌هایی از این احساس مانند تنهایی، افسردگی و غیره باشد و به سالمند بفهماند که همیشه هدفی در زندگی وجود دارد و تجارب مثبت و جدیدی در افق‌های دور و نزدیک وجود دارد.

 

نگهداری از سالمند افسرده و  مقابله با افسردگی در سالمندان:

مراقبت‌های پرستاری در منزل ممکن است برای بعضی از افراد یک مفهوم نسبتاً جدید در زمینه بهداشت و درمان به نظر برسد. هدف کلی این مراقبت‌ها بهبود زندگی بیماران از جمله افراد سالمند است. هنگام مراقبت از بیمار یا سالمند حتی در محیط خانه، ضروری است که افسردگی ناشی از یک بیماری مزمن یا کهولت سن در نظر گرفته شود و با دقت ارزیابی شود افسردگی در بیشتر افراد سالمند اغلب تشخیص داده نمی‌شود و منجر به مارپیچی از بیماری‌های مختلف و افکار آزار دهنده دیگر می‌شود که وضعیت را بدتر می‌کنند.

تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به افسردگی مورد درمان به موقع و مناسب قرار می‌گیرند و مابقی به دلایل مختلفی از جمله عدم خودآگاهی، عدم تمایل به صحبت با دیگران، ترس و انزوا یا ناتوانی در دریافت مراقبت‌های بهداشتی از این خدمات بی‌بهره هستند. بیشتر مشکلات جسمی و روحی مانند افسردگی در سالمندان از نشانه‌های آن قابل تشخیص و درمان هستند و حضور مراقبان و پرستاران سالمند کمک شایانی بنماید. اولین قدم برای نگهداری از سالمند افسرده شناسایی زودهنگام علائم بیماری آنها است.

برچسب ها: سالمندان، افسردگی، اضطراب، روابط عاطفی تعداد بازديد: 261 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز