Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:40

3
مرداد
سالمندان دوست داشتنی (1)

سالمندان دوست داشتنی (1)

بخش اول- همه ما مادربزرگها و پدر بزرگهایمان را دوست داریم. افراد سالمندی که برایمان قصه می‌گویند و وقتی مادر و پدرهایمان ما را مواخذه می‌کنند به کمکمان می‌آیند و به ما پناه می‌دهند.

رکسانا خوشابی

 

 

همه ما مادربزرگها و پدر بزرگهایمان را دوست داریم. افراد سالمندی که برایمان قصه می‌گویند و وقتی مادر و پدرهایمان ما را مواخذه می‌کنند به کمکمان می‌آیند و به ما پناه می‌دهند. موجودات دوست‌داشتنی که به مرور زمان ناتوان می‌شوند ولی از محبتشان کاسته نمی‌شود و همچنان به ما لبخند می‌زنند.

گاهی هم دردها و ناراحتی‌ها، یا بیماری‌ها و ناتوانی‌ها باعث می‌شوند که این موجودات مهربان و دوست‌داشتنی، عبوس یا بد اخلاق شوند، افسرده یا نگران باشند و حرف‌هایی بزنند که ناامید کننده باشد. اما ما چگونه می‌توانیم به آنها کمک کنیم و آنها را خوشحال کنیم؟ 

همانطور که می‌دانید سالمندی هم مقطعی از زندگی است که مانند کودکی،  همه ما ( یا لااقل بیشتر ما ) آن را تجربه خواهیم کرد. وقتی جوانتر هستیم معمولا باور نداریم که ما هم روزی پیر و ناتوان خواهیم شد. باور نداریم که می‌توانیم بدخلق یا مریض و حتی بسیار بیمار شویم و اطرافیانمان را برنجانیم. اما این مرحله برای همه ما رخ خواهد داد. اینک ببینیم چگونه باید ازعواقب و تبعات پیری جلوگیری کرد ؟

زندگی یکپارچه

به نظر می‌رسد زندگی یکپارچه، می‌تواند در داشتن احساس مثبت و شاد در پیری به ما کمک کند، منظورم از زندگی یکپارچه، حالتی است که فرد بر اساس توانمندی‌ها و استعدادها و علائق خود عمل کرده و خود حقیقی و درونی‌اش را شکوفا کرده است و محصولات و میوه‌های زندگی او زیاد و راضی کننده هستند.

چنین فردی خود حقیقی و درونی را محقق کرده و آثار مثبتی از خود به جای گذاشته است. این آثار مثبت برای یک نفر ممکن است آموزش به افراد باشد، برای یک نفر دیگر ممکن است پرورش فرزندان کارامد و برای دیگری امکان دارد نوشتن یک کتاب باشد. هر کس به تناسب استعداد و توانمندیهای خود می‌تواند مطابق و یکپارچه با  گوهر درونی خود عمل و زندگی کند و وظیفه و ماموریت اصلی خود را در پیشگاه الهی به انجام برساند.

زندگی سالم

زندگی سالم، با پرهیز از خطاها و گناهان و انجام اعمال مثبت و حسنه نیز می‌تواند کهنسالی آرامتری را برای ما به ارمغان بیاورد. در واقع در سنین کهنسالی که فرد قدرت کمتری برای انجام کارها دارد بیشتر  به یاد گذشته و  اعمال خود می‌افتد و آنها را مرور می‌کند.

کهنسالان معمولا با این مرورها یا دچار خشم می‌شوند از این که ظلم دیده‌اند و کاری نکردهاند و یا دچار احساس ناکامی می‌شوند که چرا از توانایی‌های خود بهره کافی نبرده‌اند. هر چه فرد در زندگی اشتباهات و خطاهای کمتری انجام داده باشد دوران سالمندی او با آرامش و رضایت بیشتر همراه خواهد بود.

خوش  اخلاق و منطقی در دوران سالمندی

اگر از سنین جوانی به فکر باشیم که دوران سالخوردگی خوبی داشته باشیم، می‌توانیم اقدامات پیشگیرانهای را در نظر بگیریم و کارهایی انجام دهیم که مانع از بروز برخی ناراحتی‌هایی شود که در آینده مشکلات وابستگی به دیگران را در پی دارد. حتی در مورد بیماری آلزایمر که جز مشکلترین و رایجترین مسائل دوران پیری است نیز فاکتورهای محافظی وجود دارد که می‌توان آنها را فعال کرد. به بیان کلی‌تر، ما می‌توانیم خود را از نظر روحی برای دوران پیری آماده کنیم.

بسیار خوب است که در طول زندگی گاه از برخی چیزها چشم بپوشیم، یاد بگیریم که ناراحتی‌ها را فراموش کنیم، وقت بگذاریم تا با مسائل ناپایدار، زندگی کنیم و مرتب از خود در مورد مفهوم زندگی سؤال کنیم. اگر خاطرات خوب زیادی در ذهن داشته و روح خود را پرورش دهیم، بسیار بهتر دوران سالخوردگی را سپری می کنیم.

اگر یاد بگیریم که می‌شود برخی شکستها را از جنبه‌های دیگر زندگی جبران کرد، در این صورت وقتی قادر به انجام کاری نباشیم، راحت‌تر زندگی را ادامه می‌دهیم. این برنامه کلی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم.

وظیفه ما در برابر کهنسالان با حوصله و صبور باشید

معمولا افراد مسن نمی‌توانند همه کارهای خود را انجام بدهند. آنها نمیتوانند به تنهایی به پزشک مراجعه کنند. گاهی داروهایشان را نمی‌خورند و فراموش می‌کنند که کدام دارو را در چه ساعتی باید بخورند. گاهی می‌خواهند به شما درس اخلاق بدهند یا بگویند که کارها را چگونه به جای آنها انجام بدهید گاهی پر حرفی می‌کنند و مطالب را بارها تکرار می‌کنند تا کارها را درست طبق دستورالعمل آنها انجام بدهید.

این کار معمولا ما را ناراحت و حتی عصبانی می‌کند اما لازم است صبور باشیم و با حوصله به حرف‌های آنها گوش بدهیم و تا جایی که امکانش هست نظر آنها را تامین کنیم. گاهی اوقات میتوان از کنار غرولندها و ایراد گیریهای افراد سالمند  گذشت و اعتراضی هم نکرد،  اما در برخی از موارد شدت ایرادگیریها به حدی می‌رسد که شما دیگر تحمل ندارید و بسیار آسیب‌پذیر و خشمگین می‌شوید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- سالمندان دوست داشتنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سالمندان، سالمندی، مراقبت از سالمندان، بیماری های سالمندان، پدربزرگ ها، مادربزرگ ها تعداد بازديد: 860 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • عالیییییی بود ونکات جالبی که به فراموشی سپرده شده است
    پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 - 11:51
    سلام وارادت.نکات شما خیلی خوب وکاربردی هست باتوجه به فرهنگ جامعه ما که ( چقدر در حوزه دینی واسلامی غنی ما درمورد سالمندان سفارش وتوصیه داریم )ولیکن متاسفانه نه سیستم دولتی وحماینی خاصی برای سالمندان عزیزهست نه احاد مردم هم اطلاع چندانی درمورد نیازهای مادی وروانی این عزیزان ندارند بلکه این قبیل موضوعات موجب روشنگری شود.من مدافع و حامی سخت سالمندان هستم وحتی به واژه سالمندهم اعتقادی ندارم وعنوان فرزانه لقب داده ام.من حدود 2سالی است باتوجه به علاقه مندی خودم مدرس وسخنران حال خوب فرزانگان شدم ودر این زمینه در4 حوزه سلامتی خوشبختی موقثیت وارامش فرزانگان فعالیت دارم...خوشحال خواهم شد تا اگر درمورد این عزیزان فرزانه موضوع ومطلب خاصی دارید دراختیاربنده قرار دهید جون درحال گرداوری مطالب هستم برای یک نکارش کناب انشاا... وتوکل بر خدا ...بزهم سپاس

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز