Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:58

12
فروردین
چالش‌های گودی کف پا

چالش‌های گودی کف پا

درد کف پا می‌تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا، کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت‌هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتیکه انحنای کف پا یا بافت‌های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند

دکتر سلمان فلاح  -  متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : درد کف پا می‌تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا، کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت‌هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتیکه انحنای کف پا یا بافت‌های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. برای درمان درد کف پا تشخیص علت درد برای انتخاب روش درمانی مناسب مهم است. در این مقاله به بررسی علل به وجود آمدن درد در کف پا و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

بیشتربخوانید:

علت گزگز و درد کف پا

 

 

 

علل درد کف پا

    فاسئیت پلانتار: این عارضه یکی از شایع‌ترین علل درد قوس کف پا به شمار می‌رود. در اثر این عارضه معمولاً کف پا بعد از فعالیت بدنی شدید یا استراحت طولانی (برای مثال در اول صبح) دچار درد می‌شود. اگر فشار زیادی بر روی فاشیای کف پایی وارد شود، دچار التهاب و تورم خواهد شد.

  شکستگی تنشی استخوان: استخوان‌های میانه کف پا می‌توانند در اثر فعالیت بیش از حد، آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است استخوان دچار یک شکستگی تنشی شود. شکستگی تنشی استخوان در اثر یک ضربه مستقیم رخ نمی‌دهد، بلکه در اثر فعالیت‌های تکراری و بیش از حد رخ می‌دهد که در نهایت ممکن است باعث ایجاد شکاف‌های ریز در استخوان شود. شکستگی تنشی معمولاً باعث ایجاد درد می‌شود که با افزایش فعالیت، بدتر می‌شود.

  کف پای صاف: این وضعیت با قوس بسیار کم در پا مشخص می‌شود که منجر به برخورد بیشتر (و گاهی اوقات همه) قسمت کف پا به زمین می‌شود. کف پای صاف معمولاً بدون درد است. اما برخی از افراد هنگام دویدن، راه رفتن و پریدن، در ناحیه پاشنه و قوس کف پای خود درد شدیدی را احساس می‌کنند.

  قوس زیاد کف پا: قوس زیاد کف پا یا پای سوپینت از دیگر ناهنجاری‌های شایع پا است که می‌تواند باعث درد کف پا شود. این بیماری به دلیل عدم توانایی صاف شدن کف پا در هنگام تحمل وزن مشخص می‌شود که می‌تواند سبب ایجاد درد در قوس پا و همچنین مچ پا، ساق پا، زانوها و کمر شود.

  سندروم تونل تارسال: سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می‌شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گزگز شود.

تاندونیت درشت نی پشتی: این عارضه باعث ملتهب شدن و یا حتی پارگی تاندون می‌شود که در نتیجه آن، درد شدیدی در قسمت کف پا به وجود می‌آید. این درد معمولاً در هنگام فعالیت بدنی شدید و یا هنگامی‌که به مدت طولانی روی پا می‌ایستید، شدیدتر می‌شود.

آرتروز: در افراد مسن، تکرار درد و خشکی پا می‌تواند نشان دهد بدتر شدن ناگهانی شرایط آرتروز آن‌ها باشد. این وضعیت در درازمدت و ناشی از ساییدگی، تحلیل و تورم بافت داخل و اطراف مفاصل از جمله مفاصل پنجه و پاشنه پا می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

گزگز دست و پا را جدی بگیرید

گزگز، بی‌حسی و خواب رفتگی پاها از علایم دیسک کمر

 

 

درمان درد کف پا

لیزر درمانی: لیزر یکی از روش‌های درمان درد کف پا می‌باشد که برای تسکین درد، کاهش التهاب و تسریع دوران بهبود به کار برده می‌شود. این فن‌آوری پیشرفته، بدون درد، غیرتهاجمی و بدون اثر جانبی است که تنها چند دقیقه طول می‌کشد. نتایج حاصل از لیزر درمانی غال با آنی است و تأثیر آن بر تسریع فرایندهای التیام به اثبات رسیده است.

فیزیوتراپی: متخصصان فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات دستی یا تمرینات با کمک دستگاه‌های فیزیوتراپی می‌توانند به کاهش درد، افزایش جریان خون و بهبودی بیمار کمک کنند.

درمان دارویی: استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین می‌تواند باعث کاهش درد و التهاب کف پا شود. برای موارد جدی‌تر، تزریق استروئید یا جراحی پا ممکن است به کاهش درد و تورم و اصلاح مشکل زمینه‌ای شما کمک کند.

آب‌درمانی: سونا، حمام بخار، حمام پا و استفاده از کمپرس‌های آب سرد و گرم از انواع آب‌درمانی محسوب می‌شوند.

پوشیدن کفش مناسب: کفش با پاشنه طبی و نرم و دارای محافظ قوس کف پا بپوشید. کفش ورزشی بنددار بهتر از صندل روباز است. از پوشیدن کفش‌های قدیمی یا کهنه با پاشنه ساییده شده خودداری کنید.

 بیشتربخوانید:

خارپاشنه (1)

 

 

برچسب ها: فیزیوتراپی، استروئید، لیزر درمانی، کف پای صاف، درد کف پا، کف پا، دکتر سلمان فلاح تعداد بازديد: 227 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز