Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 15:42

26
اسفند
چه کنیم دچار دردهای ستون فقرات نشویم؟

چه کنیم دچار دردهای ستون فقرات نشویم؟

دکتر امید مومن؛ فوق تخصص جراحی ستون فقرات، متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با حضور در برنامه پزشک شما از شبکه شما در مورد دیسک کمر و گردن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنیوز، در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

 ♦یکی از مشکلاتی که افراد زیادی را درگیر کرده؛ دیسک کمر و گردن و مشکلات ستون فقرات است؛ تقریبا 90 درصد افراد جامعه دیسک را تجربه کرده اند یا خواهند کرد.

 ♦بعد از سرماخوردگی و مشکلات تنفسی بیشتر مراجعه کننده به کلینیک و بیمارستان ها مربوط به بیماری های ستون فقرات است.

 ♦دیسک یک بافت عضلانی است که بین مهره ها قرار گرفته و باعث انتقال وزن از بالا به لگن می شود. به علت انعطاف پذیری این بافت قابل جابه جایی است.

بیشتربخوانید:

نسخه طب سنتی برای درمان دردهای مفصلی

 

 ♦مایع پروتئین دیسک در سن 20 الی 25 سالگی کم می شود و انعطاف پذیری خود را ازدست می دهد این روند تا سن 70 سالگی ادامه می یابد، فشار نامتعادل دیسک در سن 20 الی 35 سالگی باعث بیرون زدگی و پارگی و در سن بالا 45 سالگی موجب تنگی نخاع می شود. این علت ها بر اثر راه رفتن بیش از اندازه و فشار های زیاد به دیسک به وجود می آید.

 ♦ستون فقرات گردنی برخلاف دیگر مهره های بدن که حرکت کمی در کنار همدیگر دارند، کاملا متحرک است، گردن از هفت مهره و هشت ریشه عصبی تشکیل شده که این هشت ریشه؛ کنترل تنفس، حرکات سر به روی بدن و حرکت دست ها را بر عهده دارد، بین هر دو مهره گردنی دیسک قرار گرفته است که رد اثر ساییدگی، به تدریج حلقه احاطه کننده آن ها پاره و هسته مرکزی از محل بیرون می زند و باعث فشار بر ریشه های عصبی می شود.

 ♦معمولا گردن درد در دو گروه بیشتر رخ می دهد؛ افراد بین 20 تا 40 سال که معمولا کارمند هستند و افراد بعد از 50 سالگی که دیسک گردن باعث آغاز درد در آن ها می شود.

 ♦افرادی که به دلیل شغل مجبور به نشستن زیاد هستند باید در طول روز با دست فشار گردن بر روی مهره ها را کم کنند تا کمتر دچار مشکلات گردنی شوند.

بیشتربخوانید:

بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی و مفصلی

 ♦شایع ترین علت دیسک کمر و گردن ، ژنتیک، شغل های سنگین، ضعیف بودن ستون فقرات ، سیگار و نشستن های طولانی مدت است.

 ♦برای جلوگیری از دیسک مخصوصا افرادی که زمینه ژنتیک دارند؛ هنگام نشستن به صورت عمود، خم نبودن گردن هنگام استفاده از کامپیوتر از توصیه های حیاتی است.

 ♦دردهای موقت کمر با دیسک متفاوت است و هر دردی را نباید دیسک بدانیم.

 ♦هر فردی معمولا 26 مهره در ستون فقرات دارد، مهره ها به وسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند، هنگامی که این صفحات دچار بیرون زدگی شود باعث فشار به نخاع و عصب می شود و درد درناحیه کمر و پاها حس می شود که آن را دیسک کمر می گویند.

 ♦بهترین روش جلوگیری از دیسک؛ ورزش های مناسب تقویت ستون فقرات است.

 ♦اولین مرحله شروع دیسک در افراد؛ درد ستون فقرات هنگام راه رفتن یا ایستادن، درد گردن و کمر و پاها است که با دارو قابل درمان هستند این درد ها اگر به دست ها یا پاها انتقال یابد شدت دیسک بالا رفته و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

 ♦90 درصد درد ها بر اثر گرفتگی عضلات است که با دارو قابل درمان است و جای نگران نیست. گرفتگی عضلات معمولا در افراد بین 20 تا 50 سال هستند.کمر درد در سنین زیر 20 و بالای 50 سال باید حتما پیگیری شود و ممکن است دچار دیسک شده باشند.

 

برچسب ها: کمردرد، دیسک کمر، آرتروز تعداد بازديد: 295 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز