Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:07

10
فروردین
آرتروز مـهره؛ بیماری شایع!

آرتروز مـهره؛ بیماری شایع!

آرتروز مهره‌ها نوعی بیماری است که در آن ستون مهره‌ها تخریب می‌شود. تخریب ممکن است در هر یک از مهره‌های ستون مهره‌ها اتفاق بیفتد که حاصل آن، درد و ناراحتی است که به مرور زمان بدتر می‌شود.

دکتر علی نقره کار - متخصص درد

تحریریه زندگی آنلاین : آرتروز مهره‌ها نوعی بیماری است که در آن ستون مهره‌ها تخریب می‌شود. تخریب ممکن است در هر یک از مهره‌های ستون مهره‌ها اتفاق بیفتد که حاصل آن، درد و ناراحتی است که به مرور زمان بدتر می‌شود.

 

چه عواملی باعث اسپوندیلوز می‌شوند

اين وضعيت در اکثريت موارد حاصل استهلاک طبيعي مربوط به افزايش سن است. فرآيند تخريب معمولاً با ديسک‌ها آغاز مي‌گردد. هنگامي که بدن پيرتر مي‌شود، ديسک‌هاي ستون مهره‌ها شروع به خشک شدن مي‌کنند و خاصيت انعطاف‌پذيري خود را از دست مي‌دهند و درهم فرو مي‌روند. نازک شدن ديسک‌ها باعث افزايش فشار بر مفاصل فاست و رباط‌هايي مي‌شود که مهره‌ها را در کنار يکديگر نگه مي‌دارد. در نتيجه اين ساختار تضعيف شده و مهره‌ها بيش از حد حرکت مي‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آرتروز را بشناسید

درمان درد سیاتیک

چه عواملی باعث احساس درد می‌شود؟

ممکن است مهره‌ها در اثر فرايند گفته شده، از راستاي خود خارج شده و جابه‌جا شوند. زايده‌هاي استخواني به نام خارهاي استخواني ممکن است در مهره‌هاي تحريک شده تشکيل شود. جابه‌جايي مهره‌ها و رشد استخوان زايد، باعث کاهش فضايي که در آن ريشه‌هاي عصبي قرار دارند مي‌شود. بنابراين ريشه‌هاي عصبي يا طناب نخاعي تحت فشار قرار گرفته و سيگنال درد ارسال مي‌کند.

 

علائم اسپوندیلوز گردن

تخريب مهره‌هاي گردن ممکن است باعث درد شانه، گردن و بازو شود. همچنين ممکن است منجر به کاهش مهارت‌هاي حرکتي ظريف، ضعف، بي‌حسي و مورمور شدن بازو و پا شود.

 

علائم اسپوندیلوز سینه‌ای

تخريب مهره‌هاي ناحيه سينه ممکن است باعث درد سينه و بالاي شکم شود. همچنين ممکن است منجر به ضعف، بي‌حسي و مورمور شدن پا گردد.

 بیشتر بخوانید:

تعويض مفصل زانو، مطمئن‌ترين راه پايان دادن به درد

داستان آرتروز در مفاصل میان مهره ای

 

علائم اسپوندیلوز پایین کمر

تخريب مهره‌هاي پايين کمر ممکن است باعث کمر درد، درد باسن يا پا و احتمالاً بي‌حسي و ضعف عضلات شود که با فعاليت‌هايي مانند بلند کردن اجسام، خم شدن، چرخيدن يا نشستن بدتر مي‌شود.

 

روشهای درمان اسپوندیلوز چیست؟

گزينه‌هاي درماني شامل مصرف داروهاي ضدالتهاب، فيزيوتراپي، استراحت، پشتيباني پايين کمر و تزريق در ستون مهره‌ها مي‌باشد. روش‌هاي درماني غيرجراحي متعددي براي درمان اين حالات وجود دارد که در کلينيک درد تحت‌نظر فوق‌تخصص درد انجام مي‌شود. در اين روش‌ها که از ميزان بالاي تأثير برخوردار هستند نيازي به بيهوشي و برش جراحي نيست. در اين اعمال کم‌تهاجمي، پزشک با استفاده از امواج راديويي، مفاصل دردناک فاست مهره‌ها را درمان مي‌کند. اين عمل ريزوتومي با امواج راديويي (RF) نيز نام دارد. با اين روش مي‌توان دردي را که با داروها و درمان‌هاي فيزيکي بهبود نيافته است، برطرف نمود. در موارد شديد ممکن است نياز به جراحي وجود داشته باشد.

 

برچسب ها: دیسک کمر، آرتروز، دردهای مفصلی، زندگی آنلاین، دکتر علی نقره کار، اسپوندیلوز، دردهای استخوانی تعداد بازديد: 492 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز