Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 17:36

24
اسفند
تشخیص و درمان دیسك كمر (2)

تشخیص و درمان دیسك كمر (2)

یكی دیگر از مواردی كه باعث انجام عمل جراحی در بیماران مبتلا به دیسك كمر می‌شود وجود سندرم حاد دم اسب است، در این حالت درد حاد دیسك كمر در فاصله كوتاهی ایجاد شده.

 

نكته1- در مواردی كه دردكمر، با ایجاد علایم عصبی همراه است، بهتر است انجام عمل جراحی در اسرع زمان، صورت گیرد، زیرا مشاهده شده است در مواردی كه در بیمار اختلال عصبی و نقص عصبی ناشی از دیسك كمر مستقر شده باشد، ممكن است پس از گذشت زمان، انجام عمل جراحی در بهبود نقص عصبی تاثیرگذار نباشد.

نكته 2- یكی دیگر از مواردی كه باعث انجام عمل جراحی در بیماران مبتلا به دیسك كمر می‌شود وجود سندرم حاد دم اسب است، در این حالت درد حاد دیسك كمر در فاصله كوتاهی ایجاد شده، این درد به ناحیه پاها منتشر می‌شود، معمولا بیماران از فلج نسبی یا كامل یك یا دو پا، شكایت دارند، دچار اختلال حسی به صورت حاد شده، از درد شدید كمر شكایت دارند.

وجود این موارد، جزء اورژانس‌های پزشكی است كه به دلیل اختلال حسی- حركتی دچار پارگی حاد دیسك شده، درمان جراحی است، در مواردی كه در سندرم حاد دم اسب، عمل جراحی انجام نگیرد، ممكن است منجر به آسیب رسیدن به اعصاب شده و عمل جراحی دیرهنگام، اثرات لازم را نخواهد داشت.

دوره درمان طبی در بیماران چند روز است؟

در مورد طول مدت درمان و استراحت بیماران در كلیه كتب پزشكی اختلاف نظر وجود دارد، در برخی موارد، مدت زمان 72 ساعت را كافی می‌دانند، یعنی اگر در بیمار با استراحت به مدت 72 ساعت، بهبودی لازم حاصل نشد، احتمال بهبودی در ساعت بعدی كمتر است.

ولی در حال حاضر توافق عمومی بر میزان استراحت در بیماران مبتلا به دیسكوپاتی، حداقل 10 روز است البته منظور از این اقدام، استراحت در بستر، كاهش تحركات فیزیكی است.

درمان دارویی در بیماران

دیسكوپاتی، درمان دارویی ویژه‌ای ندارد، ولی به دلیل وجود درد حاد و وجود اسپاسم عضلانی همراه، معمولا اساس درمان در این بیماران استراحت است، داروها به عنوان كمكی در این مورد، استفاده می‌شوند. استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی كاربرد دارد. در استفاده از این داروها به علت ایجاد عوارض گوارشی، دوزهای متغیری تجویز می‌شود.

عوامل تشدید كننده دیسكوپاتی كدام است؟

مصرف سیگار در تشدید این بیماری به اثبات رسیده است. با توجه به اینكه دیسك كمر فاقد عروق خونی است، از طریق دیفیوژن تغذیه دیسك انجام می‌گیرد و بخش عمده مواد مغذی و آب از طریق (endplate) مهره‌‌های مجاور صورت می‌گیرد.

به اثبات رسیده است، عروق ریزی كه از ناحیه مهره به endplate ختم می‌شود این عروق قادرند مواد مغذی را از طریق انتشار به دیسك سالم انتقال دهند، با مصرف سیگار، كالیبر عروق دچار تنگی می‌شود. بنابراین در مبتلایان به این بیماری سابقه مصرف سیگار نیز گزارش شده است، خصوصا در بیمارانی كه به دلیل وجود دیسكوپاتی تحت انجام عمل جراحی قرار گرفته‌اند، بر عدم استعمال دخانیات تأكید می‌شود.

پیشگیری

ساختار بدنی مناسب و توان عضلانی افراد در پیشگیری از ابتلا به دیسك كمر بسیار مناسب است. بنابراین انجام ورزش‌های مناسب، جهت ایجاد عضلات مناسب از موارد بسیار كمك كننده در پیشگیری از ابتلا یا شدت یافتن دیسك كمر می‌باشد.باید توجه داشت در افرادی كه دچار چاقی خصوصا در ناحیه كمر و شكم، شكم برآمده و انحنای مهره كمری دارند، تشدید دیسكوپاتی كمر، مشاهده می‌شود.

اصولاً رعایت رژیم غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی و مواد معدنی لازم از جمله كلسیم برای استقامت تمامی مفاصل و اصولا دیسك ضرورت دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تشخیص و درمان دیسك كمر- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: دیسك كمر، بیمار اختلال عصبی، بیماران مبتلا به ديسك كمر، درد حاد دیسك كمر، پارگی حاد دیسك، درمان جراحی ديسك كمر، درمان دارویی ديسك كمر، دیسكوپاتی تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز