Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 09:28

16
فروردین
دیسكوپاتی (1)

دیسكوپاتی (1)

ویژگی‌های دردهای مكانیكی در بسیاری از دردهای معمول و متداول كمر صدق می‌كند، اما در مورد دردهای دیسكوژنیك نیز این خصوصیات وجود دارد.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

 

در رابطه با بحث دیسك‌های بین مهره‌ای و دردهای ناشی از كمر، باید توجه داشته باشیم كه دردهای دیسكوژنیك، دردهایی هستند كه در زمره دردهای مكانیكی كمر قرار دارند.

دردهای مكانیكی به چه دردهایی گفته می‌شود؟

طبق تعریف دردهای مكانیكی ستون فقرات، دردهایی هستند كه با استراحت و كاهش فعالیت فیزیكی بیمار بهبود یافته و با راه رفتن، ایستادن طولانی و تغییر وضعیت فیزیكی فرد، تشدید می‌شوند.

ویژگی‌های دردهای مكانیكی در بسیاری از دردهای معمول و متداول كمر صدق می‌كند، اما در مورد دردهای دیسكوژنیك نیز این خصوصیات وجود دارد.

علایم دیسكوپاتی‌های كمر

بیماران مبتلا به دردهای ناشی از دیسكوپاتی‌های كمر، در ابتدا و عمدتا با دردهای مبهم، غیراختصاصی و با جنبه‌های مهاجرتی در ناحیه كمر به پزشك مراجعه می‌كند.

پس از استقرار درد، بتدریج متناسب با محل و سطح دیسك، علایم عصبی و علایم مربوطه بروز می‌كنند، این علایم معمولا به صورت: پارستزی، احساس گزگز شدن، احساس كرختی در یك یا هر دو پا بروز می‌كند. گاهی اوقات ممكن است بیمار را از احساس ناتوانی در راه رفتن، یا بالا رفتن از پله، و یا خسته شدن هنگام راه رفتن در سطوح شیبدار شكایت داشته، كه تمامی این علایم برای پزشك به عنوان سرنخی از یك ضعف پنهان در اندام‌های تحتانی می‌باشد.

گاهی اوقات بیماران مبتلا به دیسكوپاتی در ناحیه تحتانی كمر در مراجعه به پزشك، از احساس خالی شدن زیر پا شكایت دارند، اگرچه این احساس كاذب خالی شدن زیرپا ممكن است در مشكلات مفصلی زانو و لگن هم دیده می‌شود، اما گاهی اوقات در بیماران مبتلا دیسكوپاتی علامت پنهان ضعف حركتی به صورت خالی شدن زیرپا، نمایان می‌شود.

بیماران مبتلا به دیسكوپاتی ناحیه تحتانی لگن، گاه به دلیل ضعف دیستال اندام‌های تحتانی، در مراجعه به پزشك، اظهار می‌دارند كه در طول روز، به طور متناوب كفش از پای‌شان در می‌آید یا نمی‌توانند به خوبی كفش را در پای خود نگه دارند، كه این حالت، علامتی از نوعی اختلال حركتی پنهان است.

بنابراین، علی‌رغم اینكه در انواع دیسكوپاتی متناسب با سطح ضایعه، بیمار ممكن است با شكایت از پارلزی كاملا محسوس به پزشك مراجعه كند، اما گاهی در عوض بروز پارلزی آشكار، علایمی مشابه آن را بروز دهد.

علایم پارلزی: اختلالات حسی، یكی از علایمی است كه در بیماران پارلزی گزارش می‌شود. اختلالات حسی ناشی از دیسكوپاتی با الگوهای مختلفی تظاهر می‌كند، یكی از این نوع تظاهرات شكایت بیمار از احساس سوزن سوزن شدن، كرختی، بی‌حسی و یا احساس دور شدن در یك یا هر دو پا می‌باشد.

معمولا در دیسكوپاتی‌های كمر اختلالات حسی چه آنهایی كه در بیمار بروز می‌كند و چه علایمی كه پزشك هنگام معاینه مشاهده می‌كند، از نظر الگوی توزیع جغرافیای تشریحی یك حالت مشخصی دارند كه اصطلاحا توزیع «درماتال» نامیده می‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- دیسكوپاتی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: دیسك‌های كمر، دردهای ناشی از كمر، دردهای دیسكوژنیك، دردهای مكانیكی كمر، علایم دیسكوپاتی‌های كمر، پارستزی، ناحیه تحتانی كمر، مشكلات مفصلی زانو تعداد بازديد: 653 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز