Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:25

29
بهمن
دردهای زانو (1)

دردهای زانو (1)

با بالا رفتن سن، روند فرسودگی به‌طور طبیعی آغاز می‌گردد و عواملی همچون چاقی این روند را تسریع می‌كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

برای احساس سلامتی و لذت بردن از آن باید تمام ارگانهای بدن به درستی كار كنند. یكی از بخش‌هایی كه در صورت آسیب‌دیدگی درد بسیاری خواهد داشت، زانو است. زانو درد در میان خانم‌ها بسیار شایع‌تر از آقایان است. اما چگونه زانو دچار مشكل می‌شود و چگونه می‌توان عضلات پاها را تقویت كرد تا درد ناحیه زانو كاهش یابد؟

بزرگ‌ترین مفصل بند در زانو است كه از سایر مفاصل بدن آسیب‌پذیرتر است. زنان بیشتر از مردها مستعد آسیب‌دیدگی مفصل زانو هستند؛ به‌خصوص زنان سنگین وزن و فعال، با كمی توجه می‌توان درد ناشی از آسیب‌دیدگی مفصل زانو را تا حد زیادی كم كرد. مفصل زانو یا در اثر پارگی تاندون و صدمه به غضروف و یا در اثر كار كشیدن بیش از حد و عدم استراحت كافی زانو آسیب می‌بیند.

پارگی تاندون و آسیب‌دیدگی غضروف در نتیجه پیچ خوردن و چرخیدنی ناگهانی در حین دویدن یا ورزش كردن به وجود می‌آید. زیاد كار كشیدن از زانوها نیز باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود. در هر دو مورد اگر پیشگیری در كار نباشد، ایجاد ناراحتی و درد بسیار می‌كنند. برای درك آنكه این مشكل چگونه به وجود می‌آید، بهتر است با عملكرد زانو آشنا باشید.

 رباط‌ها

كار آنها نگه‌داشتن زانوست. در هر طرف زانو دو رباط وجود دارد (یكی در بخش داخلی و دیگر در بخش خارجی) كه مانع سقوط زانو از هر طرف می‌شوند.زانوها شامل دو نوع غضروف نیز هستند كه یكی از آنها روی سطح استخوان‌ها را پوشانده است. وقتی كه این غضروف در اثر استرس و فشار و غیر هم محوری پوسیده می‌شود، ساییدگی یك زانو روی زانوی دیگر ایجاد درد می‌كند و در نهایت به آرتروز زانو مبدل می‌شود.

نوع دیگر از غضروف، مینیسك نام دارد كه جلوی صدمات و ضربات ناگهانی را می‌گیرد. بخش دیگر زانو را عضلات آن تشكیل می‌دهند كه وظیفه‌شان كنترل زانو است. این عضلات در قسمت جلویی و پشتی ران‌ها قرار دارند.

علت سائیدگی زانو

با بالا رفتن سن، روند فرسودگی به‌طور طبیعی آغاز می‌گردد و عواملی همچون چاقی این روند را تسریع می‌كنند. البته علت این اختلال هنوز ناشناخته است، ولی ظاهراً مجموعه‌ای از عوامل مكانیكی، بیوشیمیایی، التهاب و ایمنی در ایجاد آن مؤثرند. به‌عنوان مثال، مینیسك در صورت درمان نشدن به صورت تدریجی منجر به سائیدگی زانو می‌شود.

مشكل انحنای زانو یا همان حالت پرانتزی بودن پاها كه معمولاً به دلایل ژنتیكی و عواملی مثل راشیتیسم ایجاد می‌شود نیز آسیب‌های احتمالی به زانو وارد می‌كند. غضروف زانو در اثر آرتریت، نقرس، روماتیسم و یا تصادفات تخریب می‌شود. بالا و پایین رفتن از پله‌ها به‌طور مكرر، كوهنوردی و استفاده نكردن از توالت فرنگی نیز به زانو صدمه می‌زنند (پایین آمدن از پله‌ها حدود 8 برابر وزن بدن به زانوها فشار می‌آورد).

مهم‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو عبارتند از

 سندرم پاتِلو فِمورال:  در این عارضه، قسمت زیر كشكك زانو در بخش جلویی دردناك شده و معمولاً با پیاده‌روی و بالا رفتن از پله‌ها، درد تشدید می‌شود. حتی هنگام حركت كردن صدای نحیفی از زانوها به گوش می‌رسد.

سفتی عضلات، ضعیف بودن عضله ران و نرمی زیاد نرمه استخوان (غضروف) كاسه زانو باعث بروز این سندرم می‌شوند. با تغییر شیوه زندگی و تغییر نوع و اندازه فعالیت‌ها، علائم كاهش می‌یابند. خانم‌ها معمولاً وقتی كه فرزندشان 12-16 ماهه می‌شود از درد زانو بیشتر شكایت می‌كنند، علت آن هم بغل كردن و حمل كودكی است كه روزبه‌روز وزنش بیشتر می‌شود و حتی گاه مجبورند با این بار سنگین از پله‌ها نیز بالا و پایین بروند.

 پارگی رباط: افزایش ناگهانی مسافت دویدن و یا هر گونه افزایش یكباره فعالیت جسمانی، ورزش كردن و برخی عوامل دیگر می‌تواند باعث پارگی رباط و درد و تورم در ناحیه زانو شود. چرخش ناگهانی زانو نیز یكی دیگر از دلایل پارگی رباط است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- دردهای زانو- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: زانو درد، تقويت عضلات پاها، آسیب‌دیدگی مفصل زانو، پارگی تاندون، آسیب‌دیدگی غضروف، مینیسك، علت سائیدگی زانو، سندرم پاتِلو فِمورال، پارگی رباط تعداد بازديد: 1038 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز