Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 13:48

16
آبان
بلفاريت

بلفاريت

بلفاریت یا التهاب لبه پلك‌ها یكی از بیماری‌های شایع و مزمن پلك در كودكان و بزرگسالان است كه در نوع مزمن آن بافت‌های مجاور پلك مانند قرنیه و ملتحمه نیز گرفتار می‌شود و اكثرا دوطرفه می‌باشد.

دكتر محمدكریم نعمت‌الهی؛ فوق‌تخصص چشم كودكان و استرابیسم

  

بلفاریت یا التهاب لبه پلك‌ها یكی از بیماری‌های شایع و مزمن پلك در كودكان و بزرگسالان است كه در نوع مزمن آن بافت‌های مجاور پلك مانند قرنیه و ملتحمه نیز گرفتار می‌شود و اكثرا دوطرفه می‌باشد.
علت بلفاریت
بلفاریت می‌تواند عامل باكتریایی داشته باشد و در بعضی مواقع علت آن آلرژیك و در موارد نادری شپش‌ها عامل مزمن بلفاریت هستند.
علائم بیماری
علائم بیماری در زمان‌های مختلف متغیر است و شایع‌ترین آنها خارش لبه پلك، وجود پوسته‌هایی شبیه شوره سر و ترشحات فیبرینی در انتهای مژه‌ها، ریزش مژه‌ها، تورم لبه پلك، شالازیون، زخم لبه پلك، چشم قرمز و ناآرام می‌باشد؛ اما در نوع انگلی به علت عدم بهداشت، شپش و تخم بالغ شپش در ریشه مژه‌ها قابل رویت است.
درمان بلفاریت
چون این بیماری مزمن می‌باشد، لذا درمان آن طولانی است و نیاز به صبر و حوصله دارد. هدف از درمان كنترل علائم بیماری و جلوگیری از عوارض ثانویه می‌باشد. درمان شامل:
1- كمپرس گرم روزی 4 بار (این كار باعث بهبودی و كاهش علائم بیماری می‌شود).
2- شست‌وشوی مژه‌ها با آب گرم و شامپو بچه.
3- ماساژ لبه پلك در مواردی كه همراه با شالازیون باشد.
4- درمان با آنتی‌بیوتیك موضعی شامل پماد و قطره.
5- در مواردی نیاز به درمان آنتی‌بیوتیكی خوراكی می‌باشد.
6- در مواردی از پمادهای كورتن‌دار استفاده می‌شود.
7- درمان نوع انگلی استفاده از پماد فسفوایودین است كه باعث فلج و خفه شدن شپش می‌شود سپس شپش بوسیله شانه ریز، از ریشه مژه‌ها خارج می‌گردد. در ضمن، اعضای خانواده فرد مبتلا نیز بایستی همزمان بررسی و در صورت نیاز درمان شوند.

برچسب ها: درمان بلفاریت، علائم بیماری بلفاریت، علت بلفاریت، بیماری بلفاریت، بیماری های چشمی تعداد بازديد: 832 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز