Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:51

8
دی
با مراحل ایمپلنت دندان آشنا شوید

با مراحل ایمپلنت دندان آشنا شوید

از دست دادن دندان‌های اصلی اتفاقی ناخوشایند است. با این حال روش ایمپلنت می‌تواند گزینه خوبی برای بازیابی زیبایی و توانایی بلع دوباره باشد. ایمپلنت برای دندان‌های اصلی از دست رفته انجام شده

تحریریه زندگی آنلاین : از دست دادن دندان‌های اصلی اتفاقی ناخوشایند است. با این حال روش ایمپلنت می‌تواند گزینه خوبی برای بازیابی زیبایی و توانایی بلع دوباره باشد. ایمپلنت برای دندان‌های اصلی از دست رفته انجام شده و شامل یک عملیات تخصصی بسیار حساس اما اغلب موفقیت‌آمیز است.ایمپلنت‌های دندانی قطعاتی از جنس آلیاژهای آلومینیومی محکمی هستند که جایگزین دندان‌های طبیعی از دست رفته شده و ظاهری طبیعی به آن می‌دهند. ایمپلنت یک نوع جراحی دهان و دندان بوده و برای پشتیبانی از انواع پروتزهای دندان مانند تاج، پل و روکش دندان استفاده می شود. ایمپلنت دندان از متداول‌ترین و ماندگارترین روش‌هایی است که برای جایگزین نمودن دندان‌های اصلی به‌کار می‌رود.  در این مقاله به بررسی چگونگی انجام و مراحل ایمپلنت دندانی پرداخته و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم. با ما در این مبحث همراه باشید.

 

مراحل ایمپلنت دندان و کاشت آن

آمادگی برای کاشت دندان

جراحی ایمپلنت دندان بسته به نوع تخصص دندان‌پزشک و انتخاب روش ایمپلنت متفاوت است. اگر کاشت‌های ایمپلنت دندانی به یک یا چند عمل جراحی نیاز داشته باشد، این روند طولانی‌تر شده و نیازمند صبر و تحمل بیشتری است. در ابتدا بیمار لازم است با تصاویر سه بعدی از دندان و مدل های آن و فک خود پس از انجام ایمپلنت آشنا شود. علاوه بر آن بیان شرایط سلامت عمومی بیمار بسیار ضروری بوده و در روند کار مؤثر است.

 بیشتربخوانید:

دانستنی های ایمپلنت

 

 

 

کاشت دندان

پس از آماده‌سازی وارد مرحله جراحی و کاشت دندان‌های ایمپلنت می‌شوند. در این قسمت جراح دندان‌پزشک برای باز کردن لثه و مشاهده استخوان فک صورت، برشی بر روی لثه ایجاد می‌کند. حفره‌ها باید داخل استخوان فک ایجاد شده برای قرارگیری قطعه ایمپلنت آماده گردند. در مرحله بعدی نوبت رشد استخوان‌های فک جهت نصب دندان است. در طی پروسه ایمپلنت، استخوان‌ها با سطح ایمپلنت دندانی رشد می‌کنند و هماهنگ می‌شوند. گاهی مراحل ایمپلنت دندان تا چندین ماه طول کشیده و زمان‌بر است. در عوض همچون ریشه دندان اصلی عمل کرده و همان وظیفه را اجرا می‌کند.

 

قرار دادن پروتز

آخرین قسمت از انجام این پروسه، قرار دادن پروتز و سرتاج در جایگاه مربوطه است. وقتی قطعه ایمپلنت در استخوان قرار داده می‌شود، بسته به شرایط جسمانی فرد، می‌بایست طول زمان بهبود در نظر گرفته شود. پس از طی این دوره، پروتز و سر تاج روی قطعه قرار می‌گیرد. در این مرحله لازم است که دندان‌پزشک به بررسی شرایط موجود در طی مراجعات بعدی پرداخته و شرایط بیمار را کنترل می‌کند. پس از اتصال سر تاج، بافت لثه‌های دندانی بسته می‌شود. با قرارگیری پروتز در حدود دو هفته وقت لازم است تا لثه‌ها ترمیم گردند.

 

ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان‌های جلو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پروسه مراحل ایمپلنت دندان به‌شمار می‌رود. با استفاده از این روش، ظاهر دندان‌های بیمار کاملاْ طبیعی به نظر می‌رسد؛ چراکه این نوع از ایمپلنت‌های دندانی تخصصی دقیقا زیر خط لثه می‌گیرند و شبیه دندان‌های طبیعی می‌شوند. همین نکته موجب شده تا دیگران متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نمی‌شوند. ایمپلنت دندان‌های جلویی در مواردی که دندان‌های اصلی دچار خوردگی یا عفونت شده است یا تغییر رنگ نامطلوب و شدیدی داده است، یک اقدام مناسب محسوب می‌‌شود. کاشت دندان‌های جلو عملیاتی بسیار حساس است. در این روش دندان‌پزشک طی یک جراحی بسیار ظریف بر روی لثه، به کاشت ایمپلنت در دندان‌های ردیف جلو می‌پردازد. سپس دندانی موقت نصب شده و در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیکیا مسکن این تجویز برای بیمار داده خواهد شد. پس از آنکه فرایند ترمیم به اتمام رسید دندان‌های ثابت ایمپلنت در ردیف جلو قرار گرفته و در جای خود ثابت می‌شوند.

 بیشتربخوانید:

بازسازی استخوان فک برای درمان ایمپلنت

 

 

 

کاشت ایمپلنت دندان جلو

به‌طور معمول پروسه کاشت ایمپلنت دندان ردیف جلو در حدود یک ساعت یا کمتر طول می‌کشد. برای انجام این کار حتماْ از بی ‌حسی موضعی استفاده شده و بیمار دردی را حس نخواهد کرد. برنامه‌ ریزی برای جراحی‌های دندان‌های جلویی باید دقیق و به سرعت انجام شود تا بیمار در دوران بهبود دچار مشکلات جانبی نگردد.در شرایط خاص هر دندان ایمپلنت نیازمند بررسی و مراقبت بیشتری است و باید به‌طور کامل منتظر بهبود آن تا زمان مورد نظر ماند. به طور معمول پس از جراحی لثه و طی این قسمت از مراحل ایمپلنت دندان، پایه‌ها نصب می‌شود. تا زمانی که دندان‌های ایمپلنت بر روی لثه سوار شوند، بیمار می‌تواند دندان موقت برای پر کردن جای آن‌ها استفاده کند.

 

 نصب دندان جلوی دائمی‌

برای طی شدن دوران بهبود پس از کاشت ایمپلنت، دندان‌پزشکان از پروتز موقت و بریج موقت دندان یا فلیپر برای پر کردن جای دندان استفاده می‌کنند. بدین ترتیب مشکلی برای ایمپلنت ایجاد نشده و می‌تواند با استخوان اطراف فک بالایی پیوند بخورد. زمانی ‌که پس از جراحی، ایمپلنت درون فک کاشته شود، ابتدا یک دندان موقت در این قسمت قرار می‌گیرد که صرفاْ برای پر کردن جای خالی دندان و زیبایی طراحی شده است. این دندان قابلیت استفاده و امکان بلع با آن نداشته و ویترینی برای جای خالی دندان به‌شمار می‌رود. پس از آنکه فرایند بهبود تکمیل شد، دندان دائمی به ایمپلنت دندانی متصل می‌شود و به خوبی تنظیم می‌گردد. این دندان‌ها همچون دندان طبیعی بوده و از لحاظ زیبایی و عملکردی کارایی مناسبی دارند.

بیشتربخوانید:

ایمپلنت دندان و مزیت‌‌های کاشت آن

 

 

 

تست‌های تشخیصی

تست‌های تشخیصی با انجام سی تی اسکن آغاز می‌شود. با کمک سی تی اسکن، تصاویر سه بعدی و دقیق از وضعیت دندان و فک بیمار مشخص شده و حتی ممکن است دندان‌پزشک درخواست انجام عکس برداری دو بعدی به دلایل تخصصی بیشتر نیز بدهد. تست‌های تشخیصی به‌منظور بررسی کیفیت، استحکام و سلامت استخوان فک و اطمینان از امکان‌پذیر بودن شخص به‌عنوان کیس کاشت دندان ایمپلنت صورت می‌گیرد. افزون بر آن ضرورت گرفتن عکس از دندان و شرایط آن وجود داشته و برای تهیه قالب دندان لازم است. بدین ترتیب پزشک و بیمار دارای یک برنامه درمان تخصصی جهت پیش‌برد این پروسه درمانی خواهند شد.

 

 برنامه ریزی برای مراحل ایمپلنت دندان

از کلیه داده‌ها،‌عکس‌های تصویربرداری و اطلاعاتی که به کمک تست‌های تشخیصی به دست آمده، جهت برنامه ‌ریزی برای جراحی دندان‌های ایمپلنت استفاده می‌‌شود. دندان پزشک در خصوص انتخاب بهترین روش کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلویی و تشخیص و انتخاب نحوه کاشت آن دندان از قبیل فاکتورهایی همچون زاویه کاشت، عمق دندان و هزینه‌های مربوطه را براورد کرده و مطرح می‌کند. دندان‌پزشکان به‌روز با استفاده از تصاویر دیجیتالی، به نمایش مراحل ایمپلنت دندان و ظاهر دندان پس از کاشت ایمپلنت پرداخته و پیش از شروع عملیات به نمایش تصویر آن می‌پردازند. از لحاظ زیبایی و پذیرش آن چه بیمار بعد از کاشت دریافت کرده و با آن مواجه خواهد شد، این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتیکه لازم باشد کارهای جانبی همچون کشیدن دندان ثانویه انجام گیرد، دندان‌پزشک در هنگام انجام جراحی کاشت ایمپلنت آن را انجام داده و جای آن را با پست ایمپلنت پر می‌کند. حتی اگر به پیوند استخوان نیاز باشد، غالباْ مقدار کمی از ماده مخصوص پیوند استخوان را در هنگام کاشت ایمپلنت در جای مورد نظر قرار می‌دهند. کلیه جزئیات توسط دندان پزشک با بیمار صحبت خواهد شد تا افراد بتوانند با دانش کامل در فرایند کاشت ایمپلنت دندان‌های جلویی حاضر شوند. پس از اتمام کار، دندان‌پزشک به ایجاد یک استنت جراحی پرداخته و از این وسیله در طول فرایند کاشت و جراحی لثه استفاده می کند.

 

مراحل ایمپلنت دندان جلو

دندانپزشک پیش از کاشت ایمپلنت‌های دندان به طور کامل به بررسی شرایط سلامت دهان و دندان بیمار می‌‌پردازد. با انجام این چکاپ اولیه وضعیت دندان‌ها و مطالعه دقیق سابقه پزشکی بیمار، شرایط عمومی او را ارزیابی کرده و از او در خصوص انواع داروهایی که مصرف می‌کند سوال می‌شود تا با تاثیرات منفی آنها بر روی کاشت ایمپلنت مورد به‌خصوصی ایجاد نشود.متخصص پروتز دندان موظند به طور کامل با مراجعه‌کنندگان در خصوص روش درمان ایمپلنت صحبت کرده و اطلاعات کافی پیرامون چگونگی انجام کار،‌ هزینه کاشت ایمپلنت و نحوه استفاده و نگهداری از آن‌ها را برای بیمار تشریح کنند.

پس از آن درخواست انجام تست‌های تشخیصی داده می‌شود؛ همچنین در انجام مراحل ایمپلنت دندان، مواردی از قبیل خروج دندان‌های آسیب دیده، نیاز به ترمیم یا نیاز به پیوند استخوان را بررسی می‌کند. کلیه موارد افزون بر پروسه ایمپلنت شامل افزایش هزینه‌های عملیات دندانپزشکی خواهد شد.

 

روش های ایمپلنت دندان

به دلایل گوناگون همچون پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب‌های خارجی،‌ دندان‌های طبیعی از دست می‌روند. اگرچه استفاده از دندان‌های مصنوعی متحرک از قدیم رایج بوده اما امروزه کاشت دندان ایمپلنت روشی مطمئن‌تر جهت حفظ و شباهت آن به دندان‌های اصلی است. ایمپلنت‌های دندانی دارای انواع مختلفی است که شامل:

 

Endosteal اندوستریال: اندوستریال از جمله روش‌های متداولی است که با کمک آن پایه‌های ایمپلنت در استخوان فک صورت قرار گرفته و سپس بر روی آن تاج دندانی نصب می‌شود.

 

Subperiosteal سابپریوستیل: این مدل از روش‌های ایمپلنت در قسمت استخوان و زیر لثه انجام انجام می‌شود. پیچ های به کار رفته در این مدل از ایمپلنت از جنس آلومینیوم است. این نوع بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد.

 

Transosteal ترنسوستیل: با کمک این روش جایگذاری، دندان مصنوعی یا همان پایه ایمپلنت بین بافت لثه و استخوان فک قرار می‌گیرد. این قطعه به شکل یو U انگلیسی است. روش های دیگری نیز برای انجام ایمپلنت‌های دندان‌ها وجود دارند که عبارتند از ایمپلنتهای زیگوماتیک، فوری، مینی و ایمپلنت میکرو.

 بیشتر بخوانید:

بررسی محل قرارگیری ایمپلنت

بازسازی استخوان فک برای درمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان و مزیت‌‌های کاشت آن

 

 

 

 

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر جزو یکی از گروه‌های زیر هستید، ایمپلنت دندانی برای شما مناسب نیست.

1- اگر شخص دارای سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی داشته باشد یا اینکه در حال حاضر چنین درمان‌هایی را انجام می‌دهد. موارد خاص پزشکی همچون بیماری پوکی استخوان تاثیر و ماندگاری دندان‌های ایمپلنت را کاهش داده و گزینه‌های خوبی برای چنین کاشتی نخواهند بود.

2- سلامت لثه شخص مراجعه کننده درطی مراحل ایمپلنت دندان به‌صورت موفقیت‌آمیز بسیار مهم است. افزون بر آن لازم است استخوان‌های فک صورت دارای  قدرت و انسجام کافی جهت نگه‌داری پایه‌ها داشته باشند.

3- افراد سیگاری قادر به انجام ایمپلنت نیستند؛ زیرا استفاده از سیگار، پیپ و قلیان به‌صورت مصارف همیشگی و بالا شانس موفقیت در این مدل درمان را کم می‌کند.

4- در افزایش عمر ایمپلنت، رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. کاشت‌های ایمپلنت، موجب بهبودی طرح لبخند افراد می‌شوند.

ایمپلنت ها روش‌هایی کاملاْ تخصصی هستند و در مناطقی قرار می گیرند که استخوان استحکام کافی جهت نگه‌داری پایه دندانی داشته باشد. سپس به‌واسطه یک عدد پروتز کوچک دندانی، جای خالی آن پر می‌شود. این تکنیک نسبتاْ جدید، جایگزین دندان مستحکم و غیر متحرک شده که در مقایسه با جایگزین های قدیمی همچون دندان های مصنوعی متحرک که قدر به خروج آن‌ها از محفظه دهان بودیم، احساسی به مراتب بهتر و مانند دندان طبیعی می دهد.

جراحی‌های ایمپلنت کمک بزرگی به بیماران کرده و در دستیابی مجدد به دندان‌های مصنوعی مناسب، آن‌ها را یاری می‌کند. با طی مراحل ایمپلنت دندان، زیبایی، سلامت و آرامش به اشخاص بازگشته و دندان‌ها استحکام بیشتری در طول زمان دارند.

برچسب ها: شیمی درمانی، لثه، عمل جراحی، پروتز دندانی، ایمپلنت، استخوان فک، پروتز، ایمپلنت دندان، کامپوزیت، لمینیت تعداد بازديد: 217 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز