Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 19:29

21
دی
دهان خوش‌بو رویا نیست (بخش دوم)

دهان خوش‌بو رویا نیست (بخش دوم)

غذاهای ترش و اسیدی ترشح بزاق را افزایش می‌دهند. حتی اگر آبلیمو هم مصرف نكنید به تصویر كشیدن خود لیمو در ذهن نیز باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود.

 

كدام دهان‌شویه بهتر است؟

وقتی كه می‌خواهید یك دهان‌شویه مناسب برای خود انتخاب كنید، باید به یاد داشته باشید كه كشتن باكتری‌ها فقط نیمی از راه برای مقابله با بوی بد دهان است و مرطوب نگاه داشتن دهان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا الكل باعث از بین رفتن باكتری‌ها می‌شود اما دهان را نیز خشك می‌كند. بیشتر دهان شویه‌ها حاوی الكل هستند.

اما در برخی از دهان‌شویه‌ها از الكل استفاده نشده است. اگر می‌خواهید بدانید كه از میان دهان‌شویه‌های بدون الكل كدامیك برای شستن دهان و از بین بردن بوی بد آن مؤثر است باید بدانید كه دهان‌شویه‌های حاوی پروكسید هیدروژن بسیار مناسب‌تر هستند. پروكسید قادر به از بین بردن باكتری‌ها است اما دهان را خشك نمی‌كند و یا اگر هم این اتفاق بیفتد به شدت خشكی كه در اثر الكل ایجاد می‌شود، نیست.

محصولاتی كه برچسب ضدعفونی‌كننده دارند، در واقع تأثیر زیادی در از بین بردن باكتر‌ی‌ها دارند اما محصولاتی كه حاوی مواد ضدعفونی‌كننده نیستند، بوی بد دهان را از طریق روغن نعناع می‌پوشانند ولی آن را از بین نمی‌برند. اگر دندان فاسدی دارید و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌كنید، این دهان‌شویه‌ها هیچ تأثیری در رفع بوی دهان‌تان نخواهند داشت. استفاده از دهان‌شویه در كنار مسواك زدن و نخ كشیدن دندان‌ها تأثیرگذار خواهد بود و شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

روش‌های كاهش بوی بد دهان برخی از داروهایی كه باعث خشكی دهان و افزایش بوی بد آن می‌شوند عبارتند از
 قرص ضدبارداری  آنتی‌هیستامین‌ها قرص‌های ضدافسردگی  داروهای سوءهاضمه

 داروهای جایگزینی هورمون داروهای كاهش‌دهنده فشار خون

برخی از این داروها به شدت دهان را خشك می‌كنند و بهتر است افرادی كه دهانشان بوی نامطبوعی دارد از آن استفاده نكنند و در صورت لزوم برای استفاده حتماً میزان نشان را افزایش دهند. برای این منظور:

 آب فراوان بنوشید و مایعات بدون شكر را بیشتر مصرف كنید. مقداری آبلیموی تازه در آب بریزید تا طعم‌دار شود.   مصرف مایعات كافئین‌دار را كم كنید. غذاهای پرادویه نخورید و از مصرف زیاد نمك خودداری كنید.   بیشتر آدامس بجوید خصوصاً آدامس بدون قند تا بزاق بیشتری در دهان‌تان تشكیل شود.  میزان استرس خود را كم كنید.  از دستگاه بخور استفاده كنید.

غذاهای ترش و اسیدی ترشح بزاق را افزایش می‌دهند. حتی اگر آبلیمو هم مصرف نكنید به تصویر كشیدن خود لیمو در ذهن نیز باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود. بزاق تأثیری زیادی در كاهش بوی بد دهان دارد زیرا حاوی تركیباتی است كه می‌توانند باكتری‌ها را از بین ببرند و میزان آنها را در دهان بسیار كاهش دهند. اگر ترشح و تولید بزاق در دهان كم باشد، بوی بد دهان در اثر خشكی دهان افزایش خواهد یافت.

به هنگام استفاده از داروها به این نكته توجه كنید كه آیا داروی مورد نظر ایجاد خشكی دهان می‌كند یا خیر تا بتوانید از طریقی دیگر به افزایش ترشح بزاق كمك كنید.

سایر مراقبت‌های لازم برای كاهش آثار جانبی مصرف داروها و مراقبت بیشتر از دهان عبارتند از

 حداقل روزی دوبار دندان‌های خود را مسواك بزنید.

 روشی كه دندان‌های‌تان را مسواك می‌زنید بسیار مهم است. با شیوه درست این كار را انجام دهید تا مواد ریز باقیمانده از غذاها از میان دندان‌های‌تان پاك شوند. اگر هر روز دست‌كم یكبار دندان‌های خود را مسواك بزنید، بوی بد دهان‌تان تا حدودی رفع می‌شود.

مراجعه به دندانپزشك برای اطمینان از وضعیت سلامت دندان‌ها نیز بسیار مهم است.

 فقط به مسواك زدن دندان‌ها اكتفا نكنید. جلوی آیینه بایستید و روی سطح زبان خود را در آیینه تماشا كنید. آیا متوجه مواد سفیدی كه تقریباً در انتهای زبان روی سطح آن نشسته‌اند می‌شوید.

این مواد را می‌توانید به راحتی با مسواك زدن از بین ببرید. به این ترتیب كه بعد از هر بار مسواك زدن دندان‌ها، مسواك را كمی آرام‌تر روی زبان بكشید.

 از نخ دندان استفاده كنید. نخ دندان در جدا كردن مواد زائد غذاها از میان دندان‌ها بسیار مؤثرتر از مسواك زدن است.

 به برنامه غذایی خود توجه كنید و از مواد غذایی كه باعث كاهش بوی بددهان می‌شوند استفاده كنید.

 در موقعیت‌هایی كه قادر به مسواك زدن دندان‌ها نیستید، سعی كنید آب بیشتری بنوشید و آب را در دهان خود بچرخانید. تا بخشی از این مواد از بین بروند.

 مواد غذایی سالم بخورید مثل میوه‌ها و سبزیجات. خوردن سیب‌ و هویج نیز باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود.

 كمبود ویتامین C نیز می‌تواند موجب افزایش بوی بد دهان شود. سیگار كشیدن باعث كاهش ویتامین C بدن می‌شود. بهتر است از غذاهایی كه ویتامینC دارند بیشتر استفاده كنید...

 

برچسب ها: كدام دهان‌شویه بهتر است، ويتامين هاي مفيد براي دهان، تاثير غذاي سالم در دهان، تاثير مسواك در بوي دهان، داروهاي مفيد براي بوي دهان تعداد بازديد: 685 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز