Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:20

2
دی
نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (4)

نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (4)

تعدادی از ورزشکاران از هورمون انسولین و هورمون رشد برای افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند. برخی از ورزشکاران نیز از مکمل‌های چربی سوز استفاده می‌کنند. با عوارض این داروها آشنا شوید.

دکتر محمد علیمرادی؛ دکترای داروسازی، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه

 

هورمون انسولین و هورمون رشد

هورمون انسولین به صورت طبیعی در بدن ترشح می‌شود مسئول تنظیم قند خون بدن است و در عملکرد سوخت و ساز بدن نقش‌های بسزایی دارد.

برخی از ورزشکاران برای بهبود ساخت عضله و افزایش بازپرورش عضلات خود اقدام به تزریق انسولین به همراه هورمون رشد (سوماتوتروپین) می‌کنند.

استفاده از انسولین غیر طبیعی در بدن ممکن است ترشح انسولین داخلی بدن را دچار اختلال کند و عوارض بسیاری را که ناشی از افت شدید قند خون است ایجاد کند، که عبارتند از احساس خواب آلودگی، ضعف، گیجی، احساس ناخوشی، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلو درد، سردرد، درد پشت، درد مفاصل و عضلات، تهوع، درد معده، اسهال، یبوست، کاهش عملکرد مغزی، کاهش رفلکس‌های طبیعی.

هورمون رشد (سوماتروپین) جهت افزایش پروتئین سازی و ذخیره پروتئین در عضلات و افزایش حجم عضلات در ورزشکاران استفاده می‌شود که عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد از جمله این عوارض می‌توان به سکته مغزی و قلبی، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، مشکلات ناباروری در زنان، اختلالات جنسی در مردان، نارسایی دستگاه گوارش، حس خشونت، اضطراب غیرعادی و افسردگی، آکرومگالی ، اختلالات خواب، افزایش خطر رشد تومورها و ایجاد سرطان، افزایش فشار داخل جمجمه و ... اشاره کرد.

مکمل‌های چربی سوز

یکی از مکمل‌های مورد استفاده در ورزشکاران با هدف رسیدن به اندامی متشکل از حجم بالای عضلات خشک و فاقد چربی، مکمل‌های چربی سوز می‌باشد.

این مکمل‌ها معمولا حاوی ترکیباتی مانند افدرا، ،فلفل قرمز، پیکولینات کروم و ... بوده و با مکانیسم های مختلفی باعث ایجاد اثرات چربی سوزی می شوند که خود با عوارضی همراه هستند.

آن دسته از مکمل‌هایی که با بالا بردن ضربان قلب، در بدن گرما ایجاد کرده و باعث افزایش مصرف چربی‌ها برای تولید انرژی می‌شوند برای سلامت قلب بسیار خطرناک است.

این ترکیبات باعث ایجاد عوارض شدیدی می‌شوند که گاهی به مرگ ختم می‌گردد.

از جمله این عوارض مشکلات کبدی، بی خوابی، پرخاشگری و عصبی شدن، افسردگی و ایجاد اضطراب های بدون دلیل، افزایش حالت تهاجمی، افزایش فشار خون، آسیب به عروق ریز بدن، کم اشتهایی، افزایش اسید معده و اختلالات شدید گوارشی، فراموشی و هیجان و ... در بیشتر مصرف کنندگان بروز می‌کند. 

برخی دیگر از این مکمل‌ها  با مهار جذب چربی‌ها از دستگاه گوارش باعث کاهش دریافت تام چربی شده و چربی غذایی را از دسترس بدن دور می‌کنند که خطر این ترکیبات کمتر است اما عوارضی مانند نفخ، دل پیچه، اسهال چرب، بی اختیاری مدفوع، کمبود ویتامین های A ,K, D, E را به همراه دارند.

 

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (1)- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (2)- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (3)- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هورمون رشد، سوخت و ساز بدن، مکمل ورزشی، هورمون انسولین، سوماتوتروپین، افزایش حجم عضلات ورزشکاران، مکمل های چربی سوز تعداد بازديد: 894 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز