Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 17:58

3
مرداد
حقایقی پیرامون مكمل‌ها (2)

حقایقی پیرامون مكمل‌ها (2)

بخش دوم- با روند رو به رشد زندگی ماشینی در عصر صنعتی امروز دیگر فرصت كافی برای بهره‌مندی از منابع غذایی طبیعی مناسب باقی نمی‌ماند تا انسان‌ها یك زندگی سالم و بدون بیماری داشته باشند.

 

تعریف مكمل‌ها

مكمل‌های غذایی محصولاتی هستند كه همراه رژیم غذایی مصرف می‌شوند و حداقل حاوی یكی از مواد زیر می‌باشند: 1- ویتامین‌ها: مانند C,E,A و غیره 

2-  مواد معدنی: مانند آهن، روی، كلسیم و غیره 

3- چربی‌های غیر اشباع مانند ماهی و روغن زیتون  4- اسیدهای آمینه  5- گیاهان و سبزیجات مانند سیر، پیاز و غیره

ویتامین A:

یك آنتی‌اكسیدان قوی است كه با خنثی كردن رادیكال‌های آزاد سلول‌ها را از سرطان مصون نگه می‌‌دارد، باعث كاهش چین و چروك پوست می‌شود، در رفع آكنه و لكه‌های پوستی موثر است و مو و ناخن را تقویت می‌كند. جگر، انواع ماهی‌ها از جمله قزل‌آلا، قباد، روغن كبد ماهی، كره، زرده تخم‌مرغ، هویج و سبزی‌هایی مانند اسفناج، كلم، كاهو، كدو زرد رنگ، طالبی زرد رنگ، زرد آلو و انبه منابع ویتامین A هستند.

ویتامین C:

یك آنتی‌اكسیدان حیاتی محلول در آب است و در سنتز كلاژن كه برای رشد و ترمیم بافت‌های سلولی، رگ‌های خونی، لثه‌ها و استخوان‌ها لازم است، نقش اساسی دارد. زیان‌های انواع آلودگی‌های محیطی را خنثی و از بروز عفونت جلوگیری می‌كند. همچنین سیستم ایمنی را تقویت و از لخته شدن غیر عادی و كبودی پیشگیری كرده و باعث تقویت رگ‌های خونی می‌شود.

منابع ویتامین C عبارتند از: مركبات (مانند پرتقال، گریپ‌فروت و ...)، سبزیجات دارای برگ سبز (فلفل سبز و براكلی)، گوجه‌فرنگی، لیموترش، طالبی و توت‌فرنگی.

ویتامین E:

این ویتامین یكی از قوی‌ترین آنتی‌اكسیدان‌ها است. پژوهشگران انستیتو ملی آمریكا اخیرا دریافته‌اند كه ویتامین‌های E و C احتمال پیری زودرس و مرگ را تا حد زیادی كاهش می‌دهند. گردو، بادام‌زمینی، زیتون، جگر، سبزیجات، روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن‌های گیاهی از منابع غنی ویتامین E هستند.

روغن زیتون كلسترول بد را كاهش داده و حاوی ویتامین E و سلنیوم می‌باشد و به روغن طول عمر معروف است. عصاره هسته انگور نیز منبع سرشاری از ویتامین E می‌باشد. خاصیت آنتی‌اكسیدانی عصاره هسته انگور 50 برابر بیشتر از ویتامین E و 20 برابر بیشتر از ویتامین C بوده و با عبور از سد خونی مغز از سلول‌های مغز و سیستم عصبی محافظت می‌كند.

روغن ماهی

چربی‌های غیراشباع موجود در ماهی برای سلول‌های بدن لازمند و سلول‌های بدن بدون آنها قادر به ایفای نقش خود نیستند. پژوهشگران بر این باورند كه روغن‌ ماهی یك درمان جادویی است و مصرف روزانه آن (امگا- 3) احتمال مرگ بعد از سكته قلبی را كاهش داده، عروق خونی را لایروبی و ضربان قلب را تنظیم می‌كند و فشار خون را پایین می‌آورد. مصرف هفته‌ای دو تا سه بار ماهی‌های چرب، مانند ماهی آزاد، قباد، ساردین و شاه‌ماهی امگا- 3 لازم بدن را تامین می‌كند.

بیوفلاوونوئیدها

آنتی‌اكسیدان فلاوونوئیدها رنگدانه‌ای است كه در گیاهان یافت می‌شود و مسئول حفاظت طبیعی دیواره مویرگ‌ها است و از ایجاد لخته‌های خونی و رسوب چربی جلوگیری می‌كند. فلاوونوئید موجود در سبزیجات، چای، انگور، پیاز و سیب تا 73 درصد از احتمال بروز سكته مغزی جلوگیری به عمل می‌آورد.

سلنیوم

این آنتی‌اكسیدان نیروزا بوده ضمن محافظت از قلب، از بروز پیری زودرس جلوگیری می‌كند و در بدن آنزیمی می‌سازد كه به جنگ رادیكال‌های آزاد می‌رود. سلنیوم را می‌توان در غذاهای دریایی، مرغ، دانه آفتابگردان، گوشت، نان و غلات سبوسدار یافت.

سیر

پژوهشگران بر این باورند كه سیر دارای پانزده نوع آنتی‌اكسیدان است و چنانچه در برنامه غذایی گنجانده شود، از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند و فشار خون و كلسترول بد را پایین می‌آورد. سیر مانند آسپرین مانع تشكیل لخته خون در عروق شده و برای بهبود درد مفاصل، آرتریت و آسم توصیه می‌شود. سیر خام و پخته به یك اندازه از حملات مرگ ناشی از ناراحتی‌های قلب جلوگیری می‌كند.

گوجه‌فرنگی

سرشار از آنتی‌اكسیدان لیكوپن (ماده قرمز رنگ) است كه از ابتلا به انواع سرطان (سرطان پروستات، گوارش) جلوگیری می‌كند.

سیب

سرشار از آنتی‌اكسیدانی به نام كوئرستین است كه از سرطان و ایجاد لخته خون جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین وجود ماده‌ای در سیب به نام پكتین، سرب را به طور كامل از بدن دفع می‌كند. به علاوه، پوست سیب قرمز حاوی آنتی‌اكسیدان است و توصیه می‌شود سیب را با پوست مصرف نمایید.

 

 

برای خواندن بخش اول- حقایقی پیرامون مكمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلنیوم، مكمل‌های غذایی، كلاژن، تعریف مكمل‌ها، چروك پوست، بافت‌های سلولی، بیوفلاوونوئیدها تعداد بازديد: 589 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز