Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 23:29

20
تیر
اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری (2)

اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری (2)

برخی از داروهای موثر بر درمان دیابت ممکن است موجب کاهش وزن و لاغری شوند اما استفاده از آنها در افراد غیر دیابتی جهت اهداف کاهش وزن، به دلیل عوارض جانبی مجاز نمی‌باشد به علاوه ممکن است اثری بر کاهش وزن نداشته باشند.

داروهای ملین و مسهل‌‌ها

سوء‌استفاده از این دسته دارویی در افراد خواهان لاغری و کاهش وزن بسیار زیاد است. برخی از افراد که دچار اختلالات پرخوری عصبی هستند معمولا برای جبران رفتارهای نادرست پرخوری بعد از صرف غذا از ملین‌‌ها و مسهل‌‌ها جهت جلوگیری از جذب مواد غذایی و کمک به دفع زود هنگام آنها استفاده می‌کنند.

این داروها چه انواع شیمیایی و چه گیاهی در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوءتغذیه شدید، سردرد و سرگیجه، ضعف و بیقراری، افسردگی، بیحالی، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خشکی دهان، یبوست در درازمدت، اتساع شکم، کرامپ شکمی، مشکلات پوستی و کهیر می‌‌شوند و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

داروهای مورد استفاده در درمان دیابت

برخی از داروهای موثر بر درمان دیابت ممکن است موجب کاهش وزن و لاغری شوند اما استفاده از آنها در افراد غیر دیابتی جهت اهداف کاهش وزن، به دلیل عوارض جانبی مجاز نمی‌باشد به علاوه ممکن است اثری بر کاهش وزن نداشته باشند.

مهمترین داروی این گروه متفورمین است که به صورت خودسرانه و بی رویه جهت درمان چاقی استفاده می‌‌شود که باعث اختلالات قابل توجهی در بدن می‌‌گردد.

داروهایی دیگر مانند اگزناتاید، سیتاگلیپتین، پراملینتاید و آكاربوز نیز تقریبا همان اثرات و عوارض را ایجاد می‌کنند. از عوارض این دسته دارویی می‌توان به هیپوگلیسمی(افت قندخون)، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی، درد معده، كاهش جذب ویتامین B12 و ایجاد کم‌خونی مگالوبلاستیک (با متفورمین)، اضطراب، تاری دید، عرق سرد، پانکراتیت (التهاب پانکراس) اشاره کرد.

داروهای موثر بر دستگاه عصبی

این داروها جز خطرناک‌ترین داروهای کاهش وزن به شمار می‌روند و استفاده خودسرانه و بدون نظر پزشک آنها ممنوع می‌‌باشد.

این داروها بر مرکز کنترل اشتها در مغز اثر کرده و از طریق سیستم اعصاب باعث کاهش دریافت مواد غذایی و یا کاهش نیاز به دریافت انرژی در بدن می‌‌شوند، همچنین  به صورت جانبی باعث افزایش متابولیسم و گرمای بدن و درنتیجه افزایش مصرف انرژی می‌‌شوند.

عملکرد این داروها از طریق افزایش فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک است با افزایش تولید نروترانسمیترهای عصبی مانند نوراپی نفرین و سروتونین یا مهار بازجذب آن در سیناپس‌‌های عصبی مغز باعث کاهش دریافت غذا و القای حس سیری می‌‌شوند.

تعداد این داروها زیاد است، برخی از داروهای این گروه که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نسبت به مصرف آنها هشدار داده شده است و مصرف آنها جهت کاهش وزن مجاز دانسته نشده است.

مانند فلوکستین، سیبوترامین، فنترمین، دی اتیل پروپیون، افدرین و آمفتامین‌‌ها دارای عوارض جانبی مانند خشکی دهان، یبوست، بی‌خوابی، افزایش خفیف فشارخون، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، درد مفاصل، درد عضلانی، درد كمر و یا گردن، درد شكم، در برخی موارد بی‌اشتهایی بسیار شدید و یا افزایش اشتها، سوءهاضمه، گاستریت، تهوع، مشکلات چشایی، استفراغ، آكنه، راش، تعریق زیاد و... می‌‌باشند.

از داروی‌‌های دیگر که با مکانیسم‌‌های متفاوت بر دستگاه عصبی تاثیر گذاشته و موجب تنظیم مصرف غذا، تعادل انرژی و وزن بدن می‌‌شوند می‌‌توان به داروی "ریمونابانت(Rimonabant)" اشاره کرد که بر گیرنده‌‌های کانابینوییدی مغز اثر گذاشته و موجب لاغری می‌‌شود ولی به دلیل عوارضی مانند اضطراب وافسردگی و میل به خودکشی مصرف آن مجاز نمی باشد...

 

 

برای خواندن بخش اول -اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم -اثرات درمانی و عوارض داروهای لاغری- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: داروهای لاغری، عوارض داروهای لاغری، داروهای دیابت، اثرات داروها، داروهای ملین، داروهای مسهل، داروهای اعصاب تعداد بازديد: 781 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز