Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 23:44

4
آبان
دانستنی های مفيد در مورد مصرف داروها - بخش دوم

دانستنی های مفيد در مورد مصرف داروها - بخش دوم

برای جلوگیری از عفونت، از تماس نوك پماد با سطوح دیگر حتی پلك‌ها جلوگیری كنید و همیشه درب آنرا محكم ببندید.

دكتر رضوان خوش‌بین

 


پمادهای چشمی
برای جلوگیری از عفونت، از تماس نوك پماد با سطوح دیگر حتی پلك‌ها جلوگیری كنید و همیشه درب آنرا محكم ببندید.  روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. پلك تحتانی را به سمت بیرون بكشید و یك نوار باریك از پماد را زیر پلك قرار دهید. حدود یك سانتی‌متر پماد معمولاً كافی است. چشم‌ها را آرام بسته و 1 تا 2 دقیقه باز نكنید. بعد از استعمال پماد چشمی برای پاك كردن كامل دارو دست‌ها را بشویید.

اسپری‌های بینی

روش مصرف: ابتدا به آرامی فین كنید. درحالی كه سر خودرا بالا گرفته‌اید دارو را به داخل بینی اسپری كنید و به دنبال آن از راه بینی نفس عمیق بكشید. نوك اسپری را بعد از مصرف با آب داغ بشویید مراقب باشید آب وارد اسپری نشود و بعد آنرا با پارچه تمیز خشك كنید. برای جلوگیری از عفونت از هر اسپری فقط یك نفر باید استفاده كند.

 شیاف‌ها

 روش استعمال: ابتدا دست‌ها را بشویید. پوشش شیاف را برداشته و آنرا با آب مرطوب كنید. به پهلو بخوابید. شیاف را با فشار انگشت وارد مقعد كنید. اگر شیاف خیلی نرم است نیم ساعت قبل از مصرف آن را در یخچال بگذارید یا اینكه قبل از باز كردن لفاف روی آن آب سرد بریزید.  بعد از استعمال دست‌ها را بشویید.  توصیه‌هایی در مورد كرم‌ها و پمادهای مقعدی  ناحیه را تمیز بشویید و خشك كنید.  مقدار كمی از دارو را به محل بمالید.  بعد از استعمال دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

 داروهای واژینال

روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. از اپلیكاتور مخصوص استفاده كنید.  اگر باردار هستید قبل از استفاده از اپلیكاتور با پزشك خود مشورت كنید.   بعد از استعمال، دست‌ها و اپلیكاتور را با آب گرم و صابون بشویید.

 هشدارهایی در مورد مصرف داروها

هیچوقت داروی خود را به دیگری ندهید. دارو برای بیماری و وضعیت بالینی شخص شما تجویز شده است و ممكن است برای دیگری مضر و خطرناك باشد.  بسیاری از داروها نباید با دیگر داروها یا نوشیدنی‌های الكلی مصرف شوند. در این مورد با پزشك خود مشورت كنید.  قبل از انجام هر نوع عمل جراحی حتی اعمال دندانپزشكی یا درمان‌های اورژانسی پزشك خود را از داروهایی كه مصرف می‌كنید آگاه سازید.  اگر فكر می‌كنید دارویی را بیش از حد مجاز مصرف كرده‌اید یا اینكه كودك‌تان از داروی شما خورده است حتماً به یك مركز مسمومیت مراجعه نمایید.

عوارض جانبی داروها

هر دارویی همراه با اثرات قابل انتظار درمانی ممكن است منجر به عوارض جانبی هم بشود. بعضی از این عوارض احتیاج به توجه ویژه دارند و بعضی دیگر نه. برای شما مهم این است كه عوارض داروی مصرفی خود را بدانید و اگر علائم آن ظاهر شد چه كاری انجام دهید. در این مورد باید با پزشك خود مشورت كنید.

 اطلاعات تكمیلی

برای شما مفید است كه هم نام ژنریك و هم نام تجاری داروی مصرفی خود را بدانید. گاهی اوقات تا زمانی كه دكتر داروساز با پزشك‌تان مشورت نكند داروی همیشگی شما را تجدید نمی‌كند. لذا برای اینكه مدتی بدون دارو نباشید همیشه قبل از تمام شدن دارو در این مورد اقدام كنید. اینكار در مورد داروهایی كه باید هر روز مصرف كنید مثل داروهای قلبی یا داروهای دیابت ضروری است.

 دارو هنگام مسافرت

 بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان   مقدار كافی از دارو را برای تمام مدت سفر همراه داشته باشید. بهتر است یك كپی از نسخه پزشك‌تان را با خود ببرید. در صورتی كه به اطلاعات بیشتری در مورد مصرف داروها نیاز دارید با پزشك‌تان مشورت كنید. می‌توانید كلیه سؤال‌های خود را نوشته و در ویزیت بعدی از دكترتان بپرسید.

 

برچسب ها: مصرف دارو، مصرف صحیح دارو، اسپری های بینی، خطرات مصرف دارو، دارو زیر نظر نسخه پزشک تعداد بازديد: 859 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز