Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 23:46

4
مهر
ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (1)

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (1)

بخش اول- امروزه بحث تزریق واكسن آنفلوآنزا، برای كلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینكه تزریق این واكسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H1N1)، تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟

دكتر مسعود مردانی؛ متخصص بیماری‌های عفونی

 

 

امروزه بحث تزریق واكسن آنفلوآنزا، برای كلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینكه تزریق این واكسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H1N1)، تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟ و... براساس تصمیمات اتخاذ شده در این كمیته، با توجه به وضعیت فعلی پاندمی در كشور توانایی تولید واكسن (H1N1) مورد ارزیابی قرار گرفت، در این كمیته اهداف مختلف تولید واكسن به منظور اجرایی شدن به كشورهای مختلف اعلام شد كه اهداف به شرح زیر می‌باشد:

1- حفاظت از شالوده نظام بهداشتی كشور

2- كاهش مرگ و میر3- كاهش افت ویروس پاندمی در جوامع مختلف

تزریق واكسن H1N1 در چه افرادی توصیه می‌شود؟

در حال حاضر، اگرچه شدت پاندمی از شدت متوسطی برخوردار است و اغلب موارد ابتلا به آنفلوآنزای (H1N1) بدون عارضه و خود محدودشونده است. ولی این بیماری در بعضی از گروه‌ها نظیر: خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت، بیماری‌های تضعیف‌كننده سیستم ایمنی و چاقی مفرط علائم بیماری شدید و مرگ و میر ناشی از آن نیز درصد بالاتری دارد.

بنابراین تزریق واكسن در افراد مذكور، جهت پیشگیری توصیه می‌شود، ولی طبق نظر كارشناسان سازمان بهداشت جهانی، تزریق واكسن H1N1 در افراد زیر در اولویت قرار دارد:

1- كلیه كاركنان بهداشتی – درمانی كشورهایی كه تزریق واكسیناسیون در آنها به صورت روتین است.2- خانم‌های باردار

3- مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند: بیماران قلبی – عروقی، ریوی، كلیوی و...4- افراد سالم در گروه سنی 45-15 سال كه شانس بیشتری برای ابتلا به این نوع آنفلوآنزا را دارند.

5- كودكان سالم 6 ماه تا 18 سال6- بالغین سالم 64-50 سال7- بالغین سالم در گروه سنی بالای 65 سال.

البته هر كشور، براساس شرایط موجود، اولویت‌بندی خاصی را در نظر می‌گیرد.با توجه به كمبود این واكسن در سطح جهان، تزریق واكسن به صورت پیشگیری، براساس اولویت‌های موجود در هر كشور است.بنابراین با توجه به كمبود واكسن در سطح جهان، كارشناسان، ارتقاء كیفیت سری‌ واكسن‌های جدید را توصیه می‌كنند، به صورتی كه با استفاده از اجوانت‌های خاص آنفلوآنزا از واكسن‌های زنده ضعیف شده آنفلوآنزا استفاده كنند.

برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 رعایت چه نكاتی ضرورت دارد؟

1- رعایت بهداشت فردی - عمومی2- رعایت بهداشت موسسات نگهداری كودكان3- رعایت بهداشت بیمارستان‌ها و اماكن عمومی4- عدم شركت در گردهمایی‌هایی كه جمعیت بالایی داشته و زیر یك سقف تشكیل می‌شود.

مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از آنفلوآنزای H1N1 چیست؟

براساس نظر كارشناسان، واكسیناسیون بر علیه آنفلوآنزای فصلی در خط مقدم پیشگیری از آنفلوآنزا H1N1 قرار دارد.بنابراین در كلیه افرادی كه اندیكاسیون تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی را دارند، باید هر چه سریع‌تر اقدام به تزریق این واكسن نمود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آنفلوآنزا، آنفلوانزا، تزریق واکسن، درمان آنفلوآنزا، واکسن آنفلوآنرا، پیشگیری از آنفلوآنزا، بیماری آنفلوآنزا، آنفلوآنزا چیست تعداد بازديد: 1143 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز