Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:43

4
مهر
ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (2)

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (2)

بخش دوم- امروزه بحث تزریق واكسن آنفلوآنزا، برای كلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینكه تزریق این واكسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H1N1)، تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟

 

اندیكاسیون تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی

براساس نظر CDC كه در سال 2009 اعلام شد، تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی در افراد زیر ضرورت دارد:1- واكسیناسیون سالیانه كلیه كودكان 6 ماهه تا 18 سال (در رده سنی بالای 4 سال اولویت خاص ندارد)2- واكسیناسیون كودكان 6 ماهه تا 4 ساله (به عنوان اولویت خاص)3- وجود بیماری‌های زمینه به استثناء ابتلا به فشارخون بالا4- بیماری‌های مزمن كلیوی و آسم5- بیماری‌های كلیوی، كبدی، نورولوژیك، اختلالات هماتولوژیك یا متابولیك از جمله دیابت شیرین

6- افرادی كه به نوعی نقص سیستم ایمنی هستند و داروهایی نظیر كورتن مصرف می‌كنند یا رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی شده‌اند.7- مبتلایان به HIV 8- افرادی كه تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند، مانند بیماری آرتریت روماتویید یا تب روماتیسمی كه در صورت عدم تزریق واكسن، در این افراد، امكان ابتلا به «سندروم ری» وجود دارد.9- افرادی كه در خانه‌های سالمندان یا مراكز مراقبتی به سر می‌برند.10

- افراد سنین 50 سال و بالاتر (قبلا سن 65 سال قید می‌شد)11- كاركنان خدمات پزشكی و بهداشتی12- اعضای خانواده و كسانی كه از افراد كمتر از 5 سال و بالای 50 سال مراقبت می‌كنند خصوصا افرادی كه با شیرخواران كمتر از 6 ماه در تماس هستند.13- افراد خانواده كسانی كه به علت بیماری زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا بیشتری به آنفلوآنزای فصلی قرار دارند.

عوارض تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی

تب مختصر، درد محل تزریق، در برخی موارد تب و لرز كه عمدتا با درمان‌های علامتی بهبود می‌یابند. ولی یك عارضه نادر كه به دنبال تزریق واكسن آنفلوآنزای خوكی (در سال 1979)، گزارش شد سندروم گیلن باره است. (یك نفر در 100 هزار نفر) كه این امر منجر به جمع‌آوری واكسن آنفلوآنزای خوكی شد، به گونه‌ای كه واكسن جدید تولید شده دارای عوارض كمتری است، هر چند بی‌ضرری این واكسن نیز در مطالعات محدودی كه انجام شده است به اثبات نرسیده است. (خوشبختانه در سال‌های اخیر ابتلا به سندروم گیلن باره بسیار نادر بوده است ولی احتمال ابتلا به آن وجود دارد).

ولی احتمال ابتلا به این سندروم از اهمیت تزریق این واكسن كم نمی‌كند. در حال حاضر 1 نفر در هر 1 میلیون نفر كه واكسن تزریق كرده‌‌اند به این عارضه دچار می‌شوند. زیرا در موارد ابتلا به آنفلوآنزا كه در صورت عدم تزریق واكسن، ممكن است گریبانگیر افراد شود امكان بروز سندروم گیلن باره وجود دارد.

آیا با توجه به شرایط موجود تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی در دانش‌آموزان ضرورت دارد؟

بله، براساس دستورالعمل سال 2009 سازمان بهداشت جهانی انجام این تزریق لازم است. البته تزریق این واكسن به هیچ عنوان در پیشگیری از آنفلوآنزای خوكی موثر نیست تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی هیچگونه محافظتی در برابر ابتلا به آنفلوآنزای خوكی ایجاد نمی‌كند، ولی:

نكته 1- در صورت تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی و وجود علائم ابتلا به بیماری و بروز بیماری تب‌دار حاد، برای پزشك اطمینان حاصل می‌شود كه این علائم ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی نبوده و باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در جهت درمان آنفلوآنزای خوكی انجام گیرد.

نكته 2- ممكن است در آینده‌ای نزدیك با یك نوع ویروس جدید با تركیب جدید مواجه شویم، در مواردی نظیر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان، احتمال 70-60 درصد مرگ و میر وجود دارد. در صورتی كه با تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی مرگ و میر به كمتر از 0/5 درصد كاهش می‌یابد.

 

 

برای خواندن بخش اول- ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بیماری های کلیوی، دیابت شیرین، متابولیک، بیماری های مزمن، هماتولوژیک، واكسن آنفلوآنزای فصلی، واكسیناسیون کودکان، عوارض تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی تعداد بازديد: 800 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز